دندانپزشکی بیماران دیابتی چگونه انجام می شود؟ | ژنیک

ملاحظات دندانپزشکی برای بیماران دیابتی چیست؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

 دندانپزشکی بیماران دیابتی چگونه انجام می شود؟

دندانپزشکی بیماران دیابتی با رعایت اصول و دستورالعمل های مراقبتی که توسط محققین انجمن های بیماری های دیابت و قلب و عروق و با نظر دندانپزشکان متخصص گردآوری شده است، انجام خواهد شد.

بیماران دیابتی و قلبی در بدو ورود به کلینیک های دندانپزشکی، دندانپزشک در خصوص بیماری ها و یا داروهایی که فرد مصرف می کند، سوالاتی را مطرح می نماید.

بعضی از مراجعه کنندگان از بیماری دیابت رنج می برند و این برای دندانپزشک مهم است. دندانپزشک برای بیماری که دیابت دارد، یک سری محدودیت ها و مراقبت های ویژه ای در نظر می گیرد.

این مهم برای افراد دارای بیماران دیابتی و قلبی و عروقی نیز صدق می کند و می تواند در روند درمان این بیماران تاثیر گذار باشد.

بیماری که دیابت دارد حتی برای کشیدن دندان که ساده ترین نوع جراحی در دندانپزشکی محسوب می شود، اگر از اصول و ورش های درمانی پیروی نکند، می تواند برای بیمار دردسر ساز و خطرناک باشد.

دندانپزشکی در بیماران دیابتی و قلبی

بیماران دیابتی برای جایگزین کردن دندان های خود چه کار کنند؟

یکی دیگر از مشکلات بیماران دیابتی که دندان های دائمی خود را از دست می دهند، حتماً باید با روش های خاص کاشت دندان و یا کاشت ایمپلنت این مشکل را حل کنند.

بیماری های دیابتی به علت این که زخم های بدن دیر خوب می شود و کاشت دندان نیز به نوعی یک عمل جراحی محسوب می شود، کاشت ایمپلنت می تواند در مواقعی ناموفق باشد و ایمپلنت دندان به علت دیر خوب شدن برای این افراد جواب ندهد و مجبور به خارج کردن آن باشند.

البته راه های دیگری از جمله رعایت بهداشت دهان و دندان با استفاده از دهانشویه های مخصوص که پزشک بعد از عمل جراحی بر روی دندان های افراد دیابتی تجویز می کند، می تواند روند درمان را تا 90 درصد به موفقیت برسند.

نگرانی در خصوص جراحی های دهان و دندان برای افراد دیابتی با مراقبت هایی که توسط پزشک معالج تجویز می شود به حداقل خواهد رسید و می توان در این زمینه خوشبین بود.

دندانپزشکی در بیماران دیابتی و قلبی

ملاحظات و رعایت جوانب احتیاط در دندانپزشکی بیماران دیابتی چیست؟

1- بیماران دیابتی که به نوع خفیف این بیماری دچار هستند، نیاز به رعایت تمامی مسائل و دستورالعمل های مراقبتی برای بیماران دیابتی نیست و می توانند مانند افراد سالم روند درمان دندان های خود را پیگیری نمایند.

2- بیماران دیابتی که به نوع یک مبتلا هستند، باید قبل از مراجعه به دندانپزشکی باید بعد از خوردن غذا و تزریق دز داروهای قندی خود باشد.

این بیماران حتی بعد از تزریق دز داروی قندی خود دچار هیپوگلیسمی یا هیپرگلیسمی شوند.(هیپوگلیسمی به کاهش ناگهانی قند خون به زیر عدد 60 و هیپرگلیسمی به افزایش ناگهانی قند خون گفته می شود).

3- بیماران دیابتی هر سه ماه یکبار باید با مراجعه به دندانپزشک خود به صورت دوره ای جهت مراقبت و پیشگیری از مبتلا شدن به بیماری های پریودنتال که می توان برای افراد دیابتی خطرساز باشد، باید این کار انجام شود.

4- رعایت بهداشت دهان و دندان در بیماران دیابتی و قلبی باید خیلی بیشتر از افراد سالم باشد. کسانی که مبتلا به دیابت به خصوص دیابت نوع دو هستند، باید در برابر عفونت های احتمالی دهان و دندان خود مراقبت های دوچندان داشته باشند.

دندانپزشکی بیماران دیابتی باید با رعایت جوانب اختیاط دنبال شود. این بیماران چون مستعد به بیماری های عفونی و قرارگیری در معرض انواع بیماری های باکتریایی و میکروبی قرار دارند باید حداکثر تلاش خود را برای ضد عفونی کردن دندان های خود داشته باشند.

