ارتودنسی دندان در زمان بارداری | کلینیک دندانپزشکی ژنیک

ارتودنسی دندان در زمان بارداری

زمان مطالعه: 5 دقیقه

ارتودنسی دندان در زمان بارداری چگونه است؟

ارتودنسی دندان در زمان بارداری به عنوان یک سوال برای خیلی از بانوان به صورت نامعلوم و مبهم باقی مانده است. سوالات بی شماری در این خصوص پرسیده می شود، که آیا ارتودنسی دندان در زمان بارداری امکان پذیر و مجاز است. 

بانوان به علت این که خیلی به ظاهر خود نسبت به آقایان اهمیت می دهند به همین خاطر خیلی به دنبال زیباسازی پوست و یا دندان های خود می روند.

خیلی از بانوان به علت مراسم های خاصی در پیش رو دارند و یا در مجالسی می خواهند حاضر شوند اما از ظاهر دندان های خود ناراضی هستند و دائم به دنبال این هستند که تغییراتی در وضع صورت و یا دندان های خود ایجاد نمایند.

متخصصین ارتودنسی منعی در خصوص ارتودنسی دندان در زمان بارداری ندارند و معتقدند که با رعایت اصول ایمنی و بهداشتی می توان دندان های بانوان بارداری که قصد ارتودنسی دندان خود را دارند.

بعضی از بانوان در ادامه روند ارتودنسی متوجه بارداری خود شده اند و از ادامه کار ارتودنسی نگرانند. متخصص ارتودنسی در بهترین مراکز دندانپزشکی این اطمینان را به بانوانی که در ادامه روند ارتودنسی دندان خود قرار دارند می دهد که هیچ گونه نگرانی بابت این موضوع نباید داشته باشند.

ارتودنسی دندان در زمان بارداری

آیا ارتودونسی دندان برای بانوان باردار با بقیه افراد فرق می کند؟

تنها فرق ارتودنسی دندان در زمان بارداری با بقیه این است که در زمانی که برای عکس هایی که از طریق اشعه ایکس از دندان های مادران انداخته می شود نباید در زمان بارداری باشد.

اشعه ایکس می تواند به جنین داخل رحم مادر صدمه بزند و مضر است. عکس از دندان ابتدایی ترین مرحله ارتودنسی دندان ها می باشد که اگر مادر باردار باشد این کار نباید انجام شود و باید ماکول به بعد از فارغ شدن از بارداری شود.

این موضوع تنها مانع برای بانوان می باشد و باید عکس های اشعه ایکس را قبل از بارداری و یا بعد از بارداری انجام داد. خیلی ها بر این باورند که نیاز به عکس از دندان ها قبل از ارتودنسی نیست اما این مرحله از ارتودنسی یکی از اصلی ترین مراحل ارتودنسی دندان می باشد.

چرا بعضی از موارد ممنوعه در ارتودنسی باید توسط بانوان باردار رعایت شود؟

ارتودنسی دندان در زمان بارداری یکی از مشکلاتی است که شاید خیلی از مادران باردار با آن در گریبانند. بعضی از بانوان در ابتدای ارتودنسی دندان خود باردار نبودند و در ادامه مراحل ارتودنسی باردار شده اند. گاهی در ادامه ارتودنسی نیاز است که از عکس های دیجیتال و اشعه ایکس استفاده شود که این عمل می تواند برای جنین خطرناک باشد که باید از انجام آن سر باز زد و آن را موکول به بعد از زایمان نمود.

در بعضی مواقع نیاز است که تعدادی دندان ها کشیده شود و یا دندان نهفته ای از دهان خارج شود که این مورد نیز یکی دیگر از موارد منعی می باشد که باید توسط مادران باردار مراعات گردد.

به علت این که برای خارج کردن دندان های نهفته و یا اضافی، نیاز به تزریق داروهای بی حسی است، ممکن است این داروها ضرری متوجه جنین کند.

