تاثیر قطره آهن بر دندان کودکان | سیاهی دندان با قطره آهن | ژنیک

قطره آهن و تاثیر آن بر دندان کودکان

زمان مطالعه: 5 دقیقه

تاثیر قطره آهن بر دندان کودکان

تاثیر قطره آهن بر دندان کودکان چیست؟ آیا قطره آهن می تواند ضرری به دندان های کودکان ما برساند؟ چه کنیم که قطره آهن ، دندان های کودکان ما را تیره نکند؟ آیا ماندگاری اثر قطره آهن و سیاهی آن بر روی دندان کودکان همیشگی است؟

این سوالاتی است که برای هر پدر و مادری شاید پیش بیاید و این موضوع همیشه جای سوال داشته باشد. و این که چه کنیم تا قطره آهن روی دندان فرزندان ما اثر بد و تیرگی باقی نگذارد؟

ما در ادامه این مقاله به صورت مفصل در خصوص تاثیر قطره آهن بر دندان کودکان و در ادامه به شما یاد می دهیم که چگونه از قطره آهن برای کودکان خود استفاده نمایید تا روی دندان دلبند شما اثر بدی نداشته باشد.

شما عزیزان می توانید از انواع مقالات آموزشی دندانپزشکی کودکان در سایت ما کمال استفاده را برده و به صورت رایگان اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید.

مرکز دندانپزشکی تخصصی ژنیک این آمادگی را دارد تا در خصوص این موضوع به صورت رایگان مشاوره های لازم را به شما بدهد.

قطره آهن چه تاثیری بر دندان کودکان دارد؟ | سیاهی دندان با قطره آهن

 

دلیل استفاده از قطره آهن برای کودکان و عوارض و اثرات سوء آن

اصولاً استفاده از قطره آهن که تشکیل دهنده میوگلوبین و هموگلوبین که برای عضلات بدن است و تامین کننده و نقش گسترده ای در اکسیژن رسانی به کلیه اعضای بدن را دارد، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. آهن که به عنوان کوفاکتور در آنزیم های بدن نقش بسزایی دارد باعث ایجاد و تقویت سیستم ایمنی قابل توجهی در بدن می شود.

در این میان استفاده از قطرات آهن و تاثیر آن بر دندان کودکان که گفته شد، چه خواص و نقش حیاتی در بدن کودکان دارد می تواند اثرات بد ظاهری بر دندان های آنان داشته باشد این اثرات اگر چه زود گذر و بدون عارضه خاصی است ولی می تواند به ظاهر دندان ها لطمه وارد کرده و دندان ها را سیاه نماید.

اگر چه این اثرات آن با گذشت زمان و استفاده از تمیز کننده هایی مثل مسواک و یا شست و شوی دندان شیری با آب نمک تا حدودی آن را برطرف کرد ولی اگر با جرم دندان ترکیب شود شاید به مرور باعث آسیب و خرابی دندان گردد که احتمال این قضیه بسیار نادر است.

راه های جلوگیری از سیاه شدن دندان های کودکان با قطره آهن

بهترین روش و راه هایی که برای جلوگیری از سیاه شدن دندان های کودکان توسط قطره آهن می توان انجام داد استفاده از قطره چکان و یا سرنگ برای انتقال قطره آهن در انتهای دهان و یا ورودی حلق کودک می باشد.

این روش به علت اینکه قطره با دندان کودک در تماس نیست اصلاً تاثیر بدی بر روی دندان های او ندارد و باعث سیاهی دندان ها نمی شود.

در روش دیگر می توان قطره را با کمی آب و یا آب میوه که دارای ویتامین C مثل آب پرتقال، مخلوط کرد که هم قطره آهن جذب بهتری داشته باشد و هم اثر رنگ سیاه به علت رقیق شدن روی دندان ها نداشته باشد.

این را به خاطر داشته باشیم هرگز قطره را با شیرمادر و یا شیر پاستوریزه مخلوط نکنیم چون جذب آهن همراه با کلسیم موجود در شیر تداخل ایجاد می کند و از جذب آن می کاهد.

 

اطلاعات بیشتر
کپسول چرک خشک کن دندان | 7 قرص آنتی بیوتیک برای عفونت دندان

حتی شیر دادن مادر بعد از دادن قطره نیز مجاز نیست و حتماً نیم الی یک ساعت از دادن قطره آهن برای شیر دادن باید بگذرد.اگر دندان کودک بر اثر مصرف قطره آهن سیاه شد نگران این سیاهی نباشید.

