موضوعات داغ

هزینه دندان مصنوعی را چگونه از بیمه بگیریم؟ | پروتز و بیمه | ژنیک

آیا هزینه دندان مصنوعی را بیمه ها متقبل می شوند؟ پروتز و بیمه

زمان مطالعه: 7 دقیقه

پروتز و بیمه چه رابطه ای با هم دارند؟

پرتز و بیمه می توانند مکمل یکدیگر باشند و فرد استفاده کننده از پروتز دندان از محل بیمه خود هزینه آن را بپردازد. بسته به شرایط و ضوابط خاص طرح بیمه، پروتزهای دندان، از جمله روش هایی مانند ایمپلنت یا پروتز دندان، ممکن است تحت پوشش بیمه دندان باشند یا نباشند. طرح های بیمه دندانپزشکی از نظر پوشش بسیار متفاوت است و درج خدمات پروتز بستگی به نوع طرح و دلایل پروتزهای دندانی دارد.

 چند نکته کلی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود:

1. پوشش پروتزهای دندانی:
– برخی از طرح های بیمه دندان ممکن است بخشی از هزینه پروتزهای دندان مانند ایمپلنت یا پروتز را پوشش دهند. میزان پوشش می‌تواند متفاوت باشد و شرکت‌های بیمه ممکن است معیارهای خاصی برای پوشش داشته باشند.
– طرح های بیمه دندانپزشکی اغلب رویه ها را به دسته هایی (پیشگیرانه، پایه، اصلی) طبقه بندی می کنند و سطوح پوشش ممکن است بر این اساس متفاوت باشد.

2. پیش مجوز و دوره های انتظار:
– برخی از طرح های بیمه دندان ممکن است نیاز به پیش مجوز داشته باشند یا قبل از پوشش برخی از روش های پروتز دندان، دوره های انتظار داشته باشند. این بدان معنی است که فرد ممکن است نیاز داشته باشد برای یک دوره خاص منتظر بماند تا پوشش بیمه برای آن خدمات موثر شود.

3. محصولات و محدودیت ها:
– طرح های بیمه دندانپزشکی معمولاً دارای استثنائات و محدودیت هایی هستند. برخی از روش ها، دندانپزشکی زیبایی، یا درمان های انتخابی ممکن است تحت پوشش قرار نگیرند.
– ممکن است تعداد دفعات پروتزهای تحت پوشش در یک بازه زمانی مشخص محدودیت هایی وجود داشته باشد.

4. ارائه دهندگان شبکه:
– طرح های بیمه اغلب دارای شبکه ای از ارائه دهندگان ترجیحی هستند. افراد ممکن است هنگام استفاده از دندانپزشکان یا متخصصان در شبکه بیمه، پوشش یا تخفیف بیشتری دریافت کنند.

5. هزینه های خارج از جیب:
– حتی اگر بیمه دندان بخشی از پروتزهای پروتز را پوشش دهد، باز هم ممکن است هزینه هایی از جیب شما وجود داشته باشد، مانند پرداخت های مشترک، فرانشیزها، یا هزینه های بیش از حد مجاز.

برای افراد ضروری است که جزئیات بیمه نامه دندانپزشکی خود از جمله شرایط، شرایط و محدودیت های پوشش را به دقت بررسی کنند. علاوه بر این، مشاوره با ارائه‌دهنده بیمه یا بخش صورت‌حساب مطب دندان‌پزشکی می‌تواند در مورد پوشش خاص پروتزهای دندانی شفاف‌سازی کند.

به خاطر داشته باشید که بیمه دندانپزشکی و سیاست های پوشش ممکن است تغییر کند، بنابراین مطلع ماندن از به روز رسانی بیمه نامه و برقراری ارتباط با ارائه دهنده بیمه جنبه های مهم مدیریت هزینه های مراقبت از دندان است.

