فیشور سیلانت در دندان اطفال چه نقشی دارد؟ | دندانپزشکی ژنیک

فیشور سیلانت یا شیار پوش دندان اطفال

زمان مطالعه: 5 دقیقه

فیشور سیلانت یا شیار پوش دندان اطفال چیست؟

فیشور سیلانت یا شیار پوش دندان اطفال که از موادی محکم و سخت تشکیل شده است و برای پر کردن دندان های آسیاب اطفال کاربرد زیادی دارد.

دندان های آسیاب اطفال به علت این که به خوبی مسواک زده نمی شوند، می توانند در اندک زمانی باعث خوردگی و ایجاد شیارهای عمیق گردد.

این شیارهای عمیق در دراز مدت می تواند به عنوان یک چالش بزرگ برای دندان اطفال بوجود آورد و مشکل ساز شود.

با ایجاد شیارهای عمیق در دندان اطفال، کار برای مسواک زدن سخت تر می شود و فرچه مسواک به عمق این شیارها نمی رسد و باعث سوراخ شدن دندان اطفال می گردد.

پزشکان راه های مختلفی را برای رهایی از این معضل برای دندان اطفال پیشنهاد کرده اند که یکی از این راه ها استفاده از فیشور سیلانت برای پر کردن شیار دندان های عقب و جونده اطفال است. جلوگیری از سوراخ شدن و پوسیدگی این مدل دندان ها می باشد.

فیشور سیلانت

نحوه قرار دادن فیشور سیلانت بر روی دندان ها چگونه است؟

برای استفاده از روش فیشور سیلانت بر روی دندان ها در ابتدا باید سطح دندان ها را به خوبی شستشو داده شود. اگر جرم بر روی سطح دندان ها نشسته است، باید جرمگیری دندان انجام شود. در ادامه اگر پوسیدگی دندان وجود دارد، پوسیدگی نیز باید حذف گردد.

در ادامه با شستشوی کامل و خشک کردن سطح دندان توسط باد فشار هوا و یا با وسایل مخصوص که کار خشک کردن دندان را انجام می دهد.

بعد از آن مقداری اسید مخصوص که سطح دندان را مقداری خوردگی میکروسکوپی ایجاد کند تا مواد تزریقی بتواند به خوبی بر روی سطح دندان جایگیری و نصب شود.

بعد از این مرحله و با تزریق مواد مخصوص در شیارهای دندان و با پرتو نوری مواد را سفت و سخت می نماییم.

دندانپزشک با آماده سازی دندان به ترتیبی که گفته شد، مواد فیشور سیلانت را بر روی شیار دندان ها تزریق می کند و این مواد در کمتر از یک دقیقه سخت و محکم می شود و فضای خالی شیارهای دندان ها را پر می نماید.

فیشور سیلانت

 

اطلاعات بیشتر
روکش اسنپ اسمایل دندان چیست؟ | کلینیک دندانپزشکی ژنیک

مزایای استفاده از فیشور سیلانت برای اطفال چیست؟

از مهمترین مزیت های که می توان برای فیشور سیلانت بر روی دندان های جونده متصور شد، کند کردن روند پوسیدگی دندان اطفال می باشد. این ماده سخت که کاربردی زیاد بر روی دندان ها را دارد.

با تزریق این مواد بر روی شیارهای دندان های آسیاب و جونده، می توان شیارهای ایجاد شده را پر کرد و از سایش بیش از حد این گونه دندان ها جلوگیری نمود.

فیشور سیلانت می تواند در سالم ماندن دندان اطفال کمک بزرگی نماید. استفاده از این مواد و روش در جلوگیری از خرابی و پوسیدگی دندان اطفال می تواند نقش تعیین کننده ای داشته باشد.

معایب استفاده از فیشور سیلانت چیست؟

از معایب استفاده از فیشورسیلانت، می توان به استفاده نادرست و بیش از حد اندازه توسط پزشک کم تجربه و ناآشنا با این مواد، دانست.

