عوارض لمینت دندان چیست؟ | موارد منع استفاده از لمینت دندان | ژنیک

عوارض لمینت دندان کدامند؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

عوارض لمینت دندان

عوارض لمینت دندان شامل مواردی می شود که در این مقاله قصد داریم به صورت اجمالی به آن بپردازیم. لمینت دندان یا ونیر دندان نوعی روکش زیبایی و ترمیمی دندان می باشد که از جنس پرسلن و سرامیک سخت ساخته می شود.

این ونیرهای دندانی که دارای رنگ سفید و مطابق با پوست فرد با ارفاق یک درجه بالاتر و روشن تر برای استفاده کننده انتخاب شده و بر روی دندان وی نصب می گردد.

رنگ لمینت دندان یکی دیگر از دغدغه مصرف کنندگان است که با کمک و هم فکری پزشک معالج قابل حل و تصمیم گیری می باشد.

این ونیرهای دندانی می تواند زیبایی خاصی در طرح لبخند وی داشته باشد و رضایت حداکثری راحاصل نماید.

بیشتر استفاده کنندگان این محصول به خاطر بحث زیبایی و یا به مقداری کمتر، برای اصلاح و ترمیم دندان های خود مورد استفاده خوبی قرار می دهند.

در این بین خیلی ها از عوارض لمینت دندان سوال کرده اند و می خواهند قبل از استفاده از این روکش تحقیق خوبی در این مورد بنمایند.

عوارض لمینت دندان

مهمترین دلیلی که استفاده کنندگان لمینت دندان از آن نگرانند چیست؟

برای این که لمینت دندان بر روی دندان ها به راحتی بنشیند، لازم است که مقداری از سطح مینای دندان را بتراشند تا به علت نصب لمینت دندان، حالت برجسته و ضخیم شدن دندان ها اتفاق نیفتد و شکل بدی به دندان ها ندهد.

همین قضیه می تواند باعث نگرانی استفاده کنندگان از لمینت دندان باشد و کمی ترس به علت تراش مینای دندان خود به سراغ شان بیاید.

در این جا باید بگوییم که اگر لمینت دندان به صورت اصولی توسط دندانپزشک حاذق و مراکز دندانپزشکی تخصصی معتبر و باتجربه انجام شود، که این گونه مراکز به صورت صد در صد از مواد اولیه عالی  و درجه یک نیز برای ساخت آن استفاده می کنند، می توان گفت که نگرانی مصرف کننده به طور حتمی برطرف خواهد شد.

عوارض لمینت دندان

شرایطی که لمینت دندان را به خطر می اندازد چیست؟

شرایطی که لمینت دندان را به خطر می اندازد، می تواند از سه عامل باعث شود. یکی از این عوامل مربوط می شود به شخص استفاده کننده و مراقبت های خوب و یا بدی که انجام میدهد.

دومین عامل مربوط می شود به پزشک معالج که می تواند تاثیر در عوارض لمینت دندان مصرف کننده داشته باشد و عامل سوم مربوط می شود به جنس اولیه مورد استفاده در ساخت لمینت دندان که مهمترین بخش این موضوع می باشد.

عوارض لمینت دندان از این سه ضلع مثلث خارج نیست و می تواند هر سه مورد و در بعضی مواقع دو عامل و در نهایت یک عامل باعث عوارض و یا از دست رفتن لمینت دندان گردد. 

عوارض لمینت دندان

عوارض لمینت دندان به علت عدم رعایت بهداشت فردی و عدم استفاده صحیح

اولین و شاید بتوان گفت اصلی ترین عامل از دست رفت لمینت دندان و عوارض لمینت دندان، اهمیت ندادن به بهداشت دندان ها و عدم مسواک زدن بعد از هر وعده غذایی می باشد.

جرم گرفتن دندان و پوسیدگی در نواجی و جاهایی که دندان متصل به لثه می باشد، شروع به از بین رفتن دندان و در نهایت لق شدن و افتادن و یا شکستن لمینت دندان می تواند باشد.

عدم استفاده صحیح از لمینت دندان از موارد آسیب به آن و تخریب آن می تواند باشد. به عنوان مثال باز کردن درب نوشانه و یا خلال با اجسام نوک تیز از موارد است که در لق شدن و یا افتادن و شکستن لمینت دندان ها یانجامد.