دندانپزشکی در بیماران دیابتی و قلبی

 مراقبت های دندانپزشکی بیماران قلبی عروقی چیست؟

 بیماران دیابتی و قلبی عروقی جهت انجام کارهای دندانپزشکی دندان های خود با یک سری محدودیت ها و ملاحظات ایمنی و سلامتی دست به گریبانند.

کسانی که از بیماری قلبی عروقی رنج می برند و داروهای فشار خون و یا دیگر داروهایی که مرتبط با این بیماری را مصرف می کنند، باید در مراجعه به کلینیک های دندانپزشکی، پزشک خود را در جریان این موضوع قرار دهند.

بی شک کسانی که دارای بیماری قلبی هستند، حتی برای تزریق داروهای بی حسی برای انجام کارهای دندانپزشکی خود با محدودیت هایی مواجهند و دندانپزشک حتماً دوز داروهای بی حسی را برای این گونه بیماران تغییر خواهد داد.

در ادامه به چند مورد از مراقبت ها و پیشگیری در خصوص کسانی که می خواهند به مراکز دندانپزشکی مراجعه نمایند، اشاره ای خواهیم داشت.

1- قبل از مراجعه به دندانپزشک با دکتر قلب خود حتماً مشاوره ای داشته باشید و از نظرات وی در خصوص انجام کارهای دندانپزشکی خود مشورت بگیرید.

2- مصرف آنتی بیوتیک ها برای ادامه روند درمان و بهبود جراحی هایی که در دهان و لثه خود انجام داده اید، بی شک کمک کننده خواهد بود و می تواند در تسریع درمان شما موثر باشد.

3- نداشتن استرس در زمان انجام درمان دندان های خود، یکی دیگر از مواردی است که می تواند به بهبودی هر چه بهتر و درمان موثرتر این گونه بیماران کمک خوبی نماید.

4- کنترل فشار خون در بیماران قلبی حاد که نیاز به جراحی های سخت دارند، قبل و در حین عمل جراحی و بعد از عمل باید کنترل شوند تا مشکلی متوجه بیمار نگردد.

5- تجویز داروهای مسکن می تواند برای بیماران قلبی عروقی مشکل ساز باشد و این بیماران باید از داروهای مسکن غیر استرئیدی که تاثیر کمتری بر سیستم قلبی این گونه بیماران دارد، استفاده نماید.

دندانپزشکی در بیماران دیابتی و قلبی

استفاده از خمیر دندان های ضد باکتریال در بیماران دیابتی

 با استفاده از خمیردندان های ضد باکتریال برای بیماران دیابتی و قلبی عروقی می توانند پیشگیری مناسبی در خصوص مبتلا شدن دندان ها و یا لثه ها به انواع بیماری های ویروسی و باکتریایی باشد.

خمیر دندان های ضد باکتری یایی از موادی ساخته شده است که می تواند با امراض ویروسی و یا عفونت هایی که در مرحله اول تشکیل بر روی دندان ها و یا لثه ها هستند، مبارزه نماید و این مورد می تواند پیشگیری مناسبی برای بیماران دیابتی و قلبی در این خصوص داشته باشد.

دندانپزشکی در بیماران دیابتی و قلبی

داروهای بیماران قلبی عروقی چه تاثیری در جراح های دهان و دندان دارد؟

 بیماری های قلبی از داروهای ضد انعقاد خون به علت عدم لخته های خونی استفاده می کنند، می تواند در جراح های دندان و دهان تاثیر گذار باشد و خونریزی های زیادی را در بر داشته باشد. 

بیماران قلبی به علت این که از داروهای ضد انعقادی استفاده می کنند، باید قبل از انجام جراحی های دندانپزشکی، پزشک خود را در جریان قرار دهند.

این بیماران باید حداقل هشت ساعت قبل از اعمال جراحی دندانپزشکی از مصرف این داروها با اطلاع و مشورت با پزشک قلب خود خودداری نمایند. 

بیماران دیابتی و قلبی باید در خصوص دندان های خود مراقبت هایی را که توسط پزشک خود توصیه می شود به خوبی رعایت نمایند. این توصیه ها می تواند به عنوان یک پیشگیری مناسب مورد استفاده قرار گیرد.

اطلاعات بیشتر
علت پوسیدگی دندان کودکان | درمان پوسیدگی دندان کودکان | ژنیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button