جرمگیری دندان با لیزر چگونه انجام می شود؟ | معایب و مزایا | ژنیک

آیا جرمگیری دندان با لیزر قابل انجام است؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

جرمگیری دندان با لیزر

جرمگیری دندان با لیزر یکی از راه ها و روش های رسوب زدایی دندان ها به صورت بهینه و بی خطر و چابک می باشد. در این روش که با متمرکز کردن نور لیزر بر روی رسوب باقیمانده بر روی دندان ها می توان، بدون آسیب رساندن به لثه ها به صورت ایمن و مطمئن و دقیق آن ها را از روی دندان ها پاک نمود.

در ابتدا لازم می دانیم گریزی بزنیم در خصوص جرمگیری سنتی یا دستی که با ابزارهای خاص دندانپزشکی انجام می گیرد و روش هایی که در این خصوص در حال انجام است، مورد بررسی قرار دهیم. 

در روش سنتی، دندانپزشک با تجهیزات خاص مکانیکی در دندانپزشکی که مخصوص جرمگیری می باشد، شروع به تمیز کردن و زدودن جرم های روی دندان می نماید.

اگر زیر خط لثه نیز درگیر جرم شده باشد، با یک بی حسی موضع ای و با بلتد کردن بافت نرم لثه اقدام به پاک کردن و تمیز نمودن قسمت های درگیر در زیر خط لثه را نیز با این تجهیزات تمیز می کند.

این کار ممکن است بعد از تمام شدن اثرات بی حسی، بیمار تا چند روز احساس درد داشته باشد. برای همین لثه ها را با موادی مهر و موم و محکم سازی می کنند تا در دو هفته لثه ها جوش خورده و زخم ها از بین بروند. در این حالت دندانپزشک معالج، دستورات مراقبتی و دارویی نیز در این خصوص حتماً تدارک خواهد دید.

جرمگیری دندان با لیزر

چگونه می توان با لیزر به صورت عمیق دندان ها را جرمگیری نمود؟

جرمگیری دندان با لیزر یکی از روش هایی است که به صورت عمیق و غیر تهاجمی می تواند با استفاده از گرمایی که ایجاد می کند، نسبت به پاک کردن و از بین بردن پلاک های روی دندان اقدام نمود.

در روش جرمگیری دندان با لیزر می توان به صورت مطمئن و ایمن و بدون این که آسیبی به قسمت های سخت دندان آسیبی برسد، نسبت به جرم زدایی اقدام نمود.

جرمگیری دندان در قسمت های زیر خط لثه با استفاده از لیزر بدون این که نیاز به بلند کردن لثه باشد و یا آسیبی به لثه برسد، به راحتی می توان جرم ها را برطرف نمود.

لیزر از طریق گرمایی که دارد، جرم های دندان را به صورت فوری و در کمترین زمان ممکن از بین می برد و دندان از باکتری ها و پلاک ها تمیز و رسوب زدائی می شوند.

خاصیتی که با استفاده از روش جرمگیری دندان با لیزر دارد، این است که به سهولت و در کمترین زمان ممکن جرم های روی دندان و حتی زیر لثه از بین می رود و لثه ها و ریشه های دندان را از عفونت و خرابی دور می نماید.

در این روش مثل روش سنتی نیاز نیست دوره ی نقاهتی سپری شود و یا مرافبت های ویژه ای نیز لازم نیست رعایت گردد. در این حالت تمیز کردن زیر لثه غیرتهاجمی و یا بدون آسیب دیدگی انجام می شود.

جرمگیری دندان با لیزر

استفاده از لیزر در دندانپزشکی از چه سالی آغاز شده و علت استفاده روز افزون آن چیست؟

جرمگیری دندان با لیزر و کلاً استفاده از لیزر از حدود 34 سال پیش در دندانپزشکی تجاری سازی شده و مورد استفاده عموم و همگانی قرار گرفته است. 

استفاده از این ابزار نوین و جدید و کارآمد برای جرمگیری دندان به نظر می رسد، چابک تر و بی دردسرتر و بی سر و صداتر نسبت به انواع مختلف استفاده از روش هایی که از مته ها و فرچه های جرمگیری انجام می شود.

