چگونگی غلبه بر ترس کودکان از دندانپزشکی | کلینیک تخصصی ژنیک

چگونه کودکان خود را با دنداپزشکی آشنا کنیم؟

زمان مطالعه: 6 دقیقه

چگونگی غلبه بر ترس کودکان از دندانپزشکی 

چگونگی غلبه بر ترس کودکان از دندانپزشکی همیشه به عنوان یک سوال بزرگ در برابر والدین مطرح است. دندانپزشکی کودکان مهمترین مسئله ای است که والدین با آن روبرو هستند و به دنبال راهکار و حل این مشکل می گردند.

اصولاً کودکان به علت ناآگاهی و ترس درونی که از دندانپزشکان و به طور کلی از پزشکان و بیمارستان دارند همیشه یک ترس ناخودآگاه در وجودشان وجود دارد و بیمارستان و پزشکان را به چشم آمپول و درد می شناسند.

وظیفه والدین و پزشکان در ابتدا از طریق صحبت و دادن آگاهی و تمرکز بر افکار و روان فرزندان باید این آمادگی را در درون آنها و غلبه بر ترس کودکان از دندانپزشکی را بوجود آورند. 

از طریق تفکر خود کودک، مثلاً با اسباب بازی و وانمود کردن به این که دندانپزشکی نیز یک نوع بازی کودکانه می باشد و در کل با وسایل گوناگون بچه گانه سعی در متقاعد کردن آنها برای درمان دندان شان انجام دهیم.

چگونگی غلبه بر ترس کودکان از دندانپزشکی | دندانپزشکی کودکان

علت ترس کودکان از دندانپزشکی برای چیست و این ترس از کجا می آید؟ و راه غلبه بر ترس کودکان از دندانپزشکی چیست؟

علت ترس کودکان و غلبه بر ترس کودکان از دندانپزشکی و این که چرا کودکان و حتی بعضی از بزرگسالان از دندانپزشکی می ترسند و غلبه بر ترس کودکان از دندانپزشکی که این ترس یک مسئله ناخودآگاه است و گاهی افراد بزرگسالی نیز هستند که برای یک ترمیم ساده دندان خود حتی حاضر به بیهوشی می شوند و می خواهند این کار در بیهوشی انجام شود.

در محیط خانه وقتی صحبت از درد و سختی دندانپزشکی می کنیم، فرزندان نیز این سخنان را می شنوند. این صحبت ها پیش مقدمه ای برای ترس بیشتر آنها می شود. فرزندان چون وابستگی خیلی زیادی به والدین دارند، برای انجام کارهای دندانپزشکی آنها ، راهکارهایی وجود دارد که والدین نقش پر رنگی می توانند در این زمینه داشته باشند که غلبه بر ترس کودکان از دندانپزشکی را در پی خواهد داشت.

در دندانپزشکی بر خلاف دیگر رشته های پزشکی که بیشتر بیمار و دکتر با هم سر و کار دارند اما در دندانپزشکی، کودک، دندانپزشک و خود والدین سه ضلع یک درمان هستند و والدین با در آغوش گرفتن کودک خود یک نوع احساس امنیت به کودک می دهند و پزشک نیز می تواند با تمرکز بیشتر دندان کودک را درمان کند.

پس والدین در درمان ضلع سوم و مکمل و تعیین کننده را دارد و کودک نیز با خیالی آسوده و با امنیت تن به درمان خواهد داد و دیگر ترسی از دندانپزشکی نخواهد داشت و به مرور با درمان دندان خود کنار آمده و دیگر ترسی به خود راه نمی دهد.

چگونگی غلبه بر ترس کودکان از دندانپزشکی | دندانپزشکی کودکان

بهترین روش و استفاده از چه مراکز و  دندانپزشکی و کلنیک ها برای کودکان مفید است؟

والدین معمولاً از خود می پرسند چگونه غلبه بر ترس کودکان از دندانپزشکی را داشته باشیم؟ که در جواب باید گفت بهترین روش برای غلبه بر ترس کودکان از دندانپزشکی این است که هرگز از دندانپزشکی که خودمان استفاده می کنیم، برای کودک خود استفاده نکنیم.

از کلنیک های مجهز و آنهایی که بخش مربوط به کودکان دارند و از دندانپزشک متخصص کودکان بهره ببریم.

کلنیک تخصصی دندانپزشکی ژنیک که بخش مختص کودکان نیز دارند می توانیم استفاده نماییم.در این مرکز به علت اینکه کودکان با محیط کودکانه در دندانپزشکی و وسایل و اسباب بازی های گوناگون سر و کار دارند بیشتر فکرشان معطوف این وسایل شده و از استرس و ترس آنها کم شده و همکاری بیشتری نسبت به درمان دندان خود می کنند.

در این مرکز انواع وسایل مربوط به دندانپزشکی از قبیل دندان های پلاستیکی و هر آنچه که مربوط به دندان و دندانپزشکی می باشد به صورت اسباب بازی در اختیار کودکان قرار دارد تا با ذهنی آماده نسبت به درمان آنها با خیالی آسوده و تهی از ترس اقدام گردد.

راه های پیشگیری از خرابی دندان کودکان و غلبه بر ترس کودکان از دندانپزشکی

راه هایی برای پیشگیری از خرابی کودکان وجود دارد تا کودک ما اصلاً سر و کارش به دندانپزشکی نیفتد که می توانیم به صورت دوره ای از همان سن دو سالگی و در فاصله زمانی هر شش ماه یک بار نسبت به مراجعه به دندانپزشکی کودکان و چکاب دوره ای از خرابی دندان آنها جلوگیری کنیم.