اگر بیش از حد از این مواد بر روی شیارهای دندان ها استفاده شود، می تواند موجب بالا قرار گرفتن یک طرف فک و دندان های آن سمت گردد و در نتیجه باعث خوردگی ایمن مواد و از بین رفتن آن ها شود.

در برخی موارد نیز ممکن است، انباشت زیاد این مواد باعث کنده شدن و خورده شدن این گونه مواد بر اثر سایش بیش از حد دو دندان گردد. 

فیشور سیلانت

قیمت انجام فیشور سیلانت دندان در اطفال چقدر است؟

هزینه ای که برای انجام فیشور سیلانت در اطفال باید پرداخت بستگی به نوع مواد و تعداد دندان هایی که نیاز به پر کردن با این مواد دارند و در نهایت عمق شیارها و میزان زمانی که نیاز است این کار انجام شود، دارد.

از کجا بفهمیم کودک ما نیاز به فیشور سیلانت دارد؟

از آنجا که فیشور سیلانت در ابتدا به عنوان یک روش پیشگیری مطرح است و در ادامه درمان در این زمینه مطرح می باشد، با مراجعات دوره ای که کودک خود را نزد دندانپزشک متخصص اطفال می بریم و با معاینات بالینی که از اطفال انجام می شود، تشخیص درستی از نیاز کودک به سیلانت می توان داد.

در این زمان اگر نیاز بود، پزشک معالج اقدام به تزریق ماده سیلانت به داخل شیارهای عمیق دندان های کودک ما خواهد کرد.

راه دیگری که می توان متوجه نیاز دندان کودک به پر کردن با سیلانت است، بازدید دندان های کودک توسط خودِ والدین می باتشد.

والدین با بازدیدی که از دندان کودک خود انجام می دهند و با مشاهده شیارهای عمیق و گاهاً سیاه شده، می توان نسبت به پر کردن از طریق روش فیشور سیلانت برای کم کردن عمق دندان های کودک اقدام نمود.

فیشور سیلانت

ماندگاری فیشورسیلانت بر روی دندان کودک چقدر است؟

حداقل ماندگاری فیشورسیلانت بر روی دندان های کودک حداقل 5 سال می باشد. در این مدت باید به خوبی بهداشت دهان و دندان کودک حفظ شود و عدم رعایت این کار می تواند آسیب جدی به دندان بزند و طول عمر شیارپوش دندان ها را کم کند.

مواد اولیه مورد استفاده نیز تاثیر مستقیم در ماندگاری فیشورسیلانت دارد. اگر از مواد اولیه خوب و درجه یک استفاده شود می توان امیدوار بود که طول فیشور سیلانت از پنج سال نیز فراتر رود.

اگر فیشور سیلانت نصب شده بر روی دندان اطفال از بین رفت چه باید کنیم؟

معمولاً شیار پوش هایی که توسط دندانپزشک اطفال در بهترین مرکز دندانپزشکی تخصصی اطفال در تهران طول عمر زیادی خواهد داشت.

این مراکز به علت معتبر بودن از مواد عالی برای این کار در کنار متخصصین دندانپزشکی اطفال با تجربه، استفاده می کنند و این موضوع می تواند بر طول عمر شیار پوش ها بیافزاید.

اگر به هر دلیلی شیارپوش ها از دندان کودکان جدا شد، جای هیچ نگرانی نیست و می توان به پزشک معالج خود مراجعه و دوباره این مواد را بر روی دندان ها نصب نمود.

فیشور سیلانت

سخن پایانی

دراین مقاله سعی کردیم که در خصوص فیشور سیلانت یا شیار پوش دندان اطفال مطالبی مفید در اخیتار عموم و والدین قرار دهیم.

در این مقاله گفتیم که استفاده از شیار پوش برای دندان های کودکان که سطح جونده دندان های آسیابی آن ها دچار خوردگی و دارای عمق زیاد است توسط موادی که می تواند تا حدودی این شیارها را پر کند، تزریق و محکم می شود.

این مواد می تواند از تخریب بیشتر دندان های کودکان جلوگیری نموده و از رسیدن به عصب ممانعت به عمل آورد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button