وقتی از لیزر برای درمان های پزشکی مخصوصاً در دندانپزشکی مورد استفاده قرار گرفت، همگان بر آن اذعان داشتند که روشی ابداع شده است که می تواند علاوه بر بالا بردن سرعت کار ، نسبت به درمانی با دقت تر و مطمئن تر و ایمن که می تواند عوارضی به مراتب کمتر از روش های قدیمی و سنتی داشته باشد.

مزایای استفاده جرمگیری دندان با لیزر چیست؟

مزایایی که برای جرمگیری دندان با لیزر یا لیزر درمانی برای حذف جرم دندان متصور است، می توان به عدم خونریزی و یا آسیب به بافت نرم لثه و آسیب هایی که ممکن است با استفاده از روش سنتی برای دندان و لثه اتفاق بیافتد، در روش لیزر این موارد را نخواهیم داشت.

از دیگر موارد استفاده از لیزر می توان به سرعت و دقت بالا در انجام جرمگیری دندان به آن اشاره نمود. از مزایای جرمگیری دندان و نمونه بارز این روش می توان به عدم دوره نقاهت و یا استراحت و پانسمان و یا مراقبت هایی که در روش سنتی معمول و متدال است، در این روش به هیچ وجه نیاز نمی باشد.

جرمگیری دندان با لیزر

معایب و خطرات استفاده از لیز برای جرمگیری دندان چیست؟

هر چند که استفاده از لیزر برای انجام خدمات دندانپزشکی تایید شده است و خطری متوجه فرد بیمار نمی باشد، ولی گاهی نمی توان از خطاهای انسانی چشم پوشی کرد و در این خصوص می تواند در بعضی مواقع ناایمنی وجود داشته باشد.

خطرات و معایبی که ممکن است برای جرمگیری دندان با لیزر اتفاق بیافتد، می تواند به عدم توانمندی پزشک معالج به صورت عدم تنظیم مناسب دستگاه لیزر با طول موج دقیق و ایمن که اگر در این زمینه دقت لازم نگردد، می تواند اثرات بدی بر روی سطح سخت دندان ها بر جای بگذارد.

شما باید توسط یک متخصص کاربلد در خصوص جرمگیری دندان با لیزر معاینه و درمان مشورت و درمان شوید. این پزشکان با تخصصی که دارند، می توانند سطح ایمنی لیزر را تنظیم نمایند تا به قسمت های مینای دندان آسیبی وارد نشود.

از لیزر درمانی دندان برای چه منظورهای دیگری در دهان می توان استفاده نمود؟

از لیزر برای درمان های بیشتری می توان به غیر از دندان ها مورد استفاده های دیگری قرار گیرد. به غیر از جرمگیری دندان با لیزر می توان سرطان های رایج دهان و تورمورهای ایجاد شده در زیر ریشه دندان ها و اطراف فک و یا بیماری های پریودنتال را به صورت غیر تهاجمی از بین برد.

حتی از لیزر می توان، اطراف ایمپلنت دندان همیشگی خود را نیز به خوبی تمیز و عاری از آلودگی های میکروبی و باکتریایی نمود. لیزر این توانمندی را دارد که به قسمت هایی که نیاز به درمان دارند، متنمرکز شده و از آسیب به اطراف محل مورد نظر جلوگیری نماید.

در سال های اخیر استفاده های مفید و بی شماری از لیزر برای درمان بیماری های خاص دهان و دندان انجام شده است و هر روز نیز به صورت گسترده، در حال رشد و استفاده بیشتر برای عموم واقع می گردد.

جرمگیری دندان با لیزر

نکات پایانی

در این مقاله سعی کردیم در خصوص استفاده های مفید و بهینه ای که در خصوص جرمگیری دندان با لیزر مورد نیاز است، به صورت مبسوط در خصوص مزایا و معایب و یا مراحل و روش های کار صحبت نمودیم.

شما اگر در خصوص موضوع این مقاله سوالاتی داشته باشید، می توانید با مراجعه در قسمت تماس با ما در سایت ما از مشاوره های رایگان کارشناسان و پزشکان ما بهره مند شوید.

اطلاعات بیشتر
9 روش برای مراقب های پس از عمل جراحی دهان و فک چیست؟| ژنیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button