اگر این مسئله را رعایت کنیم و پشت گوش نیندازیم می توانیم غلبه بر ترس کودکان از دندانپزشکی و از عواقب درد دندان و ترس کودکان از دندانپزشکی جلوگیری کنیم اگر بر روی دندان کودک خود اثر سیاهی و یا تیرگی مشاهده کردیم این لکه ها و تیرگی ممکن است از مصرف قطره آهن باشد و جای نگرانی در این زمینه نمی باشد.

مورد بعدی اینکه حتماً مسواک زدن در سه نوبت را برای کودکان انجام دهیم و یا بهتر است که یادشان دهیم خودشان این کار را انجام دهند.

اگر ما خودمان این کار را انجام دهیم و در طول شبانه روز سه مرتبه مسواک بزنیم می توانیم الگویی باشیم برای کودکان خود و کودکان هر آنچه را که ما انجام می دهیم آنها نیز انجام می دهند.

پس ما آینه کودکان خود هستیم و اگر ما بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنیم بی شک کودکان مان نیز رعایت می کنند و دیگر نیازی به مراجعه به دندانپزشک و مسائل دیگر از قبیل اینکه چه کنیم تا کودک مان از دندانپزشکی نترسد دچار نمی شویم.

چگونگی غلبه بر ترس کودکان از دندانپزشکی | دندانپزشکی کودکان

یک دندانپزشک خوب چه نقشی در غلبه بر ترس کودکان از دندانپزشکی دارد؟

یک دندانپزشک خوب، باید تعامل و همکاری و صحبت های مثبت و انجام دادن کار دندانپزشکی را همراه با بازی کودکانه که کودک را از کار اصلی دور و ذهن و فکر کودک را معطوف به بازی کردن نماید انجام دهد و حتی صحبت از شجاعت و شهامت کودک کند و احساس خوبی برای کودک ایجاد نماید و کودک احساس کند که انجام کارهای دندانپزشکی مثل یک بازی است.

اگر این کارها انجام شود پزشک می تواند در کار خود موفق باشد. پزشکانی هستند که با بداخلاقی و ترساندن بچه ها از آمپول و با زور در کار خود سعی در متقاعد کردن کودک برای انجام کار می کنند.

این کار نتیجه عکس دارد و کودک دیگر حاضر به حضور در دندانپزشکی نخواهد شد و همیشه یک ترس درونی در خود احساس می کند و تجربی بدی از دندانپزشکی دارد.

خیلی ها سوال پرسیده اند که برای کودکانی که دندان های شیری آن ها افتاده و دندان دائمی درآورده اند و این دندان های دائمی در حوادث باعث شکستگی و ار بین رفتگی شده اند آیا می توان برای آن ها ایمپلنت دندان کودکان استفاده نمود؟

در جواب این عزیزان باید بگوییم که بله می توان از روش کاشت دندان برای کودکان برای ترمیم و جایگذاری برای این قبیل از کودکان که تعدادی از دندان های خود را بر اثر حوادث از دست داده اند استفاده نمود.

البته برای غلبه بر ترس کودکان از دندانپزشکی برای نصب این دندان ها در ابتدا باید مشاوره های لازم انجام شود و کودک را آماده این کار نمود.

کدام کودکان برای  غلبه بر ترس کودکان از دندانپزشکی نیاز به بیهوشی در انجام دندانپزشکی خود دارند؟

کودکانی که به هیچ صورت حاضر به همکاری نیستند و مدام گریه می کنند و از دندانپزشکی فراری هستند باید به صورت بیهوش کردن آنها کارهای دندانپزشکی شان را انجام داد.

این کودکان به علت این که بی قرار هستند و اصلاً روی یونیت دندانپزشکی نمی خوابند و مدام از انجام کار دندان خود بیزارند و هیچگونه راضی نمی شوند تنها راهی که باقی می ماند عمل بیهوشی برای این کودکان است تا بتوان به صورت فوری و بدون اینکه به دهان و دندان و لثه کودک آسیبی برسد این کار انجام شود.

چگونگی غلبه بر ترس کودکان از دندانپزشکی | دندانپزشکی کودکان

سخن آخر

در پایان به این نتیجه رسیدیم که کودکان را نباید با خاطرات بدی که خود از کشیدن دندان در دندانپزشکی و یا درد دندان خود که داشتیم در محیط خانه صحبت و یا بحث داشته باشیم.

چون این صحبت ها چیزی جز ترس و ناامنی چیزی دیگر در ذهن بچه باقی نمی گذارد و برای غلبه بر ترس کودکان از دندانپزشکی باید از بیان آن خودداری نمود.

دوم اینکه از کلنیک هایی که بخش مربوط به کودکان دارند و از متخصصین دندانپزشکی کودکان بهره می برند استفاده کنیم چون در این مراکز محیطی بچه گانه همراه با اسباب بازی وجود دارد و بچه ها رغبت بیشتری نسبت به مکان های دارند و راحت تر با محیط کنار می آیند و همکار می کنند.

 

اطلاعات بیشتر
هزینه دندانپزشکی کودکان و 7 عامل موثر در قیمت ها | ژنیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button