علت کج درآمدن دندان کودکان چیست؟ | کلینیک دندانپزشکی ژنیک

علت کج درآمدن دندان کودکان

زمان مطالعه: 5 دقیقه

علت کج درآمدن دندان کودکان به چه علت است؟

علت کج درآمدن دندان کودکان بستگی به عوامل مختلفی دارد. از مهمترین دلایل و علت کج درآمدن دندان کودکان می توان به در کمبود فضای بین دندان ها و یا این که دیر درآمدن بعضی از دندان ها اشاره نمود.

وقتی فضای کافی برای بیرون آمدن دندان وجود نداشته باشد، دندان سعی در بیرون آمدن به هر طریقی می کند. دندان اگر فضا را تنگ ببیند، لاجرم به شکال کج و اریب از لثه خارج شده و باعث ایجاد دندان هایی نامرتب می شوند.

از دیگر مواردی که می تواند از عوامل وجود دندان های کج باشد، وراثت و ژنتیکی بودن آن می باشد. کسانی که در خانواده خود از دندان های نامرتب و یا کج و به همریخته برخوردار باشند، تا 50 درصد احتمال درگیر شدن و به بهم ریختگی دندان ها در فرزندان نقش دارند.

دلایل دیگری که می تواند باعث و علت کج درآمدن دندان کودکان باشد، مکیدن انگشت دست، توسط کودک است که در دراز مدت می تواند به رشد ناهمگن و غیر مرتب در دندان ها وی سبب شود.

در این خصوص باید با مشغول کردن کودک و پرت کردن حواس کودک این عادت ناشایست را از او دور کرد. خوردن پستانک و شیشه شیر نیز از علل و علت کج درآمدن دندان کودکان می تواند باشد و دندان ها را در ابتدای رویش با اختلال همراه سازد.

علت کج درآمدن دندان کودکان

راه های پیشگیری و درمان کج شدن دندان کودکان چیست؟

راه های پیشگیری و در مان کج شدن دندان کودکان این است که باید از ابتدای نوزادی راه های پیشگیری و اقداماتی که میتواند در رویش دندان های وی تاثیر بگذارد و آن ها را نامرتب کند را در پیش بگیریم.

به طور کلی می توان گفت که والدین حداقل در 30 درصد از نامرتبی و کج شدن دندان های کودکان خود که به علت عوامل عدم پیشگیرانه نقش دارند.

برای این که کودک دست خود را درون دهان خود نکند و یا این که انگشت خود را میک نزند باید مشغولیات فکری و ذهنی و یا جسمی برای کودک فراهم کرد.

به عنوان مثال می توان بازی های فکری که می تواند به پرورش ذهنی کودک کمک کند و یا بازی های جسمی حرکتی که می توان ذهن کودک را از خود مشغولی و میکیدن انگشت که دلیل کج درآمدن دندان کودکان می تواند باشد، از وی دور کند.

وراثت چقدر  می تواند علت کج درآمدن دندان کودکان باشد؟

وراثت نیز یکی از دلایل و علت کج درآمدن دندان کودکان می تواند باشد، و این علت از مواردی است که راه گریزی ندارد و به صورت بالقوه در بدن کودکان وجود دارد. در بعضی مواقع می تواند این اثرات که به صورت نهفته در وجود کودک وجود دارد، آشکار شود و بروز کند.

در این موقع دیگر کاری از دست کسی در این شرایط بر نمی آید و باید به دندانپزشک متخصص ارتودنسی کودک مراجعه و از طریق ارتودنسی دندان برای رفع کجی دندان های وی اقدام نمود.

در خیلی از موارد نیز با این حال که یکی از والدین دچار نامرتبی دندان ها است، ولی این خصیصه به کودک خود ارث نرسیده و کودک دندان هایی مرتب می تواند داشته باشد.

علت کج درآمدن دندان کودکان

سوانح و حوادث از دیگر دلایل و علت کج درآوردن دندان کودکان می تواند باشد

سوانح رانندگی و یا تصادفات و افتادن ها از ارتفاع و ضربه به صورت، از دیگر دلایل کج شدن و یا شکستگی منجر به کج شدن دندان ها می تواند باشد. وقتی ضربه ای به دندان کودک وارد می شود، به علت محکم نشدن دندان های کودک، می تواند در شکل گیری بد و به صورت کج باعث شود.

