طول دوره درمان ارتودنسی چقدر است؟ | مدت زمان ارتودنسی | ژنیک

زمان درمان ارتودنسی

زمان مطالعه: 5 دقیقه

طول دوره درمان ارتودنسی چقدر است؟

طول دوره درمان ارتودنسی برای کسانی که جهت رفع نامرتبی و ناهنجاری دندان خود در دندانپزشکی تخصصی معتبر می خواهند از این روش استفاده نمایند، به عوامل مختلفی بستگی دارد.

شاید در ابتدا این سوال برای این افراد پیش آید و اولین سوالی که از دندانپزشک خود می پرسند، همین سوال باشد که طول دوره درمان ارتودنسی چقدر است؟

معمولاً دندانپزشکان پس از بررسی دندان های بیمار و گرفتن عکس های OPG و در نهایت با معلوم شدن شدت ناهنجاری های دندانی، نظر نهایی خود را درباره این سوال خواهند گفت.

مدت زمان تقریبی نگهدارنده های ثابت یا همان سیم های ارتودنسی بین 6 الی 16 ماه به صورت میانگین زمان لازم است و برای این 16 ماه نیاز است که هر ماه توسط دندانپزشک خود ویزیت شود و اگر نیاز به سفت کردن سیم بود، این کار حتما انجام شود.

پس فهمیدیم که طول دوره درمان ارتودنسی و میزان سرعت در کار، بستگی به میزان ناهنجاری ها و یا وجود دندان های نهفته و یا اینکه فواصل دندان ها اگر زیاد باشند، می تواند این مدت به 2 یا 5 سال و یا مادامالعمر نیز به درازا بکشد.

طول دوره درمان ارتودنسی چقدر است؟ | مدت زمان ارتودنسی - کلینیک ژنیک

چه عواملی باعث کوتاه شدن زمان ارتودنسی می شود؟

از عواملی که طول دوره درمان ارتودنسی را کاهش می دهد و می تواند نتایج خوب و قابل قبولی داشته باشد، می توان به سن بیمار اشاره کرد.

هر چه سن بیمار کمتر باشد، یعنی کسانی که در سن نوجوانی و یا اوایل جوانی اقدام به ارتودنسی دندان و رفع عیوب ناهنجاری های دندانی می کنند، زودتر نتیجه می گیرند.

در این سن به علت اینکه فک و دندان ها هنوز در حال رشد و تغییرات هستند، بیشترین نتایج در کمترین زمان عایدشان می شود و می تواند در کاهش زمان ماندگاری سیم های نگه دارنده، نقش بسزا و موثری داشته باشد.

میزان فشاری که یک براکت به دندان ها وارد می کند نیز در به نتیجه رسیدن زودتر درمان موثر است.

به عنوان مثال: اگر دندان های فردی به هم ریختگی کمی داشته و یا دندان نهفته نداشته باشد و یا شلوغی دتدان به حدی نباشد که پزشک مجبور باشد زمان زیادی بر روی دندان ها کار کند و یا فواصل زیادی بین دندان ها نباشد، در کوتاه شدن زمان ارتودنسی دندان موثر است.

از دیگر عوامل موثر بر زود به نتیجه رسیدن ارتودنسی دندان می توان به رعایت اصول بهداشتی و حفظ ایمنی و دستورات پزشک معالج و همچنین مراجعات منظم به پزشک خود جهت ویزیت بستگی دارد.

اگر نیاز به تغییر روش و یا سفت کردن سیم های ارتودنسی بود حتماً این کار انجام شود که می تواند تاثیر مستقیمی در بهبودی زودتر فرد داشته باشد.

از دیگر موارد که می توان به انجام روش درمان یا همان وسیله ای که برای انجام کار استفاده می شود نیز مهم و قابل تامل باشد.

به عنوان مثال: برای برخی افراد، پزشک مجبور به استفاده از سیم و براکت می شود ولی برای برخی دیگر یا به درخواست بیمار از بریس نامرئی و یا بریس سرامیکی استفاده می شود.

این روند در بهبودی و زود به نتیجه رسیدن زمان درد موثر است و موارد و روش های مختلف می تواند زود و یا دیرتر درمان را به پایان برساند.

طول دوره درمان ارتودنسی چقدر است؟ | مدت زمان ارتودنسی - کلینیک ژنیک

عواملی که باعث می شود زمان ارتودنسی افزایش یابد و نتیجه دلخواه حاصل نگردد؟

از عوامل بیرونی و ارادی که می تواند طول دوره درمان ارتودنسی به نتیجه نرسد، می توان به رعایت نکردن دستورالعمل های پزشک مربوطه و یا مراجعه نکردن به پزشک به صورت دوره  ای که می تواند روند درمان را عقب بیاندازد و تاخیر در آن بعمل آورد. از دیگر موارد نیز رعایت نکردن رژیم غذایی است.