پروتز و بیمه

 هزینه دندان مصنوعی شامل بیمه می شود؟ پروتز و بیمه

آیا هزینه دندان مصنوعی را بیمه ها می پردازند؟ پروتز و بیمه چه رابطه ای با هم دارند؟  بیمه چه کمکی به کسانی که می خواهند از این حامی مالی برای دندان مصنوعی استفاده کنند، چه حمایت هایی می کند؟

البته یک طرف قضیه بیمه ها و مردم هستند و طرف دیگر مراکز دندانپزشکی هستند که با بیمه ای که مردم با آن بیمه قرار دارند، وجود دارد.

بیمه ها یکی از ابزارهای های قدرتمند مالی و حامی کسانی هستند که در تامین و حفظ سلامت خود و یا به کمک کسانی می آیند که حق بیمه سالانه خود را پرداخت کرده اند و در حوادث طبیعی و یا تصادفات تحت پوشش قرار گرفته اند.

این افراد از قبل باید در سر رسید مشخص مثلاً یکساله بیمه نامه های مشخص شده ای را خریداری نمایند تا در زمان هایی که گرفتاری و یا خواهان استفاده از مزایای آن هستند، بتوانند هزینه های خود را تامین نمایند.

این گونه بیمه ها برای قشر محروم جامعه و یا آن دسته از عزیزانی که تمایل به پشتیبانی مالی در زمینه های مختلف از جمله حوادث طبیعی و غیر طبیعی و یا استفاده برای کارهای خاصی از جمله برای تامین هرینه پروتزها و دندان های مصنوعی خود به کار آید.

پروتز و بیمه از قبل ها نیز یک رابطه دو جانبه ای هم برای مصرف کننده و هم برای بیمه وجود داشته است. بعضی از شرکت ها خصوصی و یا موسسات دولتی برای تامین هزینه های درمانی کارکنان خود قراردادهایی را با بیمه های تکمیلی می بستند و علاوه بر بیمه پایه کارکنان از بیمه مکمل برای پوشش صددرصدی هزینه های درمان آن ها کمک می گرفتند.

تعداد کمی از بیمه های درمانی دندانپزشکی هزینه پروتز و دندان مصنوعی را می پردازند و در قرارداد خود چنین بندی وجود دارد و پروتز و بیمه جزئی از قرار داد آن ها است.

پروتز و بیمه

بیمه ها چند درصد از هزینه های پروتز یا دندان مصنوعی را می پردازند؟

خیلی از بیمه از دادن هزینه های دندان مصنوعی فراری هستند و زیر بار پرداخت هزینه های پروتز و یا دندان مصنوعی نمی روند. اگر هم قبول کنند، مقدار کمی و در حد نهایتاً 20 درصد را تقبل کنند. البته بعضی از بیمه های پایه چیزی حدود هفتاد تا هشتاد درصد این هزینه ها را برای هر پنج سال یک بار پرداخت می کنند.

این پرداخت ها می تواند کمک هزینه ی خوبی برای بازنشستگان عزیزی باشد که از لحاظ مالی در مضیقه هستند. این گروه از بیمه شدگان می توانند با قراردادی که از طرف سازمان بازنشستگان سازمان خود با بیمه های تکمیلی می بندند و مقدار کمی هر ماهه حق بیمه پرداخت می کنند.

در ادامه می توانند مابقی بیست یا سی درصد را از بیمه مکمل دریافت نمایند و هیچ هزینه ای را متقبل نشوند و این رابطه پروتز و بیمه به این شکل کامل می شود.

در قدیم الایام پروتز و بیمه شاید هیچ سنخیتی با هم نداشتند و بیم ها به هیچ وجه هزینه های دندان های مصنوعی را پرداخت نمی کردند ولی امروزه بیمه ها کمی انعطاف از خود نشان داده اند و پروتز و بیمه جزء بخشی از قرارداد طرفین شده است.

پروتز و بیمه

چه درمان هایی در ندان ها شامل بیمه ها می شوند؟

امروزه به علت هزینه های سرسام آور دندانپزشکی خیلی از سازمان ها به فکر این افتاده اند که دندانپزشکی را هم داخل هزینه های بیمه بگنجانند و کارمندان نیز بتوانند با پرداخت مقدار خیلی کمی حق بیمه از خدمات بیمه دندانپزشکی استفاده نمایند.

