علت پوسیدگی دندان کودکان | درمان پوسیدگی دندان کودکان | ژنیک

علت پوسیدگی دندان کودکان

زمان مطالعه: 5 دقیقه

علت پوسیدگی دندان کودکان چیست؟

علت پوسیدگی دندان کودکان می تواند از عوامل مختلفی نشات گرفته باشد. دلایل زیادی از قبیل عدم تمیز کردن دندان شیری نوزادان، توسط مادر و یا این که عدم مسوادک زدن مادر یا خود کودک، می تواند از مهمترین دلایل و علت پوسیدگی دندان کودکان و یا نوزادان باشد.

نوزادانی که هنوز شیرخواره هستند و چند دندان شیری بیشتر در دهان ندارند، باید حتماً توسط مادر بعد از هر وعده شیردهی دندان های نوزاد، توسط گاز استریل نمناک تمیز و عاری از مواد غذایی و شیر مادر گردد.

این موضوع می تواند در سالم ماندن دندان شیری کودکان کمک شایانی نماید. وقتی باقیمانده شیرمادر بر روی دندان شیری نوزادان بماند، کم کم و با گذشت زمان می تواند باعث تبدیل شدن به اسید شده و باعث خوردگی دندان ها و خرابی آن ها می گردد.

علت پوسیدگی دندان کودکان

از مهمترین و دیگر دلایل و علت پوسیدگی دندان کودکان چیست؟

به غیر از مواردی که در قسمت بالای مقاله به آن اشاره نمودیم، از دیگر دلایل و مهمترین علت پوسیدگی دندان کودکان می توان به وراثت و ژنتیک و یا به علت عادت های بد غذایی و نگه داشتن زیاد غذا در دهان و یا ابتلا به بیماری های خاص و مصرف داروهای خاص و یا استفاده از قاشق و یا ظرف غدایی مشترک با والدین یا همسالان که می تواند باعث انتقال و واگیری میکروب و باکتری به دهان کودکان شود. 

موارد مهمی که برای پیشگیری از خرابی دندان کودکان لازم است کدامند؟

از مهمترین موارد پیشگیری از خرابی دندان کودکان، می توان علاوه بر بهداشت فردی و نظافت دندان ها، پیگیری در خصوص مراجعات دوره ای به دندانپزشک اطفال و برطرف نمودن هر گونه لک های دندانی که باعث ایجاد حفره در دندان کودکان خواهد شد.

با پیگیری و ممارست در خصوص معاینات دوره ای، می تواند علت پوسیدگی دندان کودکان را برطرف نماید.

اگر دندانپزشک کودکان پس از معاینه به مواردی از قبیل وجود شیار در دندان کودک مشاهده نماید، با استفاده از روش فیشور سیلانت دندان، که با این روش می توان به خوبی، تمامی شیارها و درزهایی که بر روی دندان های کودک ایجاد شده است را به خوبی بسته شده و برطرف نماید.

از دیگر روش های پیشگیری از خرابی دندان کودکان می توان به فلوراید تراپی دندان کودکان که می تواند استحکام بخشی زیادی به دندان ها داده و باعث تقویت دندان ها در برابر نفوذ باکتری و یا اسیدهایی که باعث سوراخ شدن دندان ها می شوند، گردد.

فلوراید که یک ماده معدنی و تقویت کننده است، نقش بسیار زیادی در جلوگیری از نفوذ باکتری بر سطح دندان ها و ایجاد فضایی ضد اسیدیته بر روی دندان ها ایجاد می نماید. فلورابد تراپی دندان را می توان یکی از عوامل پیشگیری از پوسیدگی دندان ها مخصوصاً در دندان کودکان دانست.

علت پوسیدگی دندان کودکان

علت زود سوراخ شدن دندان بعضی از کودکان چیست؟

از مهمترین و علت پوسیدگی دندان کودکان و زود سوراخ شدن آن، می توان به عدم رعایت بهداشت فردی در دهان کودک و در مرحله دوم به جنس نامناسب دندان کودک اشاره کرد.