عوارض لمینت دندان به علت عدم تسلط پزشک معالج برای ساخت و یا نصب لمینت دندان

از دیگر عوارض لمینت دندان می توان به عدم تسلط پزشک معالج در مراحل قالب گیری و یا ساخت و نصب لمینت دندان باشد.

عدم مهارت دندانپزشک معالج می تواند عوارض لمینت دندان را تشدید کند و باعث افتادن و یا لق شدن و شکسته شدن لمینت ها گردد.

عوارض لمینت دندان به علت غیر استاندارد بودن مواد اولیه آن

از دیگر عواملی که می تواند از عوارض لمینت دندان باشد، مواد اولیه فیک و غیر استاندارد باشد که می تواند در برابر فشارها و یا خوردن مواد غذایی و میوه های سفت، باعث شکستگی و یا لب پر شدن و خورد شدن گردد.

عوارض لمینت دندان

بیشترین تاثیر عوارض لمینت دندان به خاطر تراشیده شدن مینای دندان است

بیشترین تاثیری که در عوارض لمینت دندان می تواند اتفاق بیافتد، شاید بتوان گفت که از تراشیده شدن مینای دندان است که این اتفاق می تواند از اصلی ترین نگرانی های مصرف کنندگان باشد.

کسانی که از لمینت دندان استفاده می کنند به ناچار باید تراش سطح مینای دندان اتفاق بیافتد و دندان ها کوتاه و باریک می شوند. بر همین اساس این فرد باید همیشه از روکش های دندانی به علت تراشیده شدن دندان های خود استفاده کند.

برگشت ناپذیری در این مورد می تواند تاثیر بدی در روحیه این افراد داشته باشد و گریزی از آن نیست. افرادی که از لیمنت دندان می خواهند استفاده کنند، باید تمامی جوانب و یا عوارض لمینت دندان را مد نظر قرار داده و بعداً تصمیم به نصب آن بگیرند.

این مورد می تواند در روحیه افراد تاثیر منفی بگذارد و شاید مهمترین عوارض لمینت دندان مربوط به همین موضوع باشد.

عوارض لمینت دندان

حساسیت های دندانی از دیگر موارد معایب لمینت دندان می تواند باشد

از دیگر عوامل معایب لمینت دندان می توان به حساست دندان در برخی از افراد اشاره کرد. به علت تراشیده شدن سطح مینای دندان، عصب دندان ها ضربه پذیرتر در برابر سرما و گرما حساس تر می شوند.

با نصب روکش لمینت اگر چه سطح دندان جبران تراشیده شدن مینا دندان را می کند، ولی سد محکمی مثل مینای دندان نیست و می تواند در برخی از افراد حساسیت به سردی و گرمی مایعات یا غذاها را شتاب دهد و درد در دندان ها را باعث گردد.

احتمال درگیر شدن دندان و لثه به بیماری پریودنتال از دیگر موارد عوارض لمینت دندان

در برخی از افراد به علت حساسیت هایی که از قبل دارند با نصب لمینت دندان احتمال دارد که به بیماری پریودنتال یا بیماری لثه ای دچار شوند.

این بیماری می تواند از عدم رعایت بهداشت دهان و یا حساسیت به جسم خارجی از جمله لمینت دندان که لبه های پایینی آن با لثه در تماس است، بوجود آید. البته این موارد نادر است و یک درصد هم اتفاق نمی افتد.

عوارض لمینت دندان

مطلب پایانی و سخن آخر

در این مقاله به عوارض لمینت دندان اشاره داشتیم و آن ها را به صورت گسترده شرح دادیم.

لازم به ذکر است که قبل از لمینت گذاری دندان تمامی مراحل اصلاح دندان از قبیل ارتودنسی دندان و نامرتبی ها و تنظیمات فاصله بین دندانی باید اصلاح کامل شود و در ادامه اقدام به لمینت گذاری گردد.

اطلاعات بیشتر
عمر لمینت دندان چقدر است؟ | لمینت فوری دندان در کلینیک ژنیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button