پروتز متحرک چیست و چه کاربردی دارد؟ عملکرد پروتز متحرک چیست؟ | کلینیک ژنیک

پروتز متحرک چیست؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

پروتز متحرک چیست و چه کاربردی دارد؟ عملکرد پروتز متحرک چیست؟

پروتز متحرک چیست و چه کاربردی دارد؟ عملکرد پروتز متحرک چیست؟پروتز متحرک دندان چیست و چه کاربردی دارد؟ در ابتدا باید بدانیم چه موقع ای به پرتز متحرک دندان و یا ثابت نیاز پیدا می کنیم؟

ما وقتی تمامی دندان هایمان را از دست می دهیم و یا اینکه خراب شده اند و مجبور به کشیدن آنها می شویم راهی جز پرتز کردن یا جایگزین کردن آن با روش های مصنوعی نداریم حال باید بدانیم که پروتز متحرک چیست و چه کاربردی دارد و به چند روش می توانیم این کار را انجام دهیم.

پروتزهای متحرک چیست و چه کاربرد دارد؟

پروتز متحرک دندان

پروتز متحرک چیست و چه کاربردی دارد؟ عملکرد پروتز متحرک چیست؟در ابتدا در این روش دندانپزشک لثه ما را قالب گیری کرده و بر اساس شکل ، بزرگی و یا کوچکی لثه ها قالب گرفته شده را برای ساخت پرتز متحرک یا همان دندان مصنوعی موقت به لابراتور می فرستد و در آنجا بر اساس قالب گرفته شده نمونه اولیه دندان ها ساخته می شود.

این دندان ها در ابتدا  وبرای تست اولیه بر روی لثه بیمار گذاشته و جاسازی می شود و اگر مقداری لثه را اذیت کرد دوباره به لابراتوار برگشته تا اصلاح گردد.

بعد از اصلاح و جانمایی تک تک دندان ها دوباره مرحله آزمایش و تست بر روی دهان بیمار آزمایش می شود و اگر مشکل خاصی نبود برای مراحل پایانی و ادامه ی کار به لابراتوار ارسال و عملیات پخت صورت می گیرد.

بعد پخت و سخت شدن پروتز دندان متحرک آنها را تحویل بیمار می دهد تا برای استفاده  آنها را روی لثه بیمار قرار دهد.بیمار در چند روز اول شاید کمی احساس درد و یا حساسیت داشته باشد ولی به مرور و گذشت چند روز از حساسیت کاسته شده و روال عادی و خوردن غذا آغاز می شود.

در روزهای اول باید از خوردن غذاهای سفت و سخت و یا میوه هایی که نیاز به گاز زدن مثل سیب که میوه سفتی هست خودداری نمود ولی کم کم و با محکم شدن لثه ها با رعایت و مواظبت و به آرامی می توان غذاهای سفت تری را خورد.

کارایی این نوع دندان ها که برای افراد مسن سال دارد استفاده از این نوع پرتز می تواند به سرعت در زیبایی صورت و فک ها تاثیر زیادی داشته باشد و شخص از آن حالت فرو رفتگی صورت رهایی یابد.

از این پرتز به علت اینکه معمولاً استخوان فک تحلیل رفته و نمی شود آنها را در فک ثابت کرد از این روش استفاده می شود و قیمتی مناسبت تر نسبت به پرتزهای ثابت دارد.

از معایب این دندان ها اگر بخواهیم بدانیم این است که شاید در مواقعی که در حال غذا خوردن هستیم از دهان خارج شوند و یا غذا زیر این دندان ها برود و ایجاد مزاحمت نماید.برای شستشو و مسواک این گونه دندان ها باید حتماً آنها را از دهان خارج کرد و بیرون از دهان آنها را شستشو داد.

پرتزهای متحرک دندان چیست و چه کاربردی دارد

پروتزهای ثابت دندان

در این نوع پرتزها که به پروتزهای ثابت معروف هستند، در ابتدا برای افرادی که معمولاً یک یا چند دندان خود را از دست داده اند و با استفاده از روش ایجاد ریشه که با پیچ در فک ها محکم می شوند انجام می شود.

در این روش با استفاده از پایه های قوی فلزی که فقط دندان های از دست رفته بر روی آنها سوار هستند و جای دندان هایی که هنوز سالم هستند و هنوز از بین نرفته اند خالی می باشد.

