تاثیر دخانیات بر خرابی ریشه دندان | سیگار و خرابی دندان | ژنیک

سیگار و خرابی دندان

زمان مطالعه: 5 دقیقه

تاثیر دخانیات بر خرابی ریشه دندان چقدر است؟

تاثیر دخانیات بر خرابی ریشه دندان می تواند زیاد باشد. اگر دخانیات و سیگار استفاده می کنید، شک نکنید دندان های خرابی خواهید داشت و یا در آینده نزدیک این اتفاق برای شما خواهد افتاد.

یکی از عوامل خرابی و پوسیدگی دندان ها سیگار و مواد دخانیات است که می تواند سلامت دندان ها را به خطر  بیاندازد.

دود سیگار می تواند با ایجاد جرم بر روی دندان ها آن ها را از درون بپوساند و باعث از بین رفتن دندان ها شود. دود سیگار می تواند باعث متورم شدن لثه ها گردند و باعث خرابی ریشه دندان گردد.

دود سیگار می تواند شدت تخلخل ها را بر روی دندان ها زیاد کند و باعث تیرگی و سیاه شدن دندان ها گردند رنگ زرد و یا تیره ای که بر روی دندان های افراد سیگاری می نشیند و می بینید هیچ وقت با مسواک و خمیر دندان پاک نمی شود.

حتماً باید به دندانپزشک متخصص در مراکز دندانپزشکی دارای مجوز جهت جرمگیری و لکه برداری اقدام کرد.

اگر این کار دیر انجام شود می تواند باعث پوسیدگی دندان ها شود پوسیدگی های دندان ها نیز به صورت مرموزی می تواند به ریشه دندان ها سرایت کند و کلاً دندان را از ریشه خراب و بپوساند.

در این هنگام مجبوریم دندان خراب شده را بکشیم و برای جایگزین کردن دندان های کشیده شده و حفظ ظاهری خوب و عملکرد خوب جویدن غذا ، می توانیم جای خالی این دندان ها را با ایمپلت دندان فوری و دیجیتال پر کنیم.

وگرنه تاثیر دخانیات بر خرابی ریشه دندان و دتدان های کناری آن نیز کم کم به سمت جای خالی دندان کشیده شده متمایل شده و می توانند کج شوند.

تاثیر دخانیات بر خرابی ریشه دندان | سیگار و خرابی دندان - ژنیک

مصرف دخانیات چگونه بر سلامت دهان و دندان تاثیر گذار است؟

اولین چیزی که از مصرف مواد دخانی یا سیگار نصیبمان می شود، تاثیر دخانیات بر خرابی ریشه دندان و بوی بد در دهان است که می تواند هم برای خودمان و هم برای دیگران آزار دهنده باشد.در مرحله بعد آسیبی است که دود سیگار بر روی دندان ها و لثه ها می گذارد.

یکی از این آسیب ها که ما به چشم ظاهر می توانیم ببینیم، رنگ زرد و یا سیاهی است که بر روی دندان ها می نشیند و می تواند عوارض بدی همچون پوسیدگی دندان ها و در نهایت آسیب به ریشه دندان بزند.

در مرحله بعد آسیبی است که ما به ظاهر نمی توانیم آن را ببینیم و آن می تواند سرطان دهان و یا لثه باشد که این بیماری می تواند خیلی خطرناک باشد و حتی جان افرادی که سیگاری هستند را نیز تهدید کند.

در مرحله بعد آسیبی که می تواند بزند بروز عارضه استوماتیت نیکوتین است که درون دهان پر می شود از لکه های قرمز دردناک و یا سفیدی زبان که این حالت به علت کور شدن منافذ غدد براقی و دیگر غددی که در دهان وجود دارد که باعث خشک شدن دهان و ترک خوردن زبان و نسج داخلی دهان گردد.

از دیگر موارد ضرر و زیان مصرف دخانیات و آسیب زدن آن به دندان ها و لثه ها می توان به تحلیل رفتن لثه و یا ملتهب شدن این عضو حساس در دهان گردد که در آینده گرفتاری های زیادی از جمله عدم استفاده از ایمپلت برای جایگذین کردن دندان و یا عدم استفاده از پروتزهای متحرک یا ثابت به علت از بین رفتن لثه ها و یا تحلیل استخوان فک گردد.

