نهفتگی دندان و درمان آن |درمان بدون درد دندان های نهفته | ژنیک

دندان نهفته را چگونه درمان کنیم؟

نهفتگی دندان و درمان آن

نهفتگی دندان و درمان آن یکی از معضلاتی است که گروهی از افراد جامعه را درگیر خود کرده است. دندان های نهفته که معمولاً از گروه دندان های عقل هستند و از جمله دندان هایی که به هر دلیل نمی توانند از زیر لثه خارج شوند و یا به صورت نصفه و نیمه رشد می کند و یا قسمتی از آن ها نمایان می شوند، به آن دندان ها نهفته یا عقل معروفند.

دندان های نهفته به دلایلی از قبیل نبود فضای کافی برای رشد در فک و یا تعداد زیاد ریشه و ناتوانی و شلوغی که در ریشه اتفاق افتاده و یا فضای کم و حتی می توان به وجود کیست در لثه و یا فک و عادت غلط و اشتباهی که از بدو تولد با آن در گریبانیم، مانند استفاده از پستانک مداوم در کودکان، می تواند از عوارض این معضل باشد.

کلینیک دندانپزشکی ژنیک درمان مناسبی برای نهفتگی دندان در برنامه کاری خود دارد. این کلینیک با استفاده از تجارب متخصصین خود می تواند به ادامه حیات دندان عقل مزاح شما خاتمه دهد و آن را از دهان خارج نماید و یا به چرخه استفاده از این دندان بدون هیچ مشکلی اقدام نماید.

نهفتگی دندان و درمان آن | روش درمان بدون درد نهفتگی دندان ها

دندان نهفته به چه دندانی گفته می شود؟

نهفتگی دندان به دندانی گفته می شود که از نظر رشته ارتودنسی که یکی از شاخه های علم دندانپزشکی می باشد وجود یک نوع مانع و سد در برابر رشد یک دندان ایجاد می شود را نهفتگی دندان می دانند.

بیشتر علت اصلی ای مشکل را عدم فضای کافی در فک دانسته و علت رشد نکردن و در لثه ماندن را این مورد می دانند.خوشبختانه علم ارتودونسی توانسته است این معضل و مشکل را حل نماید و درمانی برای آن پیدا نماید.

بیشتر چه دندان هایی درگیر نهفتگی دندان می شوند؟

اغلب دندان هایی که دچار نهفتگی دندان می باشند، دندان عقل است که در سنین 16 تا 22 سالگی زمان پیدایش این دندان ها می باشد و بدلیل ترافیک زیاد دندان ها جایی برای رشد این گونه دندان ها نیست و پنهان می مانند و اغلب باعث ایجاد درد و تورم در لثه می گردنند.

این دندان ها به علت اینکه نقش زیادی برای جویدن دندان ها ندارند چه آن هایی که در آمده اند و چه آنهایی که نهفته هستند پزشک اقدام به کشیدن آنها می کند و این گونه از دندانهای عقل را از دهان خارج می کند.

بیشترین موارد نهفتگی دندان بعد از دندان عقل مربوط می شود به دندان های نیش که به علت فضای کم در این نواحی از دهان و به دلیل دیرتر در آمدن این دندان ها معمولاً به نهفتگی و عدم رویش دچار می شوند.

خوشبختانه دندانپزشک ارتودنسی با استفاده از عکس از فک و ریشه دندان ها که در اختیار دارند می توانند به راحتی اینگونه از نهفتگی را که خیلی هم اینگونه دندان ها حیاتی هستند و نیاز هر دهانی می باشد به بیرون از لثه هدایت کنند.

نهفتگی دندان و درمان آن | روش درمان بدون درد نهفتگی دندان ها

درمان نهفتگی دندان در چه سنینی بهتر است درمان شود؟

اغلب دندانپزشکی ارتودنسی معتقدند که در سنین پایین و کودکی به علت این که فک کودکان هنوز تشکیل نشده و هنوز جا برای رشد دارد و فک محکم نگردیده است می تواند بهترین زمان برای درمان و ایجاد فضا برای رشد و بیرون آمدن این گونه دندان های نهفته می باشد.

