عصب کشی دندان آبسه کرده را چگونه انجام دهیم؟ | کلینیک تخصصی ژنیک

عصب کشی دندان آبسه کرده آیا قابل انجام است؟

عصب کشی دندان آبسه کرده

عصب کشی دندان آبسه کرده چه راهکاری توسط دندانپزشک متخصص پیش روی ما قرار می دهد؟ در خصوص دندان هایی که آبسه کرده اند و درد زیادی دارند باید با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی تخصصی و دنداپزشک متخصص با تجربه  و مشورت با آن ها مشکل را حل کرد. معمولاً دندانپزشکان در این مواقع داروهای چرک خشک کن تجویز می نمایند.

تا موقعی که ورم لثه  که در بر اثر وجود عفونت در زیر لثه و عصب کشی دندان آبسه کرده وجود دارند، نخوابد و این عفونت ها از بین نروند هیچ کار مثبتی برای این گونه دندان ها نمی توان انجام داد.

بعضی از دندانپزشکان چرک زیر دندان ها را تخلیه می کنند که این کار بسیار خطرناک و دردناک است که معمولاً بیماران از این کار خودداری می نمایند ولی تخلیه کردن عفونت یکی از راههای درمان است .

پزشکان با تجویز داروی پنی سیلین و مسکن بیمار را در حدود یک هفته به صورت موقت درمان خواهد کرد تا عفونت دندان از بین برود.

بعد از یک هفته که بیمار یک بار دیگر باید به کلینیک دندانپزشک مطمئن مراجعه می کند و توسط پزشک ویزیت و بررسی های ظاهری انجام می شود.

وقتی بیمار احساس درد و یا تورم در لثه و عصب کشی دندان آبسه کرده خود نداشته باشد، می توان درمان را آغاز کرد اگر ریشه دندان آسیب جدی ندیده باشد و نپوسیده باشد می توان با عصب کشی دندان را نجات داد.

عصب کشی دندان آبسه کرده

چه کنم که دندان هایمان آبسه نکند؟

معمولاً عصب کشی دندان آبسه کرده را باید به تعویق انداخت و معمولاً آن را عصب کشی نمی کنند. چون وجود عفونت از بی حس شدن دندان توسط تزریقات بی حس کننده ها مقاومت نشان می دهد و درد شدیدی در دندان ها ایجاد می کند.

عصب کشی دندان آبسه کرده یک ریسک است و می تواند عواقب بدی برای بیمار ایجاد نماید.در این وضعیت نمی توان دندان را بی حسی موضعی نمود.دندان هایی که آبسه می کنند معمولاً سوراخ شده اند و یا پوسیدگی در آن ها ایجاد شده است که این دندان ها کاندیدی هستند برای آبسه کردن.

آبسه بر اثر نفوذ آب سرد به لایه زیرین دندان پوسیده شده و یا وجود هوای سرد که به ریشه آسیب می زند و به مرور عفونت کرده و لثه ها متورم می شوند و ما درد شدیدی را در دهان خود احساس می نماییم.

اگر ما از دندان های خود به خوبی مراقبت کنیم و از مسواک و آب نمک برای نظافت و ضد عفونی کردن دندان خود استفاده نماییم بی شک دندان های ما نمی پوسد و یا بر اثر رسوب جرم دندانی سوراخ نمی شود اگر این موارد را رعایت نماییم می توانیم از آبسه بستن دندان ها جلوگیری نمود.

انواع آبسه دندانی کدامند؟

در ادامه عصب کشی دندان آبسه کرده که دارای انواع مختلفی هستند، در ذیل به آن اشاره خواهیم کرد.

آبسه ژنژیوال

آبسه ژنژیوال که بیشتر سطح بیرونی لثه را درگیر می کند و می توان چرک زیر لثه را مشاهده کرد.

آبسه پریودنتال

آبسه پریودنتال که در نزدیکی ریشه دندان اتفاق می افتد و می تواند استخوان فک را نیز درگیر کند و به این قسمت ها نیز گسترش نماید.

آبسه پری آپیکال

آبسه پری آپیکال که معمولاً در نک ریشه و یا انتهای ریشه های دندانی بوجود می آیند و درناک ترین نوع آبسه می باشند.