دندان های کودک نباید کمتر از یک سالگی دچار سوراخ و یا پوسیدگی گردد. اگر چنین اتفاقی برای کودک رخ داده است به هر دلیلی، اگر رعایت در نظافت هم نشده باشد، باز هم نباید این گونه دندان ها دچار سوراخ شدگی و یا پوسیدگی و شکستگی گردد.

اگر دندان کودک شما سوراخ شد و یا پوسیدگی دندان در قبل از یک سالگی اتفاق افتاد، باید سراغ دلایل دیگری مثل جنس دندان و یا بیماری های زمینه ای دیگر یا عفونت های لثه ای و موارد این چنینی را باید دنبال کرد.

البته در برخی موارد نادر شاید چنین موردی که بیماری زمینه ای نداشته باشد و یا این که جنس دندان ها نیز خوب باشد، ولی پوسیدگی و سوراخ شدگی ایجاد گردد، که این مورد را می توان از نوادر دانست.

علت پوسیدگی دندان کودکان

برای درمان دندان پوسیده کودک، چه راه هایی مناسب است؟

وقتی مشاهده شد که دندان شیری کودکان بر اثر عوامل مختلف، دارای پوسیدگی و یا افتادن زود هنگام اتفاق افتاد، باید به یک مرکز تخصصی دنداپزشکی معتبر که دارای بخش کودکان نیز هست، مراجعه و توسط متخصص دندانپزشکی کودکان مورد معاینه قرار داد.

این متخصص به خوبی می توانند علت پوسیدگی دندان کودکان را مشخص و بهترین روش درمان دندان های پوسیده و یا افتاده را چگونه باید درمان نمایند.

گاهی این متخصصین فضاگیرهای مناسبی را در جای خالی دندان ها قرار می دهند تا دیگر دندان های کناری کج نشوند و فضای خالی را نبندند و پر نکنند.

این فضا بندها می توان کمک خوبی نماید تا دندان های دائمی کودک رشد نماید و در جای مناسب خود قرار گیرد. یکی دیگر از مزایای فضابندها این است که فضا را باز نگه می دارد تا دندان دائمی در هنگام رشد کج رشد نکند و فضایی مناسب برای رشد متناسب و صاف داشته باشد.

از دیگر روش های درمان دندان پوسیده کودک می توان با روش بیهوشی کودک اقدام به درمان و ترمیم دندان های کودک نمود. این روش برای کودکانی است که برای درمان دندان خود ممانعت سختی انجام می دهند و نمی گذارند دندان هایشان علت ترسی که دارند، دندان هایشان درمان شود.

این متخصصینن راه های زیادی برای غلبه بر ترس کودکان در ترمیم دندان های آن ها بلدند و با به کارگیری این روش اقدام به درمان می نمایند.

علت پوسیدگی دندان کودکان

علت پوسیدگی دندان کودکان در دندان های جلویی آن ها چیست؟

از مهمترین علت پوسیدگی دندان کودکان در دندان های جلویی می تواند تماس بیش از حد دست کودک و یا ابزار و وسایل بازی که در اختیار کودک قرار دارد و این وسایل دارای آلودگی های زیادی هستند، باشد.

دندان های جلویی کودک به علت این که زودتر از بقیه دندان ها بیرون آمده اند و احتمال برخورد جسم خارجی و یا زمین خوردن کودک با دهان و دندان زیاد است می تواند این گونه دندان ها را آسب پذیرتر نماید.

این کودکان با تماسی که هر لحظه و در همه حال با دندان های جلویی خود می توانند زمینه ساز ورود میکروب و باکتری بر روی این دندان ها و نفوذ به زیر لثه آن ها گردند.

درمان دیر هنگام دندان های جلویی کودک می تواند در طول زمان منجر به پوسیدگی گسترده در دیگر دندان ها و سرایت آن به لثه و از علائم پوسیدگی ریشه دندان ها گردد و می توان این مورد را علت پوسیدگی دندان کودکان در دیگر دندان های دیگر باشد.

اطلاعات بیشتر
ارتودنسی دندان در زمان بارداری | کلینیک دندانپزشکی ژنیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button