همانطور که بیماران ارتودنسی از آن آگاه هستند و قطعاً پزشک معالج آن ها رژیم غذایی مخصوصی را سفارش کرده است و اگر این رژیم غذایی نادیده گرفته شود، قطعاً در روند درمان خلل وارد شده و فرد بیمار باید زمان بیشتری را برای درمان خود صرف کند.

از موارد دیگر که عوامل درونی است که می توان گفت شخص بیمار دخل و تصرفی در آن ندارد می توان به فواصل بیش از حد بین دندان ها باشد که درمان را شاید مادام العمر به درازا بکشاند.

آیا نوع ارتودنسی انتخابی بر طول دوره درمان ارتودنسی نقشی دارد؟

همانطور که می دانید ارتودنسی انواع مختلفی دارد که به سه بخش اصلی تقسیم بندی می شوند که می تواند انتخاب هر کدام از این بخش ها بر طول دوره درمان ارتودنسی تاثیر گذار باشد.در ذیل انواع مدل های ارتودنسی را نام می بریم.

1- بریس های فلزی سنتی

2- بریس های سرامیکی

3- بریس های نامرئی

در بریس های سنتی که از سیم و براکت استفاده می شود و ثابت هستند طول دوره درمان ارتودنسی از مدل های دیگر کمتر است و استفاده از این روش می تواند نتایج بهتر و زمان کمتری را برای شما داشته باشد.

در مرحله دوم استفاده از بریس های سرامیکی هست که زمان درمان آن از مدل سنتی و سیمی بیشتر ولی از مدل نامرئی کمتر است.

اغلب بزرگسالان مدل سرامیکی و نامرئی را می پسندند و از آن استفاده می کنند هر چند زمانی طولانی تر برای درمان دارد ولی به ظاهر مدل راحت تر و زیباتری می باشد و در آخر نیز مدل نامرئی که هر چند از دو مدل قبلی زمان بیشتری را برای درمان نیاز دارد.

ولی به علت این که نامرئی و زیبائی خاصی دارد مشتریان ویژه خود را نیز دارد و هر چند ارتودنسی گران قیمتی است ولی طرفداران نسبتاً زیادی را توانسته است به سوی خود جلب نماید.

طول دوره درمان ارتودنسی چقدر است؟ | مدت زمان ارتودنسی - کلینیک ژنیک

 

اطلاعات بیشتر
ارتودنسی نامرئی چیست؟ (هزینه در سال 1402، مزایا، معایب) ژنیک

آیا طول دوره درمان ارتودنسی برای کودکان و بزرگسالان یکسان است؟

طول دوره درمان ارتودنسی برای کودکان خیلی کمتر از برزگسالان است و از دلایل اصلی آن می توان به سفت و محکم نشدن ریشه دندان ها که در فک قرار دارند و حالت پذیری بهتر آن است.

چون دندان واستخوان فک کودکان هنوز جای رشد و تکامل دارد و هنور فک و دندان ها حالت رشدشان به اتمام نرسیده است.

پس می توان گفت شکل پذیری دندان های کودکان خیلی بهتر از بزرگسالان می باشد و طول دوره درمان ارتودنسی را کاهش می دهد.

در بزرگسالان به علت این که دندان ها و استخوان فک به رشد و تکامل خود رسیده است مقداری کار ارتودنسی سخت تر و دشوارتر است.

طول دوره درمان ارتودنسی چقدر است؟ | مدت زمان ارتودنسی - کلینیک ژنیک

سخن پایانی

در پایان این مقاله یادآور می شویم که اگر دندان های نامرتبی دارید و یا این که دندان های نهفته دارید هر چه زودتر حتی اگر در سنین کودکی و نوجوانی هستید که چه بهتر، اقدام به ارتودنسی نمایید چون در سنین اولیه عمر انسان مثلاً از سن ده دوازده سالگی که دیگر تمامی دندان های دائمی در آمده اند و طول دوره درمان ارتودنسی کمتر می شود.

اگر نامنظمی در دندان ها دارید و یا دندان خراب و پوسیده ای دارید حتماً دندان خرابی که قابل ترمیم نیست را کشیده و جای خالی آن را با ایمپلنت دندان قسطی پر کنید حتماً این را مد نظر داشت باشید که قبل از ایمپلنت دندان باید قبل از آن دندان هایتان را ارتودنسی کرده و بعداً نسبت به کاشت دندان اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button