روش های جلوگیری از پوسیدگی دندان | علت پوسیدگی دندان | ژنیک

روش های جلوگیری از پوسیدگی دندان چیست؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

روش های جلوگیری از پوسیدگی دندان

روش های جلوگیری از پوسیدگی دندان باید در مراحل اولیه این اتفاق بیافتد و اگر مسائل مربوط به بهداشت دهان و دندان را رعایت کنیم به طور یقین می توان به روش های جلوگیری از پوسیدگی دندان امیدوار بود.

مراحل و شروع پوسیدگی دندان از زمانی اتفاق می افتد که ما مسواک زدن را فراموش می کنیم و یا تنبلی در این زمینه اتفاق می افتد و انجام آن را موکول به صبح و یا شب می کنیم و بعد از هر وعده غذایی نسبت به تمیز کردن دهان و دندان خود اهمال کاری صورت می گیرد می کنیم.

روش های جلوگیری از پوسیدگی دندان | علت پوسیدگی دندان چیست؟

بعد از هر وعده غذایی که مصرف می شود خورده های غذایی مابین دندان ها گیر کرده و باکتری هایی که در دهان وجود دارند از این غذاها تغذیه می کنند و کم کم این باکتری ها زیاد شده و از خود اسید ترش می کنند که به پلاک معروف هستند.

با نشستن این پلاک ها بر روی دندان ها به علت این که با مسواک از بین برده نمی شوند رسوب کرده و لایه های محکمی را بر روی دندان ها ایجاد می کنند که باعث تخریب و پوسیدگی دندان ها می شوند.

بیشتر پوسیدگی ها مربوط به بین دندان ها و مرکز دندان های آسیابی می باشد و دلیل آن هم این است که بین دندان ها معمولاً خورده غذاها می ماند و باکتری ها هم همانجا رشد می کنند.

با اسیدی که ترشح می کنند همان ناحیه را از بین می برد و مرکز دندان آسیابی نیز به علت این که فشار زیاد را برای له و خورد کردن غذا باید تحمل کنند رفته رفته سطح آن ها سائیده شده و از بین می روند.

این سایش ها باعث ایجاد فرو رفتگی در دندان شده و محلی برای باکتری ها ایجاد می شود که به مرور و تجمع خورده غذاها این باکتری ها نیز زیاد شده و از خود اسید زیادی ترش کرده و باعث تخریب و پوسیدگی دندان ها می شوند.

دلیل پوسیدگی های دندان چیست؟

از مهمترین دلایل پوسیدگی دندان ها و روش های جلوگیری از پوسیدگی دندان، مصرف بیش از حد از مواد قندی و نشاسته ای می باشد.

این مواد را باید علت اصلی خرابی دندان و پوسیدگی دندان ها دانست باکتری ها ی دهان علاقه زیادی به این دارند و به سرعت از این مواد تغذیه نموده و تکثیر و رشد می کنند و با تجمع این باکتری ها در دهان باعث آسیب جدی به دندان ها می شوند.

مسواک زدن مرتب و نخ دندان نیز یکی از روش های جلوگیری از پوسیدگی دندان جلوگیری از پوسیدگی دندان است. اگر دندانی به کلی پوسیده باشد و ریشه ها آن نیز قابل نگهداری در دهان نباشد باید برای کشیدن این گونه دندان ها که کارایی لازم را دیگر ندارند اقدام کرد.

برای این که جای دندان های کشیده شده خالی نماند و لثه ها تحلیل نروند باید برای جایگزینی این گونه دندان ها به روش ایمپلنت دندان دائمی اقدام نمود.

روش های جلوگیری از پوسیدگی دندان | علت پوسیدگی دندان چیست؟

راه های درمان پوسیدگی دندان چگونه است

از عمده راه ها و در حقیقت باید بگوییم از ساده ترین راه ها رعایت کردن بهداشت دهان دندان می باشد یکی از مهمترین روش های جلوگیری از پوسیدگی دندان استفاده مرتب و منظم و همیشگی از مسواک و نخ دندان بعد از صرف هر وعده غذایی می باشد.

اگر به این مسئله توجه کافی و دقت داشته باشیم می توانیم به صورت 90 درصد از خرابی دندان ها جلوگیری نماییم و 10 درصد از دیگر موارد مربوط به عوامل دیگر از جمله جنس دندان ها که دلیل وراثتی دارند.

