فلورایدتراپی دندان چیست؟ | درمان دندان ها با فلوراید | ژنیک

فلورایدتراپی دندان چگونه به تقویت دندان ها کمک می کند؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

فلورایدتراپی دندان 

فلورایدتراپی دندان روشی پیشگیرانه که برای جلوگیری از آسیب دیدن دندان ها استفاده می شود که دندانپزشکان در مطب خود این نوع روش را توصیه می کنند و انجام می شود.

این روش جهت محافظت از دندان هایی که هنوز آسیب ندیدند به صورت دوره ای و هر چند وقت یکبار استفاده می شود تا در برابر سایش و آسیب های ناشی از پوسیدگی در دنذان ها مورد استفاده قرار می گیرد.

در این روش دندانپزشک فلوراید را به صورت ژل و یا وارنیش برای دندان ها به کار می گیرد و توصیه می شود این کار توسط دندانپزشک متخصص و در مطب انجام شود.

فلورایدتراپی دندان برای کودکان که از دندان آن ها از شیری به دندان دائمی تبدیل شده است بیشترین کاندید برای پوسیدگی هستند و برای این کودکان بهتر موقع و زمان برای استفاده از فلورایدتراپی دندان برای جلوگیری از این آسیب می باشد.

بعد از انجام فلورایدتراپی دندان برای کودکان بهنر است به مدت سی دقیقه از خوردن و نوشیدن هر گونه مواد خوراکی اجتناب شود.زمان حدفاصل استفاده از فلورایدتراپی دندان برای کودکان، هر سه ماه یک بار برای مدت یک سال مورد استفاده باید قرار گیرد.

باید مواردی از قبیل خوردن غذاهای سفت و سخت که سایش ایجاد می کند برای مدت حداقل 24 ساعت خودداری گردد.اگر دندان ها به رنگ متفاوت درآمد نباید نگران بود چون در فاصله یک روز رنگ دندان ها به حالت اولیه بر می گردد.

فلورایدتراپی چیست

فلوراید درمانی چه فوایدی دارد؟

فلورایدتراپی دندان چیست؟ فلورایدتراپی دندان یا فلوراید درمانی دندان در جذب کلسیم و فسفات کمک زیادی به دندان ها می کند.

در ترمیم و تقویت دندان ها خیلی موثر است و از مینای دندان ها محافظت زیادی می کند در برابر میکروب ها و باکتری ها از فرایند پوسیدگی و از بین رفتن دندان ها خیلی تاثیر زیادی دارد و جلو گیری می کند.

به علت اینکه ضد پوسیدگی دندان ها می باشد از بیماری های لثه ها نیز جلوگیری می نماید. با انجام فلورایدتراپی دندان می توان دندان های پوسیده را نجات داد.

در واقع کمک بزرگی به برگرداندن دندان های خراب و از بین رفته کرد. پلاکت هایی که بر روی دندان نشسته اند و کار تخریب را بر عهده دارند با استفاده از فلورایدتراپی دندان می توان آنها را از بین برد و به بهبود وضع دندان کمک شایانی کرد.

فلورایدتراپی چگونه انحام می شود؟

فلورایدتراپی دندان چیست؟ فلورایدتراپی دندان که معمولاً به صورت خمیر و یا وارنیش وجود دارد در مطب دندانپزشک بر روی دندان ها استفاده می شود.

معمولاً پرکاربردترین افراد کودکان در سنین 6 سال به بالا تا 14 سالگی مورد استفاده قرار می گیرد که برای آنها دهانشوی فلوراید تجویز می شود.

برای انجام فلورایدتراپی دندان در این روش دندانپزشک دندان ها را پروساژ کرده و خوب تمیز می کند بعد از این کار خمیر و یا وارنیش فلوراید را روی دندان ها مالیده و تا نیم ساعت باید از هر گونه خورد و خوراک خوداری گردد.

از مواردی که در بزرگسالان فلورایدتراپی دندان انجام می شود مواقع ای است که حساسیت دندانی ایجاد شده است و در موارد بر اثر عوامل مختلف پوسیدگی ایجاد شده است باید فوراً فلورایدتراپی دندان صورت پذیرد.

از دیگر موارد فواید فلورایدتراپی دندان در بزرگسالان از دندان های ترمیمی قبلی محافظت می کند و مواد معدنی دندان ها را افزایش می دهد.