مراقبت های بعد از عصب کشی دندان چیست؟ | کلینیک تخصصی ژنیک

آیا درد در دندان ما می تواند ناشی از آبسه دندان باشد؟

عصب کشی دندان آبسه کرده که بیستر مواقعی که دندان های ما دچار درد می شود می تواند از ابسه کردن دندانهایمان باشد که برای کاهش درد باید عصب کشی دندان  شود و عصب آن از بین برود.

معمولاً این اتفاق زمانی می افتد که درون دندان سوراخی ایجاد شده و یا تخریبی در دندان صورت پذیرفته و عصب دندان تحریک شده و یا اینکه بر اثر مصرف مایعات سرد و وجود باکتری ها و میکروب هایی که در دهان وجود دارند باعث عفونت و تورم لثه می شوند.

این مسئله می تواند از وجود آبسه در دهان خبر دهد.اکثر مواقع دردهای دندانی ناشی از آبسه است و برای درمان این مورد باید به دندانپزشک خود مراجعه نمود.

علائم آبسه دندان چیست؟

از علایم وجود آبسه در دهان و عصب کشی دندان آبسه کرده را می توان به وجود برجستگی در کنار دندان که می تواند صورت را متورم کرده و از نمای بیرون صورت قابل مشاهده می باشد در مرحله بعد وجود درد زیاد ممتد که سمتی از دهان که آبسه وجود دارد.

درد در یک فک و در گردن و گوش همان سمت نیز تیر می کشد و درد وجود دارد.از موارد دیگر نشانه وجود آبسه وجود بوی بد در دهان و ایجاد مشکل در بلع غذا و تنگی در تنفس نیز می تواند باشد.

حساسیت به گرما و سرما و ایجاد درد بیشتر هنگام جویدن غذا و یا فشار کم نیز از دلایل وجود آبسه می باشد.

راه های پیشگیری از آبسه دندان چیست؟

عصب کشی دندان آبسه کرده از مهمترین راه های پیشگیری از مبتلا شدن به آبسه دندانی مراقبت و حفظ و رعایت بهداشت دهان و دندان از عوامل اصلی در مبتلا نشدن به آبسه دندانی می باش.

مسواک زدن هر روزه در سه نوبت و بعد از مصرف مواد غذایی و قندی که می تواند از عوامل اصلی در جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری های دهان و دندان می باشد.

در مرحله بعد چکاب عصب کشی دندان آبسه کرده را مداوم و مراجعه به دندانپزشک خود به صورت دوره ای که اگر دندانی در مراحل اولیه پوسیدگی وجود داشت می توان ترمیم نمود تا دچار پوسیدگی و یا آبسه نشوند.

از دیگر موارد می توان به ناقص درمان شدن دندان اشاره کرد که وجود ریشه شکسته و یا جا مانده در لثه ها نیز باعث آبسه گردد.

نتیجه گیری

در پایان این مقاله باید اشاره کنیم که عصب کشی دندان آبسه کرده که خیلی ها این سوال را دارند و می پرسند که آیا عصب کشی دندان آبسه کرده راهکار دارد؟

در جواب باید گفت دندانی که آبسه می کند را نمی توان عصب کشی برای آن انجام داد و دلیل آن هم وجود عفونت و چرک در لثه ها می تواند باشد.

بعضی از دندانپزشکان اقدام به کشیدن عفونت از لثه ها می کنند که این کار بسیار خطرناک و در عین حال دردناک است. وجود عفونت مانع از سر شدن و بی حس شدن دندان و یا لثه، با داروهای بی حسی می شود و به همین علت تا موقعی که عفونت دندان توسط داروهای چرک خشک کن از بین نروند عصب کشی نباید انجام شود.

درپایان باید خاطر نشان کرد که برای اینکه مبتلا به آبسه دندانی نگردیم رعایت بهداشت دهان و دندان یک امر ضروری و پر اهمیت می باشد.

مراجعه دوره ای به دندانپزشک نیز یکی دیگر از راه های جلوگیری از تخریب دندان و آبسه بستن آن می باشد.شستشوی دندان ها بعد از صرف غذا مخصوصاً غذاهای قندی می تواند عامل موثری در داشتن دندان و دهانی سالم و بی درد باشد.