مراجعه افرادمعتاد به سیگار به دندانپزشکی چونه باید باشد؟

افراد سیگاری به علت این که از مواد دخانیات استفاده می کنند و تاثیر دخانیات بر خرابی ریشه دندان که می تواند مضرات زیادی داشته باشد، برای این که دندان هایشان دچار آسیب جدی نشود باید هر سه ماه یک بار یعنی دو برابر افراد معمولی به دندانپزشک مراجعه داشته باشند تا پزشک از وضعیت دندان های آن ها اطلاع کاملی داشته باشد.

اگر دندانی و یا دهان این افراد دچار جرم گرفتگی و یا بیماری شده است در مراحل اولیه و ابتدایی جلوی آن گرفته شود تا بعداً دچار آسیب جدی نگردند این افراد به علت اینکه دو تا سه برابر بیشتر از افراد عادی استعداد درگیر شدن به بیماری های دهان و دندان را دارند پس در نتیجه دو تا سه برابر بیشتر از دیگران باید به دندانپزشک خود مراجعه داشته باشند.

تاثیر دخانیات بر خرابی ریشه دندان | سیگار و خرابی دندان - ژنیک

مشکلات دهان و دندان که برای افراد سیگاری پیش می آید کدامند؟

حدود هفتاد درصد افراد سیگاری در خصوص سلامتی دهان و دندان و تاثیر دخانیات بر ریشه دندان خود مشکل دارند و حتماً باید به دندانپزشک خود جهت مداوا مراجعه داشته باشند.

معمولاً در حدود نیمی از افراد سیگاری تمایلی برای رفتن به دندانپزشکی و تعیین وضعیت دهان و دندان خود ندارند و تاثیر دخانیات بر خرابی ریشه دندان آن ها مشهود است.

دلایل آن می تواند مسائل مالی و یا بی توجهی به درمان دندان های خود بر اثر خلق و خوی آنان باشد و این مسئله می تواند با عدم مراجعه به دندانپزشک وضعیت آنان را بدتر و بحرانی تر کند.

آمارها نشان می دهد هر 10 سال یکبار زنان سیگاری به طور میانگین نزدیک به دو دندان و مردان سیگاری نزدیک به سه دندان خود را از دست می دهند و این آمار هر روز بدتر می شود و تاثیر دخانیات بر خرابی ریشه دندان آن ها هر روز وضعیت را بدتر می کند.

تاثیر دخانیات بر خرابی ریشه دندان | سیگار و خرابی دندان - ژنیک

تاثیر مستقیم دود سیگار بر لثه ها و ریشه دندان

تاثیر دخانیات بر خرابی ریشه دندان و دود سیگار اولین چیزی را که برای لثه های افراد سیگاری به ارمغان می آورد. خشکی دهان و کور شدن چشمه های بزاقی است.

وقتی بزاق دهان ترشح نشود تاثیر عمیقی بر ازدیاد باکتری در دهان می گردد و این باکتری ها و میکروب ها وقتی در دهان زیاد شوند به لثه ها آسیب جدی می زنند و باعث عفونت در لثه ها و در نهایت از بین رفتن ریشه دندان ها می گردد.

التهاب لثه باعث عفونت و وجود چرک بین دندان ها می شود و به مرور باعث خرابی دندان ها و ریشه آن ها می گردد و این یک واقعیتی است که باید پذیرفت.

هر فرد سیگاری بیش از 40 درصد بیشتر خرابی ریشه دندان در دهان نسبت به افرادی که غیر سیگاری هستند دارند و این آمار خوبی برای افراد سیگاری نیست.

معمولاً افراد سیگاری افرادی کج خلق و عصبانی  هستند که اغلب به بهداشت دهان و دندان خود نیز اهمیت نمی دهند و باعث از دست رفتن دندان های خود می شوند.

تاثیر دخانیات بر خرابی ریشه دندان بدین شکل است که در جامعه این گونه افراد را به فراوانی می توانیم ببینیم که در هنگام سیگار کشیدن و یا حرف زدن چند دندان خود را از دست داده اند.

مخصوصاً دندان های جلویی آن ها که تاثیر دخانیات بر خرابی ریشه دندان و تماس مستقیم با دود سیگار دارد.پس نتیجه می گیریم دود سیگار عاملی زیان بار برای دندان ها و لثه و در نتیجه برای ریشه دندان ها می باشد.

اطلاعات بیشتر
متخصص درمان ریشه دندان در غرب تهران | کلینیک دندانپزشکی ژنیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button