تاثیر دندان قروچه بر دندان | علت دندان قروچه | کلینیک ژنیک

دندان قروچه و علت آن

زمان مطالعه: 5 دقیقه

تاثیر دندان قروچه بر دندان چیست؟

تاثیر دندان قروچه بر دندان می تواند ناگوار باشد. معمولاً دندان قروچه یا براکسیسم تاثیر خوبی بر دندان ها ندارد و می تواند به عنوان یک آسیب برای دندان ها مورد شناسایی و ارزیابی قرار گیرد.

دلایل بسیار و مختلفی برای این عارضه وجود دارد که می توان از اضطراب و ترس و دلهره و یا دیدن خواب های ترسناک و نگرانی ها و افسردگی شخص می تواند در این قضیه دخیل باشد.

این عادت بد معمولاً در کودکان بیشتر از بزرگسالان دیده شده و تاثیر بد و ناهنجار بر دندان های کودکانی که عادت به دندان قروچه دارند می گذارد.اکر بخواهیم بدانیم دندان قروچه چه تاثیری بر دندان ها می گذارد این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

دندان قروچه چه تاثیری بر دندان ها می گذارد؟ | علت دندان قروچه چیست؟

آیا راه پیشگیری و یا درمان برای دندان قروچه وجود دارد؟

از آنجایی که هر بیماری و یا رفتار و یک ناهنجاری یک درمانی دارد باید در ابتدا به دنبال علت و یا دلیل و یا رفتار غیر عادی آن گشت اگر این ناهنجاری یک بیماری خاص است باید از طریق آزمایش و یا هر روشی که بتوان ریشه ی پیدایش آن و را ه درمان آن را پی گرفت.

اگر این بیماری از یک رفتار ناهنجار باعث شده باید علت وجود این رفتار آن را پیدا کرد و در پی رفع آن بود.در این جا ما با یک رفتار غیر عادی و خارج از اختیار در زمان خواب روبرو هستیم این رفتار بد که به آن دندان قروچه گفته می شود.

بیشتر در افرادی اتفاق می افتد که به یک رفتار بد روانی و یا اضطراب درونی و یا ترس و وحشت در زندگی روزمره خود که اتفاق افتاده است اثراتش در شب و با دندان قروچه نمایان می شود.

این افراد در ابتدا برای درمان از نظر روحی باید به یک روانپزشک مراجعه کنند تا مشکل روحی و روانی آنان درمان شوند تا بعد خود به خود معضل دندان قروچه آن ها حل شود.

ولی اگر به دندان های این افراد بر اثر این عادت بد آسیبی وارد شده و یا شکستگی ایجاد شده کلینیک های دندانزشکی معتبری وجود دارند که می توانند دندان های آسیب دیده که نیاز به لمینت یا ایمپلنت و یا کامپوزیت داشته باشند را در اسرع وقت برای شما زیبایی سازی ، جای گذاری و یا ترمیم کنند.

دندان قروچه چه تاثیری بر دندان ها می گذارد؟ | علت دندان قروچه چیست؟

دندان قروچه یا براکسیسم چه عوارض روی دندان های ما می گذارد؟

دندان قروچه تاثیر بدی بر دندان های ما می گذارد که تا حد زیادی می تواند باعث تخریب و حتی به قیمت از دست دادن چند عدد از دندان هایمان برای مان تمام شود این عادت بد که بیشتر در خواب اتفاق  می افتد و ما هیچ کنترلی روی آن نداریم.

با فشار و ایجاد سایشی که دندان ها روی هم می آورند و صدای بدی هم تولید می شود می تواند باعث شکستن و یا ترک خوردن دندان های گردد. این ترک ها و شکستگی ها را شاید در ابتدا فرد متوجه آن نشود که همین عامل باعث تجمیع میکروب و باکتری ها و به مرور ایجاد جرم و خوردگی در دندان شده و پوسیدگی در آن ایجاد می شود.