اولین اقدامی که باید در این زمینه انجام داد با یک پارچه سفید و تمیز که با مقداری آب گرم و یا به آب نمکی که آغشته کرده ایم به آرامی روی دندان های سیاه شده کودک می کشیم و آثار سیاهی را پاک می کنیم و اگر مقداری از این سیاهی ها باقی ماند جای هیچ نگرانی نیست و به مرور و خود به خود برطرف خواهد شد.

قطره آهن چه تاثیری بر دندان کودکان دارد؟ | سیاهی دندان با قطره آهن

دلایل اصلی ایجاد سیاهی در دندان های کودکان چیست؟

از عمده دلایل اصلی و یا خرابی و پوسیدگی و از بین رفتن دندان های کودکان را می توان وجود جرم و ایجاد خراش و پوسیدگی های سطحی در دندان ها می تواند باشد که با مصرف قطره آهن روی شیارهای موجود بر روی دندان ها اثر می گذارد.

این مواد باعث وجود خوردگی که همراه با باکتری های موجود در درون دهان کودک شده و موجب پوسیدگی بیشتر دندان های کودکان می شود از دیگر دلایل به ضعف مینای دندان و آسیب پذیر بودن مینای دندان بعضی از کودکان می تواند باشد.

اگر دندان کودکان شما پوسیدن شد و نیاز به ترمیم داشت با مراجعه به کلینیک تخصصی دندانپزشکی ژنیک واحد کودکان  مراجعه به و برای رفع و ترمیم دندان پوسیده کودک خود اقدام فرمایید.

قطره آهن چه تاثیری بر دندان کودکان دارد؟ | سیاهی دندان با قطره آهن

 

آیا برای جلوگیری از سیاه شدن دندان کودکان می توان قطره آهن را قطع کرد؟

 قطره آهن که یکی از داروهای ضروری بدن هر کودکی است و مکمل غذایی برای هر کودک محسوب می شود به هیچ عنوان نباید این مکمل دارویی و غذایی را از برنامه غذایی دلبندتان حذف نمایید همان طور که می دانید شیر مادر بهترین و غنی ترین مواد غذایی خدادادی است که به فرزند هر موجودی از جمله انسان هدیه شده است.

این ماده غذایی که ارزش غذایی زیادی برای رشد و تکمیل اعضاء و جواره هر انسانی دارد با گذشت چهار ماه یعنی در سن چهار ماهگی فرزند، یک سری از ویتامین ها در شیر مادر از جمله آهن کم می شود.

بر اساس تحقیقات و پژوهش های علمی که صورت گرفته است به دلیل کم شدن آهن در شیر مادر پس از چند ماه باید با استفاده از مکمل ها از جمله مکمل آهن این کمبود جبران شود بعضی از افراد نگران سیاه شدن دندان کودکان خود با استفاده از قطره آهن هستند.

این نگرانی را با قطع کردن این دارو می خواهند جبران نمایند که بزرگ ترین اشتباه در زندگی شان می باشد این والدین به علت عدم آگاهی و نداشتن اطلاعات اصل قضیه را حذف می کنند.

در جایی که باید به دنبال راهکار برای جلوگیری از این معضل بود و به هیچ عنوان نباید قطره آهن را که پزشکان معالج تجویز نموده اند و نیاز بدن یک کودک می باشد را حذف کرد.

شاید همین نکته به ظاهر بی اهمیت که به نظر ما کوچک می آید و به سادگی از آن رد می شویم در بزرگسالی جلوی خیلی از بیماری های زمینه ای از جمله کم خونی و یا عدم رشد فیزیکی و بدنی در کودکان را بگیرد.

قطره آهن چه تاثیری بر دندان کودکان دارد؟ | سیاهی دندان با قطره آهن

در پایان این مقاله لازم به یادآوری است که قطره یکی از ضروریات استفاده در دوران کودکی است و به هیچ عنوان نباید نگران سیاه شدن دندان های کودک بر اثر این داروی فوق العاده حیاتی که برای یک کودک نیاز واقعی و از ضروریات او می باشد.

مادر بعضی از راهکارهای از بین بردن این لکه ها را بازگو کردیم و اگر در مواردی این موضوع باعث نگرانی و یا دغدغه خاطر شما عزیزان شد می توانید به مرکز کلینیک دندانپزشکی تخصصی ژنیک مراجعه و از مشاوره و یا درمان آن اقدام و مشکل خود را مرتفع نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button