سرنگ دندانپزشکی چیست؟ کاربرد آن در دندانپزشکی به چه منظور است؟ ژنیک

سرنگ دندانپزشکی

زمان مطالعه: 5 دقیقه

سرنگ دندانپزشکی و کاربرد آن

سرنگ دندانپزشکی و کاربرد آن در دندانپزشکی چیست؟ سرنگ یکی از ابزارهای مهم در دندانپزشکی می باشد که به وسیله آن تزریق داروی بی حسی در زیر ریشه دندان و قسمت هایی که عصب دندان مورد نظر وجود دارد، انجام می شود.

این ابزار که در سایزهای مختلف و اندازه متفاوت وجود دارد از جنس استنلس استیل ساخته شده و ضد زنگ می باشد.

سرنگ دندانپزشکی یکی از مهمترین و کاربردی ترین ابزاری است که دندانپزشک در ابتدا و شروع عملیات دندانپزشکی که لازمه آن بی حسی وضع ای محل انجام کار است با این ابزار انجام می شود. به طور حتم در هر دندانپزشکی از این ابزار به کرات استفاده می شود.

سوزن سرنگ دندانپزشکی به طور کلی از سوزن های سرنگ های معمولی بلندتر می باشد. این بلندی سرنگ برای این است که بتواند به عمق لثه و یا همان زیر ریشه نفوذ کرده و مایع بی حسی را بتواند بر روی عصب دندان تزریق نماید.

سرنگ دندانپزشکی

انواع سرنگ دندانپزشکی چیست؟

انواع سرنگ دندانپزشکی به دو بخش تقسیم می شود که عبارتند از:

1- سرنگ ثابت

2- سرنگ کمرشکن

سرنگ ثابت

برای مسلح کردن سرنگ دندانپزشکی ثابت (قرار دادن داروی بی حسی) کافیست که دسته سرنگ به عقب کشیده و از بغل که یک شیار برای سرنگ آماده و فعال است ویال را از این قسمت داخل سرنگ قرار داده و آماده تزریق نماییم.

سرنگ کمرشکن

سرنگ دندانپزشکی کمرشکن علاوه بر عقب راندن دسته سرنگ همانند سرنگ ثابت باید حتماً از کمر این نوع سرنگ را خم کرد و در ادامه و ویال را جایگذاری کرد. این نوع سرنگ خمیدگی خاصی دارد و برای جای خاصی از دهان و دندان جهت تزریق مورد استفاده قرار می گیرد.

سرنگ دندانپزشکی

انواع سر سوزن های در دندانپزشکی کدامند؟

سر سوزن ها به انواع مختلف و در سایزهای متفاوت تقسیم بندی می شوند و بر اساس جای محل تزریق در دهان از آن ها استفاده خاص می شود. در ادامه انواع سایزهای سر سوزن سرنگ دندانپزشکی را نام خواهیم برد.

1- سرسوزن های کوتاه از 20 تا 25 میلی متر

2- سرسوزن های بلند از 30 تا 40 میلی متر

1- سرسوزن های کوتاه که اندازه ای برابر با 20 تا 25 میلی متر می باشد و عموماً برای تزریق برای کودکان و اطفال و یا برای تزریق برای دندان های جلویی که ریشه کوتاه تری دارند مورد استفاده قرار می گیرد.

2- سر سوزن های بلند که اندازه آن از 30 میلی متر تا 40 میلی متر متفاوت می باشد و برای تزریق داروی بی حسی در مناطقی از دهان که عقب تر می باشد مثل دندان های آسیابی که عمق ریشه بلندتری دارند مورد استفاده قرار می گیرد.

داروهای بی حسی در دندانپزشکی کدامند؟

از جمله داروهایی که در دندانپزشکی برای بی حس کردن عصب دندان های خراب و یا آن هایی که نیاز به ترمیم دارند عبارتند از لیدوکایین تزریقی و یا پربلوکایین تزریقی به دندان که می تواند عصب دندان ها را به راحتی بی حس کرده و در زمان عصب کشی و یا ترمیم دندان ها هیچ گونه دردی از طرف بیمار حس نشود.

