تخصص های دندانپزشکی کدامند و هر کدام چقدر درآمد دارند؟ | ژنیک

تخصص های دندانپزشکی و مقایسه درآمد هر کدام با هم

زمان مطالعه: 5 دقیقه

تخصص های دندانپزشکی و تفاوت درآمد آن ها با هم

 تخصص های دندانپزشکی و تفاوتی که از منظر درآمدی با هم دارند، متفاوت هستند. علوم و دانشی که در این رشته وجود دارد، می تواند برای خیلی از افراد مورد توجه واقع گردد.

افراد زیادی هستند که به دنبال اطلاعات در زمینه رشته های دندانپزشکی و شاخه های مرتبط با آن که از تخصص ها و زیر شاخه های علوم دندانپزشکی محسوب می شوند، هسند و در این خصوص دست به تحقیق گسترده می زنند.

در ادامه برای آشنایی با تخصص های دندانپزشکی باید در مورد پیدایش این رشته ی کاربردی و درآمدزا و تقسیم شدن این رشته به تخصص های دندانپزشکی مختلف که زیر شاخه علوم رشته دندانپزشکی است و بر اساس نیاز جامعه بشری شکل گرفته، صحبت خواهیم کرد.

تخصص های دندانپزشکی که بر اساس نیاز هر جامعه ای شکل می گیرد و از طرفی بیماران زیادی وجود دارند که نیازمند خدمات متنوع در زیرشاخه های علوم دندانپزشکی می باشند، به صورت خواسته یا ناخواسته باعث پیدایش تخصص های مرتبط با دندانپزشکی شده اند.

در این میان کسانی هستند که بدنبال شغلی در این زمینه هستند و علاقه مندان این رشته بعد از فارغ التحصیلی در رشته دندانپزشکی و تخصص های دندانپزشکی که مدت شش سال طول می کشد.

بعد از این مدت دو سال نیز در رشته تخصصی که به آن علاقه مند هستند، تحصیل می کنند و تخصص آن رشته را بدست می آورند و بعد از گرفتن مجوز و شماره نظام پزشکی در شاخه مرتبط و با توجه به تخصص خود مشغول خدمت رسانی به مردم در خصوص دندانپزشکی می شوند.

با این مقدم سراغ شاخه ها و تخصص های دندانپزشکی که در مجموعه کلینیک دندانپزشکی تخصصی ژنیک به شکل گسترده از آن استفاده می شود، می رویم.

آشنایی با تخصص های دندانپزشکی | پردرآمدترین تخصص های دندانپزشکی

زیر شاخه های علوم دندانپزشکی چیست؟

در علم دندانپزشکی همانطور که از نامش پیداست مربوط می شود به بیماری های دهان و دندان که در زیر شاخه های آن به تخصص های ارتودنسی، تخصص جراحی ریشه دندان، تخصص رادیولوژی دهان، صورت و فک، تخصص ترمیمی و زیبایی، تخصص اطفال و کودکان، تخصص جراحی لثه و ایمپلنت، تخصص پاتولوژی دهان و فک(آسیب شناسی دهان و صورت و فک) تخصص پرتزهای متحرک و ثابت، و… که برای هر نوع بیماری دهان و دندان متخصص خاص خود را دارد و در این زمینه می تواند به ما کمک کنند.

متخصص ارتودنسی دندانپزشکی(Orthodontic specialty)

متخصص ارتودنسی که کارش مرتبط و منظم کردن دندان ها با استفاده از ابزار خاص دندانپزشکی که بر روی دندان ها قرار می گیرد و دندان های نامرتب را به شکال اول و ظاهری آراسته بدل می کند برای اینکه بخواهیم دندانی سالم و یا زیبا داشته باشیم در ابتدا باید عمل ارتودنسی بر روی دندان ها انجام گردد.

به علت اینکه بعضی از دندان ها به علت خرابی و پوسیدگی از بین می روند و از ریشه خارج می گردند اگر جای این دندان ها دندانی کاشته نشود دندان های کناری کج شده و به سمت فضای خالی کج می شوند و برای ترمیم و یا جانمایی دندان و یا ایمپلنت مشکل ساز می شود.

به همین علت برای انجام کارهای دندانپزشکی از قبیل عصب کشی و یا ایمپلنت ابتدا باید متخصص ارتودنسی طی یک یا دوسال با استفاده از وسایل تخصصی مرتبط دندانهای کج را صاف کرده بعد در ادامه برای درمان و یا کشت دندان اقدام کرد.

