اپکسیفیکاسیون ریشه دندان چیست؟ 2 روش درمان آن چیست؟ ژنیک

اپکسیفیکاسیون ریشه دندان و راه درمان آن

اپکسیفیکاسیون ریشه دندان به عنوان یک فرایند درمانی بر روی اپکس ریشه دندان هایی که به هنوز روند رشدشان کامل نشده است و ریشه آن ها هنوز باز است، بر اثر تخریب و یا تحلیل ریشه دندان که در این حین عفونی نیز شده است، با این روش مورد درمان قرار می گیرند.

درمان زود هنگام و به موقع ریشه های عفونی دندان با روش اپکسیفیکاسیون ریشه دندان می تواند در سالم ماندن لثه های اطراف این دندان و همچنین استخوان فک تاثیر زیادی داشته باشد.

رشد ناقص دندان و باز ماندن ریشه های دندان به علت عدم رشد کافی، باعث عفونی شدن آن می گردد و درمان سختی را پیش روی دندانپزشکان قرار می دهد.

متخصصان دندانپزشکی در مراکز تخصصی دندانپزشکی با استفاده از عکس های رادیولوژی در چند نوبت و با بررسی دقیق پی به عفونت در ریشه دندان نابالغ می برند.

این پزشکان با بررسی دقیقی که توسط عکس های دیجیتالی که از ریشه این گونه دندان ها گرفته اند، می توانند به درمان بیمار و کم کردن درد و ناراحتی افراد، کمک خوبی بنمایند.

برای درمان اپکس ریشه دندان نیاز است که جراح متخصص دندان نسبت به شکافت لثه به انتهای ریشه دندان رسیده و با بستن انتهای ریشه با مواد مخصوص این کار نسبت به درمان اولیه اقدام نماید. این درمان با بسته شدن انتهای ریشه شروع و با از بین بردن عفونت آن ادامه پیدا می کند.

شاید نیاز باشد که متخصص دندانپزشکی با بستن ریشه های دندان، دندان مربوطه را فریز کرده و با پانسمان و تجویز دارو تا زمان رفع عفونت و خشک شدن آن ادامه داشته باشد. پس از رفع عفونت نسبت به ادامه روند درمان توسط پزشک معالج اقدام  خواهد شد.

اپکسیفیکاسیون ریشه دندان

از دلایل مهم اپکس ریشه های دندان چه چیزی می تواند باشد؟

از مهمترین دلایلی که نیاز به اپکسیفیکاسیون ریشه دندان می باشد، تخریب و یا ضربه و یا عدم رشد کافی و شکستگی ریشه دندان می تواند باشد. این مواردی که ذکر شد هر کدام می توانند به تنهایی باعث اپکس ریشه دندان گردند.

درد در محل اپکس ریشه و ورم و فشار بر دیگر نواحی اطراف ریشه های دندان آسیب دیده می تواند از نشانه های داشتن اپکس ریشه دندان عفونی باشد و کسانی که دارای این عوارض و یا نشانه ها باشند به احتمال زیاد باید با روش اپکسیفیکاسیون ریشه دندان نسبت به درمان آن اقدام نمایند.

روش های شناخت و پی بردن به ابتلا به این عارضه فقط با عکس های رادیولوژی و عکس های دیجیتالی که از ریشه این دندان ها انداخته می شود، می توان به آن پی برد.

دندانپزشکان برای بستن ریشه های دندان باز از چه موادی استفاده می کنند؟

دندانپزشکان متخصص، معمولاً برای درمان ریشه باز، به روش اپکسیفیکاسیون ریشه دندان با استفاده از مواد معدنی تری اکسید (MTA) نسبت به بازسازی و بستن این گونه ریشه هایی که دارای نواقصی هستند و باز می باشند اقدام می نمایند.

این مواد به گونه ساخته شده اند که به صورت عمقی و اصولی می تواند نواحی باز را ببندند و باعث ترمیم و بازسازی ریشه دندان گردد.

از دیگر موادی که کاربرد زیادی برای ترمیم این گونه ریشه های دندان دارد می توان به کلسیم هیدروکسید اشاره کرد که این مواد نیز از جمله موادی است که کاربرد زیادی برای ترمیم و بازسازی ریشه های باز دندان ها دارد.

