باندینگ ارتودنسی چیست؟ | مراحل باندیگ ارتودنسی | کلینیک ژنیک

همه چیز در باره بایندینگ ارتودنسی

زمان مطالعه: 5 دقیقه

باندینگ ارتودنسی چیست؟ و مراحل باندیگ ارتودنسی کدامند؟

 باندینگ ارتودنسی به معنای نصب بریس های ارتودنسی به صورت اصولی و دقیق بر روی دندان ها برای متقارن کردن و صاف کردن دندان های به هم ریخته و کج در دهان در مراکز تخصصی دندانپزشکی می باشد.

این واژه که در دندانپزشکی و بهتر بگوییم در ارتودنسی دندانپزشکی زیاد استفاده می شود .بریس ها از دو بخش براکت ها و سیم تشکیل شده اند.

براکت ها بر روی دندان ها با چسب مخصوصی برای ایجاد هماهنگی و منظم قرار گرفتن دندان ها به طور دقیق بر روی تاج دندان چسبانده می شود و با سیم های مخصوص به یکدیگر وصل و محکم می شوند.

این سیم ها که با مراجعات مکرر و در زمان های متعدد و معمولاً هر یک ماه یکبار برای سفت کردن و تنظیم به دندانپزشک مربوطه باید مراجعه شود.

باندینگ ارتودنسی به دو روش مستقیم و غیر مستقیم روی دندان ها نصب می شود.

همه چیز درباره باندینگ ارتودنسی | مراحل باندیگ ارتودنسی - ژنیک

روش های باندینگ ارتودنسی چگونه است؟

1-روش مستقیم

در روش مستقیم دندانپزشک متخصص ارتودنسی با استفاده از رترکتور یا نگهدارنده های لب که کارش بالا نگه داشتن لب ها برای انجام کار ارتودنسی می باشد درون دهان بیمار قرار می گیرد.

در ابتدا با قرار دادن رترکتور در درون دهان بیمار کار آغاز می شود شاید در ابتدا مقداری این نگهدارنده ها برای بیمار آزار دهنده باشد.

ولی آنقدر نیست که بیمار را کلافه کند و چاره ای نیست و باید این وسیله را درون دهان قرار داد و باید کار انجام شود. دندانپزشک بعد از قرار دادن رترکتور درون دهان بیمار دندان های بیمار را خشک کرده و با استفاده از اسید مخصوص کار شستشو را شروع می کند و در حقیقت کار لایه برداری شروع می شود تا دندان ها خوب تمیز گردند.

چسب مخصوص را بعد از خشک شدن دندان ها بر روی مینای دندان می مالند و پشت براکت ها را نیز به چسب آغشته می کنند و بر روی مینای دندان می چسبانند.

براکت ها که به صورت مربعی شکل هستند یکی یکی با استفاده از چسب مخصوص به نام پرایمر که سیمان دندان نیز نامیده می شود نصب می گردد.

بعد سیم ها را از درون این براکت ها رد می کنند و در ادامه با سفت کردن سیم ها به مرور دندان ها سر جای خود قرار می گیرند که این کار فرایندی نزدیک به یکسال و نیم تا دو سال به طول می انجامد.

همه چیز درباره باندینگ ارتودنسی | مراحل باندیگ ارتودنسی - ژنیک

2-روش غیر مستقیم

در روش غیر مستقیم دیگر نیاز به رترکتور یا نگهدارنده لب نیست و از یک مدل کچی به جای فک و دندان بیمار استفاده می شود. براکت ها را بر روی این مدل سوار کرده و بعد بر روی دندان جایگذاری می کنند.  بعد از این کار توسط سیم ها به هم متصل می گردند.

به نظر می رسد این مدل مقداری آسانتر برای بیمار باشد و نیاز نیست که مقدار زیادی دهان بیمار باز بماند و اذیت کمتری برای بیمار دارد و به زمان کمتری نیز نیاز است.

مراحل باندینگ ارتودنسی چگونه است؟

مراحل بایندینگ ارتودنسی را در ذیل به صورت موردی اشره خواهیم کرد.