روش های درمان نهفتگی دندان به چه صورت می باشد؟

روش های زیادی برای نهفتگی دندان و درمان آن وجود دارد که با نظر دندانپزشک معالج راه های مختلفی پیشنهاد و اجرا می شود یکی از این راه ها می تواند جراحی باشد که آخرین راه نیز هست.

جراحی موقع ای اتفاق می افتد که فرد بر اثر دندان نهفته ایجاد مزاحمت و درد در درون دهان خود احساس می کند و پزشک راهی جز جراحی پیدا نمی کند و مجبور به جراحی می شود که این را می توان آخرین مسیر خلاصی از این معضل دانست.

از دیگر موارد درمان می توان به روش ارتودنسی که پزشک با استفاده از این روش می تواند فضایی را در جوار دندان نهفته ایجاد کند و موانع رشد را بردارد تا به سرعت رشد دندان نهفته آغاز گردد و بتواند سر جای خودش قرار گیرد.

روش سوم اینکه با بررسی که انجام می شود تا زمانی که این دندان نهفته ایجاد مزاحمت نمی کند در همانجا باقی بماند و یا اگر بیرون آمد و باز باعث اذیت شد می توان آن را کشید و از دهان خارج نمود.

علائم دندان نهفته چیست؟

اگر از علائم دندان نهفته بخواهیم بگوییم می توان به درد در دندان ها و یا همان قسمتی که دندان زیر لثه مانده است و یا احساس گوش درد و یا بوی بد دهان که علت آن آبسه و ایجاد عفونت به خاطر وجود دندان نهفته در دهان می باشد و التهاب لثه و یا مشکل در بلع غذا به علت ملتهب بودن انتهایی دهان و بسته و تنگ شدن حلق می باشد.

راه های وجود نهفتگی دندان در کودکان و بزرگسالان

از راه های تشخیص وجود نهفتگی دندان در کودکان این است که با مراجعه به دکتر ارتودنسی و چکاب دوره ای و عکس از دندان ها و فک به راحتی میتوان کودکی که تا سن چهارده سالگی هنوز دندان نیش در نیاورده است را درمان کرد.

دکتر دندانپزشک می تواند با راه کارهای مختلف و روش های درمانی که فرا خور حال کودک باشد را برای درمان انتخاب کرده و نسبت به درمان بیمار اقدام نماید.در بزرگسالان نیز می توان با بررسی که خود شخص و یا دندانپزشک از دهان و دندان خود می کند نسبت به وجود و یا عدم وجود دندان عقل که تا 22 سالگی باید بیرون آمده باشد اقدام نماید.

اگر نشانه هایی از وجود این دندان ها نبود می تواند با مراجعه به پزشک و با عکس های رادیولوژی از وجود دندان و یا نهفته بودن آن ها با خبر شوند و برای درمان آن اقدام نمایند.

نهفتگی دندان و درمان آن | روش درمان بدون درد نهفتگی دندان ها

آیا بیرون آوردن دندان نهفته لازم است؟ و نیاز است که جای آن با دندان و پروتز پر شود؟

در بیشتر مواقع نهفتگی دندان مربوط به دندان عقل می باشند که ممکن است اصلاً بیرون نیایند و یا به مرور زمان و رسیدن به سن جوانی خود به خود از زیر لثه ها بیرون می آیند و هیچ گونه آزاری برای ما نداشته باشند.

ما از این دندان ها برای جبران دندانهای آسیابی که خراب شده اند و یا اینکه آن ها را کشیده ایم می توانیم استفاده کنیم و از آن ها برای کمک به دندان های آسیابی استفاده نماییم.

معمولاً این گونه دندان هیچ گونه اذیتی ندارند و دردی را احساس نمی کنیم پس می توانیم به راحتی از این گونه دندانها برای جویدن غذا کمک بگیریم.این دندان ها بیشتر در انتهای دهان قرار دارند و نقشی در عدم ناهماهنگی یا زشتی و عدم زیبایی در دهان ما ایجاد نمی کنند.

دندان های نهفته ای که از دهان خارج می شوند عموماً دندان ای عقل و از آن دسته از دندان هایی هستند که در انتهایی ترین دندان ها هستند و نیازی نیست که جای آن ها را با کاشت دندان دائمی و یا ایمپلنت دندان با قیمت مناسب پر کرد.

متخصص درمان ریشه دندان در غرب تهران | کلینیک دندانپزشکی ژنیک