نحوه استفاده صحیح از نخ دندان چگونه است؟ | کلینیک تخصصی ژنیک

نحوه استفاده صحیح از نخ دندان

زمان مطالعه: 5 دقیقه

نحوه استفاده صحیح از نخ دندان چگونه است؟

نحوه استفاده صحیح از نخ دندان بدین شکل است که بین دندان ها را با نخ مخصوص دندان که از نایلون یا تفلون چند رشته ای یا تک رشته ای ساخته شده اند، بعد از خوردن غذا، قبل و یا بعد از مسواک زدن، بین دندان ها می کشیم.

به علت وجود فاصله کم سطوح بین دندان ها، با مسواک زدن احتمال تمیز شدن بین دندان ها به طور کامل وجود ندارد و به همین علت باید از نخ دندان استفاده نمود.

به همین علت لازم است که بعد از خوردن هر وعده غذایی و بعد از مسواک زدن، یک بار نیز با نخ دندان به تمیز کردن و خارج کردن غذاهایی که مابین دندان ها مانده اند باید اقدام کرد. 

نحوه استفاده صحیح از نخ دندان

انتخاب نوع نخ و اندازه نخ دندان چقدر باید باشد؟

برای کاربرد اصولی و نحوه استفاده صحیح از نخ دندان، در ابتدا لازم است که بعد از مسواک زدن ، به اندازه بیست تا بیست و پنج سانتی متر از نخ دندان و بر اساس نیاز و انتخاب نوع این گونه نخ ها، آن ها را یریده و در انتهای هر سمت نخ یک حلقه درست کنیم.

این حلقه ها باید به اندازه ای باشد که انگشت میانی دست درون آن جای بگیرد و در ادامه نخ را با هر دو انگشت شصت و سبابه بگیریم و از یک طرفِ سطح میانی دو دندان وارد کرده و به صورتی که برخوردی به لثه نداشته باشد و به صورت چرخشی و حلقه ای از سمت دیگر سطح میانی دیگر دو دندان خارج نمایید.

این روش باعث می شود که هر آنچه که بین دو دندان مانده باشد، با چرخش و عبور نخ دندان از لابه لای دندان ها خارج گردد.

از دیگر روش ها نیز می توان با پیچاندن یک سر نخ به دور انگشت حلقه دست راست و پیچاندن سر دیگر نخ به دور انگشت حلقه دست چپ و گرفتن ادامه نخ با انگشتان شصت و اشاره، اقدام به عقب و جلو کردن نخ و خارج کردن هر آنچه در لابه لای دندان ها است اقدام نمود.

نحوه استفاده صحیح از نخ دندان

زمان استفاده از نخ دندان چه موقع است؟

خیلی ها این سوال را پرسیده اند که چه زمانی از شبانه روز از نخ دندان استفاده نماییم؟ در جواب این عزیزان باید بگوییم که در ادامه زمان استفاده و نحوه استفاده صحیح از نخ دندان را به طور واضح و اصولی برای شما شرح خواهیم داد .

زمان استفاده از نخ دندان به صورت علمی و کارشناسی شده این است که باید بعد از هر وعده غذایی، این کار را انجام داد.

برخی پزشکان نیز بعد از مسواک زدن و برخی دیگر قبل از مسواک زدن و برخی دیگر نیز در میانه زمان مسواک زدن و موقعی که هنوز کف خمیر دندان درون دهان و روی دندان ها وجود دارد، نخ دندان را توصیه کرده اند که کشیده شود.

بدین صورت که، همان موقع که در حال مسواک زدن هستیم، در میانه انجام مسواک از نخ دندان استفاده کنیم تا از طریق کشیدن نخ دندان کف هم به لابه لای دندان ها وارد و سطوح بین دندان ها نیز به خوبی شسته شود.

استفاده نادرست از نخ دندان، می تواند تحلیل لثه و خوردگی و یا ایجاد زخم بر روی لثه را باعث شود.

نحوه استفاده صحیح از نخ دندان

بهترین روش استفاده از نخ دندان کدامند؟

بهترین روش استفاده از نخ برای دندان بستگی به نوع دندان ها و فواصل بین آن ها دارد. برخی از روش دستی و گروهی دیگر نیز از روش نخ های دندانی الکتریکی و بعضی دیگر از نخ های پهن تر با توجه به فاصله زیاد دنداهای خود، مورد استفاده قرار می دهند.