در حقیقت بعضی از بیمه ها هزینه بعضی از کارهای دندانپزشکی که جنبه زیبایی دارد را متقبل نمی شوند. کارهایی از قبیل کاشت ایمپلنت دندان و یا بلیچینگ دندان و یا ترمیم دندان های لب پر شده و لمینت دندان را جزء زیبایی دندان می دانند و هزینه آن را نمی پردازند.

هزینه دندان مصنوعی در سال 1402 چقدر است؟ و بیمه ها در این سال چقدر از این مبلغ را پرداخت می کنند؟

در سال 1402 هزینه های پروتز و دندان مصنوعی بیش از 50 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است. این افزایش قیمت بر اساس تورم میانگین ماهانه می باشد که رخ داده است. اما بیمه ها به اندازه رشد هزینه ها پوشش مبالغ خود را افزایش نداده اند.

در سال 1402 پروتز و بیمه هیچ سنخیتی با هم ندارند و می توان گفت پرداخت ها در این حوزه افت زیادی داشته است. بیمه شدگان افزایش هزینه ها را باید از جیب خود بدهند و این فاصله رخ داده بین هزینه دندان مصنوعی و هزینه پرداختی بیمه ها هر ساله بیشتر نیز شده و ضرر دو چندانی را متوجه بازنشستگان و یا کارمندان می نماید.

شاید پروتز و بیمه در دندانپزشکی در قدیم اعتباری نداشت ولی امروزه بسیاری از بیمه های مکمل در این زمینه ورود کرده اند.

پروتز و بیمه

هزینه پرداختی با بیمه نیروهای مسلح(پایه و یا دفترچه درمانی) برای پروتز و یا دندان مصنوعی چقدر است؟

پرداختی هزینه دندان مصنوعی برای شاغلین و یا بازنشستگان نیروهای مسلح با مراکزی که طرف قرار داد آن ها می باشند رایگان و یا جاهایی که طرف قرارداد ندارند تا سقف مشخص شده و با ارائه فاکتور هر پنج سال یک بار قابل پرداخت می باشد.

این وضعیت برای سرپرست خانواده و افراد تحت تکفل آن ها که یارانه دفترچه به آن ها تعلق می گیرد، به صورت 100 درصد هزینه ها پرداخت می شود. 

برای دیگر از اعضاء خانواده مثلاً پسر بعد از 22 سالگی و یا دختر شوهر رفته و یا نوه ها و عروس خانواده که هزینه یارانه دفترچه به آن ها تعلق نمی گیرد هر ده سال یک بار می توانند از خدمات پروتز رایگان برخوردار شوند.

در بیمه نیروهای مسلح به نظر میرسد پروتز و بیمه رابطه خوب و مستحکم تری نسبت به بقیه بیمه ها داشته باشند و قابل قبول تر و قابل درک می باشد.

پروتز و بیمه

آیا بیمه تامین اجتماعی هزینه های دندانپزشکی را متقبل می شود؟

معمولاً بیمه تامین اجتماعی به علت فراگیر بودن و به علت این که نفرات زیادی را تحت پوشش دارد هزینه زیادی برای دندان ها و یا پروتز متقبل نمی شود و مقدار کمی در حدود درمان های سطحی را پوشش می دهد.

این بیمه با هیچ یک از دندانپزشکی های خصوصی قرارداد ندارد و از آن ها حمایت نمی کند. این بیمه دارای چند بیمارستان محدود در مراکز استان ها است که خدمات دندانپزشکی با بیمه تامین اجتماعی ارائه می دهند که به علت شلوغی و ازدهام ارزش نوبت گیری و انتظار برای درمان دندان یا برای پروتز را ندارد.

در این بیمه رابطه ای بین پروتز و بیمه معنایی ندارد و نمی تواند از پس هزینه های زیاد افراد بی شماری که بازنشسته هستند و تحت پوشش این بیمه هستند بر بیاید.

مطالب مرتبط: / کامپوزیت دندان / لمینت دندان /

اطلاعات بیشتر
مال اکلوژن دندان | جراحی فک و دندان برای رفع مال اکلوژن | ژنیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button