از دیگر موارد می توان به آسیب دیدن دندان ها در حوادث و یا عدم مراجعه هر شش ماه یکبار به دندانپزشک جهت بررسی و یا ساییدگی دندان ها به علت استفاده از مواد سفت و سخت که به مرور زمان اتفاق می افتد و این اصل را که هر شش ماه یک بار برای چکاپ و بررسی نزد دندانپزشک برویم که یکی از روش های جلوگیری از پوسیدگی دندان می تواند باشد.

احیاناً اگر ساییدگی سطحی که بر اثر گذشت زمان اتفاق افتاده ترمیم گردد می توانیم دندان های قوی و عاری از هر گونه پوسیدگی داشته باشیم.

استفاده از فلوراید تراپی نیز می تواند یکی از روش های جلوگیری از پوسیدگی دندان باشد و کمک زیادی برای رفع پوسیدگی دندان ها بماید این مواد می توانند به سرعت روند پوسیدگی را به تاخیر انداخته و رفع نمایند با این کار کمک بزرگی به بهبودی دندان ها می نماییم.

چه عوامل دیگری در پوسیدگی دندان دخیل هستند

اگر از دیگر عوامل تخریب دندان ها بخواهیم بگوییم که به صورت غیر طبیعی است و مقصر اصلی خودمان هستیم.

استفاده از دخانیات مثل سیگار و مواد مخدر است که بی نهایت در تخریب دندان ها موثر هستند با مصرف سیگار لایه های ضخیمی که از دود آن متصاعد می شود بر روی دندان ها نشسته و به مرور باعث تخریب مینای دندان می گردد.

عدم استفاده از سیگار نیز می تواند یکی از روش های جلوگیری از پوسیدگی دندان باشد.

افراد سیگاری جهت رفع پوسیدگی دندان خود لازم است در دوره های سه ماهه جهت رسوب زدایی و رفع جرم دندان خود اقدام نمایند تا مینای دندان بتواند به اصطلاح نفس بکشد و خود را بازیابی نماید.

روش های جلوگیری از پوسیدگی دندان | علت پوسیدگی دندان چیست؟

علائم و نشانه های پوسیدگی دندان کدامند؟

علائم و نشانه های پوسیدگی دندان و روش های جلوگیری از پوسیدگی دندان را می توان در چند به صورت خلاصه اشاره نمود یکی از علائم پوسیدگی درد در دندان پوسیده و تورم لثه می باشد.

ما عادت داریم تا به نقطه آخر نرسیدیم نسبت به رفع آن اقدام نمی کنیم و این یعنی اینکه دیگر کاری برای دندانی که درد گرفته نمی شود انجام داد.

شاید و احتمال برگشت آن دندان زیر 50 درصد باشد پس پیشگیری و بررسی دندان توسط دندانپزشک یکی از بهترین راه ها و روش های جلوگیری از پوسیدگی دندان می باشد.

از دیگر علائم پوسیدگی دندان می توان به بوی بدی که از دهان متصاعد می گردد و آزار دهنده می باشد، اشاره کرد و از دیگر موارد می توان به احساس درد خفیف و همیشگی در دندان ها می باشد که می تواند ناشی از روند رو به تخریب دندان ها باشد.

روش های جلوگیری از پوسیدگی دندان | علت پوسیدگی دندان چیست؟

آیا پوسیدگی دندان در کودکان نیز اتفاق می افتد

یکی از روش های جلوگیری از پوسیدگی دندان و وجود پوسیدگی در دندان های کودکان نیز یکی دیگر از مواردی است که والدین دائماً درگیر آن می باشند.

والدین به دلیل اینکه فکر می کنند دندان های کودکان شیری می باشد و موقت است دیگر نیاز به رعایت بهداشت و نظافت نمی باشد و اکثر والدین این اشتباه را می کنند در صورتی که دندان های فرزندان نیز نیاز به مراقبت و تمیز شدن می باشد.

باید کودکان مان را از بدو خردسالی نسبت به تمیز نگاه داشتن دندان خود و رعایت بهداشت و مسواک زدن عادت دهیم این کار را می توانیم به عنوان سرگرمی و بازی با بچه هایمان شروع کنیم و نسبت به تمیزی دندان هایشان اقدام نماییم.

این کار هم باعث عدم تخریب دندان های آن ها می شود و هم یک عادت خود برای آن ها باقی می ماند تا در آینده دندان هایی سالم و محکم داشته باشند.

اطلاعات بیشتر
قیمت عصب کشی دندان با بیمه چقدر است؟ | هزینه عصب کشی | ژنیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button