ریشه دندان سالم چه ویژگی هایی دارد؟ | کلینیک دندانپزشکی ژنیک

ریشه دندان سالم

زمان مطالعه: 5 دقیقه

ریشه دندان سالم چه ویژگی هایی دارد؟

ریشه دندان سالم دارای ویژگی هایی است که می توان از طریق آن متوجه شد که آیا ریشه دندان ما سالم است یا این که نیاز به درمان دارد.

برای این که ریشه دندان سالم داشته باشیم و دچار آسیب و یا خرابی ریشه دندان نشویم، به یک سری پیشگیری ها و مراقبت هایی نیاز است که باید به صورت مداوم و همیشگی رعایت گردد.

ریشه دندان سالم را با استفاده از عکس های رادیولوژی که از دندان بیمار گرفته می شود ، می توان متوجه سلامت و یا خرابی آن شد.

معمولاً کسانی که به دندان های خود اهمیت ویژه ای می دهند، از خرابی ریشه دندان مصون هستند و آسیب های جدی نمی تواند متوجه دندان های این گونه افراد بشود.

اگر از دندان ها مراقبت لازم صورت پذیرد و یا مسواک زدن و استفاده از نخ دندان به صورت مداوم استفاده گردد، می توان امیدوار به داشتن ریشه دندان سالم داشت و نه تنها به تاج دندان آسیبی نمیرسد، بلکه ریشه دندان نیز دچار خرابی و پوسیدگی نمشود.

بیشترین خرابی ریشه دندان از عدم مراقبت از دندان در برابر میکروب و باکتری ها که عامل ساخت اسید بر روی مینای دندان و در نهایت ریشه دندان می باشند. 

وقتی دندان ها بر اثر اسیدیته شدن توسط باکتری ها، باعث ایجاد پلاکت و جرم گیری دندان به صورت گسترده شده و در طول مدت زمان، ایجاد خوردگی و سوراخ شدن در دندان ها را باعث می شوند، می تواند تخریب ریشه دندان را به همراه داشته باشد.

سوراخ شدن سطح بیرونی دندان باعث رسیدن باکتری و میکروب به سطح درونی دندان یا همان ریشه دندان می شود و در نهایت باعث آسیب به ریشه و از بین رفتن آن می گردد.

ریشه دندان سالم

از کجا متوجه ریشه دندان سالم خود شویم؟ و بدانیم ریشه دندان ما سالم است؟

سوال خیلی از افراد جامعه این است که چگونه بدانیم که ریشه دندان سالم داریم؟ یا اینکه چگونه متوجه سالم بودن ریشه دندان خود شویم؟ ما روش هایی را به شما اعلام خواهیم کرد که از سلامت ریشه دندان خود باخبر خواهید شد.

اگر در هنگام غذا خوردن و زمانی که فشاری روی دندان های خود می آورید، دردی را احساس نمی کنید، یقیناً باید بدانید که ریشه دندان سالم دارید و دندان های شما قطعاً سالم است.

ولی این مورد در بعضی مواقع نمی تواند صادق باشد. در زمانی که شما دندان خود را عصب کشی کرده اید بالطبع دندان شما عصبی ندارد و دردی هم احساس نخواهید کرد که شما را متوجه سالم بودن و یا پوسیدگی آن کند.

پس همیشه عدم درد در دندان نمی تواند علت ریشه دندان سالم باشد. وقتی درد وجود نداشته باشد، بالطبع مراجعه ای هم به مطب دندانپزشکی و یا کلینیک های تخصصی دندانپزشکی معتبر نخواهید داشت و این مضوع می تواند سرآغاز پوسیدگی دندان و ریشه آن باشد.

برای همین است که می گویند اگر دردی در دندان خود مشاهده نمی کنید باز هم مراجعه دوره ای به مطب و کلینیک دندانپزشکی داشته باشید.

این مراجعات دوره ای هر شش ماه یک بار می تواند راز سلامت دندان ها و ریشه دندان های عصب کشیده شما باشد.