از دیگر موارد سوانح و حوادثی که برای کودک رخ می دهد و باعث شکستگی دندان وی می گردد، می تواند دندان های کناری را تحت تاثیر قرار داده و آن ها به طرفینی که خالی هستند، کج شوند.

عوارض و اثرات سوئی که کج شدن دندان های کودکان در بر دارد چیست؟

از مهمترین عوارض و اثرات سوئی که کج شدن دندان های کودکان می توان در بر داشته باشد، می تواند باعث از دست رفتن اعتماد به نفس در کودک و یا دوری از اجتماع دوستان و گوشه گیری و کناره نشینی باشد.

از دیگر موارد و علت کج درآمدن دندان کودکان می تواند، بیماری پریودنتال باشد که برای کودک می تواند اتفاق بیافتد. این بیماری علاوه بر درگیر کردن دندان ها، می تواند به لثه ها وی نیز آسیب جدی بزند.

در بعضی وقت ها این عارضه می تواند در گفتارهای کودک ایجاد اختلال نماید و صحبت کردن کودک به سختی انجام شود. گاهی اوقات کج روییدن دندان های کودک می تواند غذا خوردن کودک را نیز دچار اختلال نماید و بیماری های دیگری از قبیل بیماری های معده و روده را باعث گردد.

علت کج درآمدن دندان کودکان

اختلالات میوفنشنال از دیگر دلایل و علت کج درآمدن دندان کودکان

اختلالات میوفنشنال را می توان از جمله دلایل و علت کج درآمدن دندان کودکان به حساب آورد. این اختلال که یک نوع عارضه حرکتی در وضعیت صورت و دهان و بینی کودک است، می تواند باعث بروز این اختلال باشد.

وقتی کودک از بینی خود نتواند نفس بکشد و از طریق دهان تنفس کند، در این وضعیت می تواند بر دندان های وی اثرات سوء بگذارد و  ممکن است آلودگی ها و خودِ تنفس از دهان باعث کج شدن دندان ها گردد.

عدم مراجعات دوره ای به دندانپزشک یکی دیگر از دلایل و علت کج درآمدن دندان کودکان

کودکانی که به صورت دوره ای به پزشک خود مراجعه ندارند و دیر به دندانپزشک برده می شوند، می تواند در تشدید امراض دهان و دندان و علت کج درآمدن دندان کودکان را باعث شود. 

وقتی دندانپزشک کودکان دیر متوجه افتادن دندان کودک شود، می تواند دلیل و علت کج درآمدن دندان کودکان همین موارد را شامل شود.

جای خالی دندان کودک اگر با فضاگیر توسط پزشک معالج پر نشود، می تواند در ادامه به کج شدن دندان کودک بیانجامد.

زود از دست دادن دندان های شیری علت کج درآمدن دندان کودکان

وقتی کودکی زودتر از موعد مقرر دندان های شیری خود را از دست می دهد، این موضوع می تواند دندان های کناری را تحت تاثیر قرار داده و باعث کج شدن آن ها شود.

علت کج درآمدن دندان کودکان را می توان به این موضوع نسبت داد که گاهی اوقات با تکان دادن دندان ها توسط کودک و بازی کردن های زیاد با دندان خود باعث لقی و در نتیجه افتادن زود هنگام دندان های شیری می شود.

علت کج درآمدن دندان کودکان

استفاده نکردن از فضاگیرها برای دندان های افتاده از دیگر موارد کجی دندان کودکان است

دندان کودک وقتی زودتر از موعد می افتد، معمولاً پزشکان با استفاده از وسیله ای به نام فضاگیر، بین دو دندان افتاده قرار می دهند و اتصال خوبی به دو طرف داده می شود تا دندان های کناری کج نشوند.

به علت این که ایمپلنت دندان دائمی را نمی شود برای کودک انجام داد، به همین خاطر از فضاگیرهای متحرک استفاده می شود و به محض رویش دندان دائمی در دهان کودک، این ابزار و وسیله از دهان کودک خارج می شود.

از دیگر موارد می توان به اختلالات دهان و دندان کودک اشاره نمود، که می تواند در خیلی از موارد باعث و علت کج درآمدن دندان کودکان شود.

اطلاعات بیشتر
جرمگیری دندان با لیزر چگونه انجام می شود؟ | معایب و مزایا | ژنیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button