آشنایی با تخصص های دندانپزشکی | پردرآمدترین تخصص های دندانپزشکی

متخصص درمان ریشه دندان(ENDODONTICS)

این گونه متخصصان دندانپزشکی، آموزش جراحی ریشه دندان دیده اند و در این زمینه تخصص دارند خیلی از دندان ها به علت فرسوده شدن و پوسیده و تخریب شدن تاج دندان به کلی از بین رفته و ریشه درون لثه مانده است و باید توسط متخصص درمان ریشه دندان جراحی شوند.

این متخصصان با توجه به عکسی که از دندان بیمار می اندازند متوجه این موضوع می شوند که آیا ریشه دندان خراب است یا نه اگر ریشه خراب شده باشد توسط این جراحان از دهان خارج می گردند و یا اگر سالم باشد ادامه کار برای قالب گیری و ایجاد پایه درون لثه و بعد از آن تاج که سطح بیرونی دندان است نصب می شود.

متخصص رادیولوژی دهان و دندان و فک و صورت(Oral and maxillofacial radiology specialist)

این متخصصان که در زمینه عکس رادیولوژی از دندان و دهان تخصص دارند و با گرفتن عکس OPG می توانند برای ادامه کار دندانپزشکی به دیگر متخصصان کمک زیادی نمایند.

این متخصصان که کارشان بیشتر با دستگاه های پیشرفته عکس دندان می باشد به صورت عکس تکی از دندان و یا عکس کلی از هر دوفک برای ادامه روند درمان از بیمار گرفته می شود.

در این رشته که از اهمیت بالا و ایمنی حاصی باید در کار خود قائل باشند اگر مسائل ایمنی در این رابطه رعایت نشود به علت وجود اشعه می تواند برای بیمار خطر افرین باشد.

آشنایی با تخصص های دندانپزشکی | پردرآمدترین تخصص های دندانپزشکی

 

اطلاعات بیشتر
آموزش جرمگیری دندان | راه جرمگیری پشت دندان چگونه است ؟ ژنیک

متخصص ترمیمی و زیبایی(Restorative and beauty specialist)

متخصص ترمیمی و زیبایی دندان یا تخصص های دندانپزشکی در رشته ترمیمی یکی دیگر از شاخه های مرتبط با علوم و تخصص های دندانپزشکی می باشد.

در این رشته که متقاضیان خاص خود را دارد برای ترمیم و زیبایی بر روی دندان بیشتر وقت گذاشته می شود.

کسانی که میخواهند لبخند زیبایی داشته باشند برای سفید کردن دندان خود و یا روکش کردن و لمینت کردن و یا کامپوزیت کردن سراغ اینگونه متخصصین می روند و به اصطلاح درمان نیست بلکه یک نوع زیبایی به دندان خود می دهند شاید بعضی از دندان ها نیاز به اصلاح داشته باشد و لی در حقیقت این رشته جنبه فانتزی ئ زیبایی دارد.

متخصص پروتزهای متحرک و ثابت(Specialist in movable and fixed prostheses)

در این رشته که متخصص پروتزهای متحرک و ثابت تحصیلات خود را به پایان رسانده برای اینکه بیمار بتواند جایگزین مناسبی برای دندان های از دست رفته خود داشته باشد.

از دندان های مصنوعی و یا همان پرتزهای دست ساز که بر اساس قالب گیری که از لثه بیمار گرفته می شود برای او دندان های پلاستیکی در لابراتوار ساخته می شود و جای دندان های کشیده شده و یا افتاده را می گیرد این دندان ها می توانند به صورت کلی و یا جزئی و تکی باشند بعضی از این دندان ها به صورت ثابت و بعضی دیگر متحرک می باشند و در جاهای خالی و بین دندان ها نصب می گردند.

آشنایی با تخصص های دندانپزشکی | پردرآمدترین تخصص های دندانپزشکی

متخصص جراحی لثه(Gum surgery specialist)

در این رشته که مربوط می شود به جراحی لثه برای بیمارانی انجام می شود که لثه آن ها تحلیل و از بین رفته است. این تخصص که برای ترمیم لثه بیمار، انواع روش ها و ترمیم ها را بر روی بیمار انجام می دهد و می تواند این ناحیه از دهان بیمار را آماده ی کاشت دندان نماید.

این متخصص بعد از ترمیم لثه برای ایمپلنت یا همان کاشت میله درون استخوان فک و بازسازی ریشه دندان و در ادامه نصب تاج دندان بر روی ریشه آن که در مجموع به آن ایمپلنت دندان گفته می شود انجام دهد. کاشت دندان یکی از بهترین روش های درمان و ایجاد دندان بر روی لثه ها و یا جاهای خالی دندان ها می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button