در این جا به علت این که سه نظریه وجود دارد و ما هم اگر نخواهیم به یکی عمل کنیم و دیگری را نیز نفی نکرده باشیم، توصیه می کنیم در طول یک روز که سه مرتبه وعده غذایی وجود دارد، یک بار بعد از خوردن غذا نخ دندان بکشیم و بعد مسواک بزنیم.

در ادامه و بعد از صرف غذای نیمروزی و ناهار، بعد از مسواک زدن، نخ دندان بکشیم. برای شب و بعد از صرف شام و به طور همزمان و در میانه مسواک زدن مسواک را زمین گذاشته و از نخ دندان نیز به همراه کف خمیر دندان از نخ دندان استفاده کنیم، تا با کف ، سطوح میانی دندان نیز شسته شود و در ادامه کار مسواک زدن را ادامه دهیم. با این کار ما نیز به هر سه توصیه عمل کرده ایم. 

نحوه استفاده صحیح از نخ دندان

عواقب استفاده نکردن از نخ دندان چیست؟

عواقبی که برای استفاده نکردن از نخ پیش بینی می شود این است که به علت فاصله کمی که بین دندان ها وجود دارد، مواد غذایی و گوشت لابه لای این دندان ها گیر می کند و با مسواک نیز خارج نمی شود.

ماندن مواد غذایی در لابه لای دندان ها می تواند بعد از چند روز باعث فساد و ایجاد باکتری و میکروب گردیده و بوی بد و خوردگی و فساد در دندان ها اتفاق بیافتد.

شاید خیلی از افراد که مسواک را هم به صورت مرتب استفاده می کنند از تخریب و پوسیدگی دندان های خود تعجب کنند. وجود پوسیدگی و تخریب دندان ها را باید در خیلی از مواقع از عدم کشیدن نخ دندان دانست.

تخریب سطح بیرونی دندان ها می تواند در ادمه با سرایت به ریشه دندان ها و در برخی مواقع باعث از دست دادن دندان های پوسیده گردد.

اگر چه راه های جایگزینی و کاشت دندان مناسب وجود دارد و می توان از طریق ایمپلنت دندان نسبت به جایگزین کردن دندان اقدام کرد، ولی هیچ دندانی مثل دندان اولیه خودِ ما نمی شود.

نحوه استفاده صحیح از نخ دندان

 فواید استفاده از نخ دندان چیست؟

فواید استفاده از نخ دندان برای دندان و نحوه استفاده صحیح از نخ دندان برای ما دارد، این است که در برخی از نخ دندان ها از فلوراید استفاده شده و این گونه نخ های دندانی به فلوراید آغشته شده اند.

با کشیدن نخ دندان بر سطوح میانی دندان ها می توان از فلوراید روی این گونه نخ ها نیز استفاده مفید کرد و با این کار فلورید بر روی دندان ها مالیده می شود. این کار بر استحکام بیشتر دندان ها کمک موثر و خوبی می کند.

نحوه استفاده صحیح از نخ دندان

انواع نخ دندان ها کدامند؟

در ادامه و پس از ارائه نحوه استفاده صحیح از نخ برای دندان به انواع آن اشاره خواهیم داشت.

نخ های دندانی دارای انواع و اقسام زیادی هستند از نخ های مومدار گرفته تا نخ های بدون موم و طعم دار و نخ های دندانی یک بار مصرف که بین دو دهنه پلاستیکی که دسته کوچکی دارند، جایگذاری شده است.

از دیگر نخ های دندانی می توان به نخ دندان الکتریکی اشاره کرد که از نیروی الکتریسیه برای حرکت دادن نخ بین دندان ها استفاده می شود که استفاده از این دستگاه مقداری سخت و دشوار است.

از نوع دیگر می توان به نخ دندان های سوپرفلاس اشاره کرد که انتهایی سوزنی شکل برای تمیز کردن لمینت دندان و براکت ها و بریچ های دندانی بیشترین کاربرد را دارد.

اطلاعات بیشتر
6 علت اصلی بی حس نشدن دندان ها چیست؟ | کلینیک دندانپزشکی ژنیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button