این داروهای که به ویال معروفند در قالب بسته بندی شیشه درون سرنگ دندانپزشکی قرار گرفته و برای تزریق به بیمار مورد استفاده قرار می گیرد. این بسته بندی های شیشه ای را اصطلاحاً کاتریج داروی بی حسی در دندانپزشکی می نامند.

سرنگ دندانپزشکی

سرنگ دندانپزشکی چگونه در کم کردن درد در دندانپزشکی عمل می کند؟

سرنگ دندانپزشکی ابزاری است که برای تزریق داروی بی حسی از طریق سوزن آن به عصب دندان مورد استفاده قرار می گیرد. اگر چه در ابتدا و بر اثر فرو رفتن سورن در لثه ما دردی را تجربه می کنیم ولی در آخر بر اثر تزریق داروی بی حسی عصب دندان مورد نظر از کار افتاده و ما در ادامه دردی را خس نمی کنیم و می توان با خیال آسوده و بدون درد کار دندانپزشکی خود را به اتمام رساند.

چگونه سرنگ دندانپزشکی را برای تزریق آماده می کنند؟

در ابتدا شیشه ی دارو و یا همان کاتریج را  همان طوری که در بالا توضیح دادیم درون سرنگ دندانپزشکی قرار داده و این کار باید دور از چشم بیمار به خصوص کودکان انجام شود که باعث ترس آن ها نشود. پس از این کار که توسط دستیار دندانپزشک انجام می شود سرنگ آماده تزریق به لثه بیمار می باشد و این کار توسط پزشک معالج انجام می پذیرد.

ویژگی های سرسوزن دندانپزشکی چیست؟

از مهمترین ویژگی های بر سوزن دندانپزشکی که بر روی سرنگ دندانپزشکی نصب می گردد باید از هر دو طرف تیز باشد تا از طرفی که وارد لثه بیمار می شود به راحتی و بدون اصطحکاک این کار انجام شود و به تا بیمار با حداقل درد تزریق داروی بی حسی را تجربه نماید.

جنس سوزن سرنگ دندانپزشکی باید از استنلس استیل باشد که بدون زنگ زدگی باشد تا در موقع تزریق مشکلی برای بیمار ایجاد نگردد و چیزی سد راه این تزریق نباشد.

بر روی هاب سرسوزن نشان مثلثی شکلی است که نشانگر جهت تیز بودن این سوزن را نشان می دهد.

سرنگ دندانپزشکی

در گذشته چه ابزار و یا روشی جایگزین سرنگ دندانپزشکی بود؟

سرنگ دندانپزشکی تاریخچه ای کمتر از پنجاه سال دارد و در قدیم چیزی به عنوان داروی سر کننده و یا داروی بی حسی وجود نداشت و دندان ها به صورت ابتدایی و بدون دارو کشیده و از جای خود بیرون کشیده می شدند و اصولاً  آمپول یا عصب کشی جایگاه در دندانپزشکی نداشت و علم هنوز آنقدر پیشرفت نکرده بود که از تزریق دارو برای درمان دندان ها استفاده شود.

زمان سر شدن و یا بی حسی دندان ها بعد از تزریق چقدر طول می کشد؟

زمانی که با استفاده از سرنگ دندانپزشکی برای درمان با استفاده از تزریق داروی بی حسی زمان لازم است بستگی به نوع دارو میزان دوز تزریق می باشد.

این میزان را پزشک معالج تعیین می کند و میتواند از یک الی دو دقیقه تا ده دقیقه در نوسان باشد و پس از اتمام کار تا پس از پنج ساعت تیز بی حسی در دهان و دندان و لب ها باقی می ماند.

در زمان چیزی نباید خورده شود چون به علت بی حسی امکان آسیب رساندن به لب و لپ صورت و گاز گرفتن آن ها زیاد  است. برای درمان و یا نصب روکش دندان و یا جرم نیز ممکن است که از تزریق داروی بی حسی استفاده شود و یکی دیگر از موارد استفاده از این دارو برای بی حسی در نصب ایمپلنت دندان بدون درد است.

اطلاعات بیشتر
اسید اچ دندانپزشکی چیست؟ اسید اچ در دندانپزشکی چه نقشی دارد؟ | ژنیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button