ارتودنسی دندان در زمان بارداری

بهترین روش ارتودنسی دندان در زمان بارداری چیست؟

بهترین روش ارتودنسی دندان در زمان بارداری مربوط می شود به روشی که کمترین مضرات متوجه مادر و جنین نماید. خیلی از روش ها در ارتودنسی وجود دارد و این برمی گردد به سلیقه مادران باردار، ولی باید روش هایی را انتخاب نمود که کمترین ضرر و زیان را داشته باشد.

اگر دندان های مادران باردار در زمان ارتودنسی نیاز به بازسازی داشت، چه کار باید کرد؟

مادرانی که قصد ارتودنسی دندان خود را دارند باید این موضوع را بدانند که به غیر ارتودنسی هیچ گونه ترمیم و یا کشیدن و بازسازی دندانی که نیاز به تزریق آمپول بی حسی داشته باشد را نباید انجام دهند و آن را موکول کنند به بعد از زایمان و فارغ شدن.

زمانی که در مسیر ارتودنسی دندان پزشک متوجه نیاز به بازسازی دندان ها باشد همانجا کار باید متوقف و ادامه کار باید بعد از زایمان انجام شود. ادامه کار می تواند پر خطر باشد و به جنین آسیب برساند.

ارتودنسی دندان در زمان بارداری

ارتودنسی دندان در زمان بارداری بانوان چقدر طول می کشد؟

طول دوران درمان ارتودنسی دندان در زمان بارداری برای بانوان بستگی به میزان به همریختگی و نامرتبی دندان آن ها دارد و باید با رعایت دستورالعمل هایی که برای بانوان باردار وجود دارد، رفتار نمود.

این زمان می تواند از شش ماه تا حتی دو سال به طول انجامد. مادران باردار به علت حساسیت خاصی که در زمان و دوران بارداری وجود دارد رعایت بهداشت فردی و استفاده از مسواک ارتودنسی را مد نظر قرار داده و در انجام آن کوشا باشند.

مادران باردار برای ارتودنسی دندان خود به کدام کلینیک دندانپزشکی مراجعه نمایند؟

توصیه ما به مادران باردار این است که تا حد امکان از مراجعه به دندانپزشکی تا اتمام دوران بارداری خودداری نمایند. مگر این که چاره ای نباشد و درد در دندان خود داشته و نمی توانند این درد را تا اتمام زمان بارداری تحمل نمایند.

ارتودنسی دندان در زمان بارداری که جای خود دارد و لزومی ندارد که حتماً این کار در زمان بارداری انجام شود. ارتودنسی چون یک کار اضطراری برای دندان ها محسوب نمی شود، می توان آن رابه بعد از اتمام دوران بارداری ارجاع داد.

حال اگر کسی اصرار دارد هر چه زودتر حتی در زمان بارداری این کار را انجام دهد می تواند به غیر از انجام عکس انداختن از دندان ها مابقی مراحل ارتودنسی دندان های خود را می تواند زیر نظر بهترین متخصص ارتودنسی در تهران انجام دهد.

ارتودنسی دندان در زمان بارداری

لازمه داشتن دندان های مرتب تمیز در دوران بارداری چیست؟

مادران باردار باید دقت لازم در زمان بارداری نسبت به دندان های خود را داشته باشند. به علت این که در این زمان لثه ها و دندان ها حساسیت خاصی دارند، و شاید لثه ها کمی متورم شوند حتماً از مسواک های نرم و لطیف برای مسواک زدن استفاده نمایند و پیگیری های لازم در خصوص خونریزی احتمالی لثه در این دوران را انجام دهند.

مادرانی که قصد ارتودنسی دندان در زمان بارداری دارند باید حتماً قبل از این کار فکری به حال دندان های از دست رفته خود داشته باشند و ایمپلنت دندان فوری و جایگزین کردن این مدل و روش قبل از بارداری، جای خالی دندان ها را پر کنند و بعداً افدام به ارتودنسی کنند.

اطلاعات بیشتر
قیمت بهترین روکش دندان در سال 1402کدام روکش دندان است؟ ژنیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button