مینای دندان ها را در برابر سایش محافظت می نماید.در مواردی از تجمع باکتری ها در افراف دندان ها به خصوص محل تلاقی لثه با دندان جلوگیری نموده از تخریب و حساسیت لثه می کاهد.

فلورایدتراچی چیست و چگونه انجام می شود

عوارض استفاده از فلورایدتراپی دندان

فلورایدتراپی دندان چیست؟ عوارضی که از فلورایدتراپی دندان زیاد و بیش از حد و خارج از مطب انجام می شود. همانند عوارض هر داروی دیگری که بیش از اندازه مصرف شود دارای مضرات می باشد.

از مضرات زیاد مصرف کردن فلورایدتراپی دندان مخصوصاً برای کودکان دلدرد همراه با حالت تهوع و استفراغ می باشد.استفاده بیش از حد امکان  ایجاد فلوروسیس یا لک سفید و یا قهوه ای بر روی دندان زیاد است.

فلوروسیس زیبایی دندان مخدوش می کند اما این تغییر و رویداد آنقدر زیاد نیست که جای نگرانی باشد و فقط دکتر دندانپزشک می تواند آن را تشخیص دهد.

این عوارض بیشتر در کودکانی مشاهده می شود که بیش از حد از مواد فلوراید برای آنها استفاده شده و آنان نیز از خمیر دندان های فلوراید دار بیش از حد و خارج از روال استفاده نموده اند.

در کل باید بگوییم فواید فلوراید زیاد است و هیچ گونه ضرر و زیانی برای ما ندارد و استفاده بیش از حد مانند هر دارویی که زیاد مصرف شود می تواند عوارض کم وبی خطری همچون دل درد داشته باشد ولی در عوض از مزایای بی شمار آن می توان به ترمیم داندان ها و رفع پوسیدگی و خرابی دندان ها به آن اشاره کرد.

چه کسانی کاندید فلورایدتراپی هستند

معمولاً کسانی که دندان های محکمی ندارند و فلورایدتراپی دندان انجام نداده اند و کمبود کلسیم در بدن خود زیاد دارند و یا کودکان بالای شش سال که دندان های دائمی خود را تک تک در حال رویش دارند می توانند کاندید استفاده از فلورایدتراپی دندان باشند .

همچنین کسانی که از پوسیدگی دندان های خود رنج می برند و یا دندان افراد سیگاری که به خاطر دود سیگار تخریب شده است و یا اینکه از الکل استفاده می کنند و یا کسانی که مینای دندان ضعیفی دارند و یا دهان خشکی دارند، از دلایل خرابی دندان ها و بیماری لثه همین خشک بودن دهان می باشد. این افراد بهتر است هر شش ماه یک بار زیر نظر دندانپزشک خود نسبت به فلورایدتراپی دندان اقدام کنند.

فلوراید درمانی فقط مخصوص کودکان نیست و بزرگسالان و یا هر کسی که دندان هایش در معرض خرابی و پوسیدگی می باشد باید فلورید تراپی انجام دهد تا از پیشرفت پوسیدگی و خرابی آن جلوگیری نماید.

فلوراید تراپی چیست و چه کسانی باید انجام دهند

چه منابعی دارای فلوراید طبیعی می باشند و روزانه چه مقدار فلوراید نیاز است

از مواد طبیعی که دارای فلوراید هستند می توان به ماهی که با استخوان پخته می شود و یا چای طبیعی و بعضی از شیرخشک نیز دارای فلوراید طبیعی می باشند.

روزانه برای کودکان تا سه سال از 0.1 تا 1/5 میلی گرم فلوراید برای فلورایدتراپی دندان آن ها نیاز است برای سنین 4 الی 6 ساگی 1/5 الی 2/5 میلی گرم نیاز است و برای سنین7 الی 10سالگی بین1/5 الی 3/5 میلی گرم و برای نوجوانان و جوانان از 1/5 تا 4 میلی گرم به صورت روزانه مورد نیاز می باشد.

در پایان این مقاله باید عنوان کنیم با استفاده از فلوراید در به تاخیر انداختن پوسیدگی دندان های خود کمک زیادی به دهان و دندان خود کرده ایم و توصیه کلینیک تخصصی دندانپزشکی ژنیک استفاده هر سه تا شش ماه یکبار زیز نظر متخصصین دندانپزشکی از روش فلورایدتراپی دندان می باشد.

اطلاعات بیشتر
تاثیر دندان قروچه بر دندان | علت دندان قروچه | کلینیک ژنیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button