1-در ابتدا دندان ها با خمیر مخصوص این کار اسید شویی می شوند و خوب تمیز می گردند

2-قرار دادن رترکتور در دهان برای این که لب ها از لثه ها جدا شوند و دندان ها نمایان گردند و بتوان کار بر روی دندان ها انجام داد لازم است. این کار برای خشک شدن دندان ها نیز نیاز است زیرا براکت ها را نمی توان به دندان خیس چسباند

3-آغشته کردن براکت ها و دندان ها به چسب مخصوصی به نام پرایمر که سیمان دندان نیز نامیده می شود و نور دهی و یا استفاده از مواد شیمیایی برای سفت شدن چسب

4-نصب براکت ها بر روی مینای دندان و پاک کردن چسب ها از دور و بر براکت ها و بعد از این کار سیم ها از دورن براکت ها رد شده و سفت می گردند.

باندینگ ارتودنسی به چه مدت زمان برای نصب نیاز دارد؟

برای آماده سازی و نصب باندینگ ارنودنسی حدوداً 20 تا 30 دقیقه وقت نیاز است که بر روی دندان ها نصب صورت پذیرد.

بیشترین زمانی که صرف می شود نصب بریس ها بر روی دندان ها است که باید با دقت و تنظیم دقیق بر روی دندان ها این کار صورت پذیرد.

بعد از نصب بریس ها زمان رد کردن سیم ها از درون بریس ها نیز وقت گیر است و حدوداً یک چهارم وقت باندینگ ارتودنسی باید صرف سیم کشی شود.

در پایان تنظیم و سفت کردن باندینگ نیز یک ششم وقت صرف شده برای جایگذاری باندینگ ارنودنسی را به خود اختصاص خواهد داد.

همه چیز درباره باندینگ ارتودنسی | مراحل باندیگ ارتودنسی - ژنیک

چه مدت زمان نیاز است تا باندینگ ارتودنسی بر روی دندان ها بمانند؟

اگر بخواهیم همه چیز درباره باندینگ ارتودنسی و مدت زمانی که نیاز است ارتودنسی در دهان بیمار بماند با توجه به خرابی دتدان ها و تعداد نامرتبی آن ها و یا سوار بودن چند دندان بر روی هم می تواند در مدت زمان ماندگاری باندینگ ارتودنسی تاثیر گذار باشد.

این زمان می تواند از یک سال شروع و تا یک و نیم سال و بعضی مواقع تا پنج سال و گاهی به ندرت مادام العمر باید درون دهان و بر روی دندان ها بمانند.

پس می توانیم بگوییم مدت ماندگاری بستگی به میزان به هم ریختگی دندان ها دارد و می تواند متفاوت باشد ولی میزان تقریبی را در حدود یک و نیم سال تا دو سال به صورت میانگین می توان تخمین زد.

کسانی که مادام العمر نیاز است از این نگهدارنده های براکت دندان  استفاده کنند زیاد نیستند و شاید به یک درصد جمعیت ارتودنسی کنندگان هم نرسد ولی دندان های این افراد به گونه ای است که مجبور به نصب همیشگی ارتودنسی می باشند.

سوالات متداول در زمینه باندینگ ارتودنسی 

آیا موقع اتمام کار، چسب به کار برده شده برای چسباندن بریس ها به راحتی جدا می شوند؟

در جواب باید گفت:بله برای برداشتن بریس ها از روی دندان پس از اتمام کار با موادی مخصوص می توان چسب روی دندان ها را از بین برد و باندینگ ارتودنسی را جدا کرد

آیا برای سفت یا شل کردن باندینگ ارتودنسی باید حتماً به دندانپزشک معالج مراجعه کرد و یا اینکه خودمان در منزل می توانیم این کار را انجام دهیم؟

در جواب باید بگوییم که:خیر نمی توان خودسرانه این کار را انجام داد و ممکن است باعث ایجاد فشار بیش از حد به دندان ها و یا شل کردن بیش از حد اتفاق بیفتد و کارایی لازم توسط باندینگ ارتودنسی از بین برود.

مراکز تخصصی دندانپزشکی معتبر این توصیه را به شما دارد که مراجعه به این مراکز و متخصص ارتودنسی، حتماٌ از مراکز مجاز استفاده نمایید. برای استفاده از مراکز مجاز با ما در تماس باشید.

اطلاعات بیشتر
موم ارتودنسی چیست؟ وکس ارتودنسی چه کارایی دارد؟ کلینیک ژنیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button