ریشه دندان سالم

آیا ریشه دندان قابل ترمیم اشت؟

یکی دیگر از سوالات بی شماری که خیلی از افراد برای ما ارسال می کنند، این است که آیا ریشه دندان قابل ترمیم است؟ در جواب این دوستان باید بگوییم که ریشه ی دندان ملتهب که پالپ داخل آن دچار آسیب دیدگی شده است، توسط متخصص ترمیم ریشه دندان، مورد بررسی قرار می گیرد.

اگر پوسیدگی در ریشه دندان وجود نداشته باشد، به آسانی ریشه را می توان ترمیم کرد. ریشه دندان سالم اصلاً درد ندارد و فقط باید در زمان های متعدد، نسبت به چکاب دوره ای آن اقدام نمود.

درون ریشه دندان، رگ های خونی و عصب ها وجود دارند و اگر التهاب و عفونت به این قسمت از دندان برسد می تواند باعث درد و التهاب در لثه گردد. باید هر چه سریع تر نسبت به خارج کردن عفونت دندان و عصب کشی آن اقدام نمود و دندان را نجات داد. وگرنه ریشه دندان دچار پوسیدگی می شود و از بین می رود.

عوارض ریشه دندان خراب چیست؟

از مهمترین عوارض ریشه دندان خراب می توان به درد در آن اشاره نمود. درد در دندان وقتی شروع می شود که عصب دندان نمایان شده و عواملی از قبیل گرما و سرما و شیرینی و یا هر عامل تحریک کننده دیگر بر آن اثر می گذارد.

خیلی از وقت ها به علت عصب کشی دندان شاید درد را نیز احساس نکنیم. ولی در عمل و به صورت پنهانی ریشه دندان در حال از بین رفتن است. این مورد می تواند خطر آفرین باشد و به صورت خاموش اتفاق بیافتد.

ما وقتی متوجه این موضوع می شویم که دیگر کار از کار گذشته و ریشه دندان پوسیده شده و ما ناچار باید آن را از دهان خارج نموده و به فکر جایگزینی مناسب برای آن باشیم.

البته خوشبختانه گزینه های جایگزینی برای دندان های از دست رفته وجود دارد و می توان از این روش ها مثل کاشت دندان فوری و ایمپلنت دندان ارزان قیمت را به راحتی و با حداقل هزینه ممکن جایگزین دندان های از دست رفته نمود.

ریشه دندان سالم

روش درمان ریشه دندان خراب چگونه است؟

همانطور که در خصوص ریشه دندان سالم صحبت کردیم و گفتیم که اگر دردی در دندان خود احساس نکردیم، دلیل بر خراب نبودن آن نیست، در ادامه در خصوص درمان ریشه دندان خراب خواهیم پرداخت.

اصولاً به دو روش می توان به خرابی و یا سالم بودن دندان ها و یا ریشه آن ها پی برد. در اولین روش که می توان به راحتی و بدون هیچ گونه آسیب و یا دردی متوجه سالم بودن و یا خراب بودن دندان ها به آن پی برد، مراجعات حضوری دوره ای است که می توان هر شش ماه یکبار با مراجعه و معاینات بالینی و یا استفاده از عکس های دیجیتالی پی به سلامت دندان ها و یا خرابی آن ها برد.

از دیگر روش ها، می توان به داشتن احساس درد در دندان ها که یکی از نشانه های عفونت و خرابی در دندان می باشد و از این طریق می توان متوجه خرابی دندان ها گردید.

روش های درمان نیز بدین شکل است که وقتی به دندانپزشک مراجعه می کنیم، وقتی پزشک متوجه خرابی دندان های ما می شود، با استفاده از فرز دندانپزشکی اقدام به سوراخ نمودن دندان ما نموده تا به قسمت پالپ دندان برسد.

بعد از این اقدام پزشک با تخلیه پالپ آسیب دیده و عفونی و پر کردن آن با مواد دندانپزشکی نسبت به درمانی مطمئن دندان ما اقدام خواهد نمود.

اطلاعات بیشتر
رابطه افتادن دندان و پوکی استخوان در چیست؟ | دندانپزشکی ژنیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button