همین مسئله کوچک می تواند یک یا چند عدد از دندان ها را درگیر کرده و باعث تخریب و از بین بردن آن ها گردد.

در اینجا باید یرای ترمیم و پر کردن دندان خود به یک دندانپزشک خوب و معتبر مراجعه و آن را بزودی ترمیم کنیم که آسیب به ریشه دندان نرسد معمولاً اکثر افراد تا دندان درد نگیرند سراغ درست کردن دندان های خود نمی روند و وقتی مراحعه می کنند که آسیب جدی به دندان وارد شده و درد زیادی دارند.

این درد به علت آسیب به ریشه و عصب آن می باشد و اگر شانس بیاورید و ریشه تخریب نشده باشد با تراشیدن قسمت های پوسیده و نصب روکش و یا کمپوزیت کردن دندان آن را ترمیم می کنند.

ولی اگر ریشه از بین رفته باشد به ناچار باید ریشه خارج گردد و متخصص ایمپلنت دندان جدیدی با استفاده از پایه تیتانیوم و روکش، دندان جدید و ثابت و همیشگی برای شما بکارد.

دندان قروچه چه تاثیری بر دندان ها می گذارد؟ | علت دندان قروچه چیست؟

دندان قروچه در کودکان و راه تشخیص آن؟

همانطور که گفتیم دندان قروچه در کودکان بیشتر از بزرگسالان اتفاق می افتد و تاثیر دندان قروچه بر دندان کودکان که اغلب می تواند در خواب اتفاق بیافتد خطرناک باشد.

این کودکان به علت ترس از یک موضوع و یا دعوای والدین با هم و اضطراب و استرسی که از طرف پدر و مادر به کودکان وارد می شود و یا استفاده بیش از حد از بازی های کامپیوتری و PS4 و بازی های خشنی که این بازی ها دارند، باعث ایجاد استرس و هیجانات زیادی می گردد که اثرات مخرب آن در خواب نمایان می شود.

از دیگر راه هایی که می توان پی به دندان قروچه در کودکان برد با بررسی دندان های آن ها و کم شدن ارتفاع سطح دندان ها به علت کشیده شدن و سایش بین آن ها ، می توان فهمید که کودک به معضل دندان قروچه دچار شده است.

این بیماری می تواند به مفصل گیجگاهی فک کودک نیز آسیب جدی وارد کند و از دیگر اثرات سوء آن می توان به سردرد و یا دندان درد و گوش درد اشاره کرد.

دندان قروچه چه تاثیری بر دندان ها می گذارد؟ | علت دندان قروچه چیست؟

آیا دندان قروچه روی ارتودنسی تاثیر بد دارد؟

همان طور که دندان قروچه بر روی دندان های سالم تاثیر گذار است و می تواند باعث سایش و ایجاد ترک در آن ها شود بر روی دندانی که درحال ارتودنسی می باشد نیز می تواند اثر سوء داشته باشد و آن ها را منحرف نماید.

همانطور که می دانید ارتودنسی دندان کارش صاف و مرتب کردن دندان ها می باشد و اگر در این میان رفتاری مثل دندان قروچه که فشار زیادی به دندان ها و فک می آورد باعث اختلال در کار ارتودنسی شود، می تواند در روند درمان و مرتب کردن دندان ها خلل ایجاد کرده و باعث توقف آن شود.

چه بسا این کار نه به صورت توقف بلکه می تواند دندان ها به حالت اولیه که کج و نامرتب بودند و حتی بدتر از آن نیز در بیاورند.

پزشک ارتودنسی در این مرحله که زود باید پی به این عارضه مخرب برده باشد با استفاده از براکت و ضربه گیر هایی که وجود دارد باید در اختیار بیمار بگذارد تا با استفاده در هنگام خواب از آن ها برای جلوگیری از فشار و تخریب که مانعی برای روند بهبودی ارتودنسی می باشد جلوگیری نماید.

اطلاعات بیشتر
علت پوسیدگی دندان کودکان | درمان پوسیدگی دندان کودکان | ژنیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button