اپکسیفیکاسیون ریشه دندان

چه زمانی ممکن است عفونت اپکس ریشه های دندان اتفاق بیفتد و نیاز به درمان پیدا شود؟

دندان ها به صورت کلی یک مرحله دو تا سه ساله برای کامل شدن و بسته شده انتهای ریشه دندان را باید بگذرانند تا به نقطه رشد کامل و بلوغ برسند.

برای بعضی از دندان ها این بلوغ اتفاق نمی افتد و باعث باز ماندن انتهای آن و در نتیجه ورود میکروب و یا هر چیز دیگری که بتواند از انتهای ریشه باز مانده وارد مرکز دندان و یا محل داخلی دندان شده و به آن آسیب بزند می تواند اتفاق بیفتد.

فاصله دو تا سه سال برای کامل شدن دندان ها خیلی زمان مهمی برای رشد و تکامل این دندان ها می باشد. اگر در این زمان دندانی آسیب ببیند و نیاز به ترمیم و پر کردن داشته باشد به علت اینکه انتهای ریشه باز است می تواند موادی که برای پر کردن دندان درون دندان و در نهایت به انتهای ریشه فرستاده می شود، بعداً دچار مشکل و دردسر گردد.

روش اپکسیفیکاسیون ریشه دندان یکی از روش هایی است که می توان با آن جلوی نفوذ مواد پر کننده دندان ها را مسدود کرد و نگذاشت این مواد به بافت نرم زیر ریشه رسیده و آن مکان را تحت فشار قرار دهد.

اپکسیفیکاسیون ریشه دندان چه مزیتی دارد؟

به طور کلی ترمیم ریشه دندان با استفاده از روش اپکسیفیکاسیون ریشه دندان می تواند مزایای خوبی برای دندان نابالغ داشته باشد. با ترمیم این ریشه ها می توان به رشد و بلوغ آن دندان کمک بزرگی نمود. این دندان ها که انتهای ریشه شان باز است با هر آلودگی و یا عفونتی درگیر خواهند شد و می توانند دردسر ساز باشند.

با بستن ریشه این دندان ها می توان از عوارض و بیماری ها و یا عفونتی که از دیگر دندان ها می تواند سرایت کند جلوگیری نمود. از دیگر موارد مزیت آن می تواند به رشد و بالندگی و روند کامل شدن آن دندان بیانجامد و می توان دندانی سالم و قابل قبولی داشت.

اپکسیفیکاسیون ریشه دندان

مراقبت های بعد از اپکسیفیکاسیون ریشه دندان چیست؟

بعد از این که با روش اپکسیفیکاسیون ریشه دندان ترمیم انجام شد باید با مراجعه هر یک ماه یکبار به پزشک معالج خود برای بررسی و معاینه جهت اینکه درمان با مشکل خاصی روبروی نشود خیلی ضروری و لازم می باشد. پزشک معالج با عکس و معاینه ظاهری در روند بهبودی کامل ریشه دندان معیوب بازبینی و نظارت خواهد کرد که دندان به سلامت دوران نقاهت را پشت سر بنهد.

اگر پزشک معالج تشخیص داد که موادی که برای درمان و بسته شدن انتهای ریشه دندان ناکافی بوده و یا اینکه باید این مواد تعویض و جایگزین شود، حتماً باید این کار انجام شود و دستورات پزشک خود را انجام داده و با انجام دوباره ترمیم ریشه دندان با مواد مورد نظر و همانی که پزشک معالج دستور استفاده را داده است باید عمل مجدد و درمان قطعی انجام شود.

در پایان این مقاله یادآور می شویم که اگر به هر دلیلی نتوانستیم ریشه نابالغ و عفونی را درمان و نگه داریم می توانیم با خارج کردن آن دندان و با کاشت دندان فوری در مراکز مورد اطمینان از خالی بودن آن دندان جلوگیری نماییم.

درمان ریشه دندان با لیزر | عصب کشی با لیزر | دندانپزشکی ژنیک