این دندان ها به علت اینکه گاهاً با پیچ های مخصوص به فک ها قفل می شوند و یا به دندان های سالم که در کنار دتدان های از دست رفته وجود دارند چفت وبست می شوند به این دندان ها نمی توان دندان متحرک گفت چون از جای خود حرکت نمی کنند و قابل در آوردن و جا زدن نیستند.

بعضی افراد این مدل دندان ها را  به اشتباه پروتز متحرک می نامند ولی همان طور که از نامشان پیداست پروتز ثابت هستند و فقط دندانپزشک می تواند آنها را از جای خود خارج کند و یا تغییراتی درآن بوجود آورد.

بیمار به علت اینکه این گونه دندان ها به فک  یا به دندان های دیگر قفل شده اند نمی تواند آنها را از دهان خود خارج نماید. کاربرد این نوع دندان خیلی به صرفه و جایگزین مناسبی برای دندان های از دست رفته می باشد و تقریباً می توان گفت جای آنها را می تواند پر کند و کارایی زیادی دارند.

این دندان ها هم شکل ظاهری دهان و دندان ها  را بهتر می کنند و هم  ابزار خوبی برای غذا خوردن بدون هیچ گونه احساس بد در دهان می باشند.

این روش بر خلاف دندان ها و پروتز متحرک که استفاده کننده را کمی امکان دارد اذیت کند و خورده غذا زیر آنها برود هیچ گونه مشکلی در این خصوص ندارند و به راحتی و بدون هیچ مشکلی می توانند از آنها استفاده مفیدی کرد.

اگر از لحاظ قیمت بخواهیم با دندان های ثابت بسنجیم و مقایسه داشته باشیم این نوع دندان ها قیمت بالاتری نسبت به دندان های متحرک دارند.

پروتزهای متحرک و ثابت دندان چیست و چه کاربردی دارد؟

عمر استفاده از پروتز متحرک دندان چقدر است؟

پروتز متحرک چیست و چه کاربردی دارد؟ عملکرد پروتز متحرک چیست؟ معمولا عمر دندان ها و پروتز متحرک بین ده تا پانزده سال با توجه به مواد اولیه مورد استفاده و طریقه استفاده از آن می تواند متفاوت باشد بعضی از دندانپزشکان از مواد اولیه نوع یک و یا جنس مرغوب استفاده می کنند و عمر این نوع پروتزها به الطبع بیشتر از بقیه می باشد.

البته نوع استفاده کسی که از این دندان ها سود می برد نیز مهم است ممکن است غذا ها و یا میوه های سفت و سختی زیاد استفاده شود که طبیعتاً در سایش و از بین رفتن آن نقش زیادی دارد.پیشنهاد ما این است که از ایمپلنت دندان فوری و قسطی و یا کاشت دندان بادوام استفاده نمایید و از شر دندان های مصنوعی خلاصی یابید.

عمر استفاده از پروتزهای متحرک و ثابت چقدر است و چه کاربردی دارد؟

نحوه نگهداری و مواظبت از پرتز متحرک دندان

برای اینکه پرتز متحرک و دان مصنوعی سالم و با دوامی داشته باشیم با از کشیدن اجسام سخت مانند کلید یا هر ابزار سخت دیگر که باعث آسیب رساندن به آن وجود دارد خوداری نمود شب ها هنگامی که غذا خوردن مان به اتمام می رسد باید این نوع دندانها را از دهان خارج نمود.

با شستشوی کامل و خوب آنها را درون لیوانی یا هر ظرف دیگری که از آب نمک پر کرده ایم قرار دهیم تا هم ضد عفونی شوند و هم موقع خواب به علت اینکه متحرک هستند درون حلق ما نیفتند و باعث خفگی ما نشوند.

در پایان باید به این مطلب اشاره کنیم که تا می توانیم از دندان های خود در برابر میکروب ها و از رسیدن به آنها جلوگیری نماییم تا دچار مشکلات پس از آن که منجر به استفاده از این گونه دندان ها که هیچ وقت جای دندان های اصلی را نمی گیرند را نداشته باشیم.

اطلاعات بیشتر
مراقبت از دندان های مصنوعی چگونه است؟ | دندانپزشکی تخصصی ژنیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button