پوسیدگی دندان و بوی بد دهان چه رابطه ای با هم دارند؟ | ژنیک

پوسیدگی دندان و بوی بد دهان

زمان مطالعه: 5 دقیقه

پوسیدگی دندان و بوی بد دهان چه رابطه ای با هم دارند؟

پوسیدگی دندان و بوی بد دهان چه رابطه ای با هم دارند؟ این سوال خیلی از کسانی است که از بوی دهان خود رنج می برند. این افراد شاید ندانند که پوسیدگی دندان و بوی بد دهان ، یک رابطه ی به هم تنیده است که می تواند در هر کسی بروز کند و نمایان شود.

البته منشاء بوی بد دهان فقط از دندان های خراب و پوسیده نمی تواند باشد و دلایل و علت های دیگری مثل بوی بد از معده و یا از گلوی چرکی نیز می تواند باعث شود. اما دلیل اصلی بوی بد دهان را شاید بتوان به پوسیدگی و خرابی دندان ها نسبت داد.

تا به حال شده است که با کسی در حال گفتگو باشید و یک دفعه فرد روبرو را در حال عقب نشینی ببینید. این همان بوی بد دهان شما است که باعث عقب رفتن طرف مقابل می شود.

در ابتدا با مراجعه دوره ای که به کلینیک دندانپزشک خود داریم، می توانیم از سالم بودن و یا از تخریب دندان های خود مطمئن شویم.

دندانپزشک با معاینات ظاهری و یا از طریق عکس از دهان و دندان، متوجه پوسیدگی دندان و دلیل بوی بد دهان ما خواهد شد.

پوسیدگی دندان و بوی بد دهان

مهمترین دلایل بوی بد دهان چیست؟

از مهمترین دلایل بوی بد دهان می توان به رابطه پوسیدگی دندان و بوی بد دهان اشاره کرد. در دیگر موارد معمولاً بوی بد دهان از میکروب هایی که در معده وجود دارند و رفلاکس معده ایجاده شده نیز می تواند یکی از علت های بوی بد دهان باشد.

عدم مسواک زدن و عدم استفاده از نخ دندان که به علت ماندگاری مواد غذایی در لابه لای دندان ها، می تواند بوی بد دهان را بوجود آورد.

خشکی دهان نیز یکی دیگر از مواردی است که می تواند باعث بوی بد دهان گردد. عدم وجود بزاق لازم در دهان، بوی بد دهان را دو چندان کرده و باعث افزایش بوی بد در دهان می گردد.

وجود سوراخ بر روی دندان و یا ترک خوردن آن نیز از عوامل ایجاد فساد و جرم در دهان و ایجاد عفونت و در نتیجه پوسیدگی و انتشار بوی بد در دهان می تواند اتفاق بیافتد.

پوسیدگی دندان و بوی بد دهان

موادغذایی مصرفی یکی دیگر از موارد بوی بد دهان می تواند باشد

یکی دیگر از عوامل بوی بد دهان به غیر از پوسیدگی دندان و بوی بد دهان ناشی از آن، می توان به مصرف مواد خوراکی خام از قبیل مصرف سیر و پیاز و بعضی از سبزیجات بودار مثل موسیر اشاره کرد.

این گونه مواد غذایی که حاوی مقدار زیادی گوگرد و ترکیبات شیمیایی خوراکی هستند، می توانند حتی با مصرف مقدار کمی از این مواد ایجاد بو در دهان را سبب گردند.

برای جلوگیری و پیشگیری از این نوع بوها می توان با مسواک زدن و مصرف مقدار کمی سبزیجات جعفری و یا چای خشک اثر بوی نامطبوع در دهان را از بین برد. در مورادی استفاده از آدامس های معطر نعنایی و یا استنشاق اسپری های خوشبو کننده دهان نیز می تواند تاثیر خوبی در برطرف کردن این نوع بوها داشته باشد.

پوسیدگی دندان و بوی بد دهان

چه کنیم که دهان ما بوی بد نگیرد؟

خیلی از افراد پوسیدگی دندان و بوی بد دهان را علت اصلی و رابطه ی این دو را با هم می دانند. به همین علت این موضوع یکی از دلایل بوی بد دهان می تواند باشد.

با این تفاصیل راه های پیشگیری و جلوگیری از وجود بوی بد دهان چه چیزی می تواند باشد؟ یکی از دلایل اصلی و مهم برای نداشتن بوی بد دهان، رعایت بهداشت فردی است.

استفاده از مسواک و نخ دندان منظم بعد از هر مصرف وعده غذایی، می تواند باعث پیشگیری و جلوگیری از ایجاد بوی بد دهان گردد.

بعد از مصرف مواد غذایی و یا سبزیجات و چاشنی های غذایی و یا مصرف ماهی می توان از اسپری های خوشبو کننده دهان استفاده نمود تا بوی بد این مواد از بین برود.

درمان زود هنگام بعضی از بیماری های دهان و لثه و یا بیماری های معده و روده و کلیوی و کبدی نیز در پیشگیری و رفع بوی بد دهان، تاثیرگذاری زیادی دارد.

این موضوع می تواند قبل این که بیماری به پروسه حاد برسد و ایجاد بوی نامطبوع کند، پیشگیری خوبی می توان با درمان بیماری رقم بزند.

پوسیدگی دندان و بوی بد دهان

بیماری هایی که می توانند بوی بد در دهان ایجاد کنند، کدامند؟

از مهمترین بیماری هایی که می توانند در دهان ایجاد بوی بد دهان کنند، به غیر از پوسیدگی دندان و بوی بد دهان ناشی از آن که اشاره ای کوتاه به آن داشتیم، وجود عفونت در سینوس های پیشانی و در ادامه وجود سینوزیت و متعاقب آن عفونت در گلو، یکی دیگر از علت های بوی بد دهان می باشد.

بیماری سرماخوردگی و یا آنفولانزا نیز که آبریزش در بینی و در ادامه ایجاد چرک در گلو و گاهاً در ریه ایجاد می شود، یکی دیگر از موارد ایجاد بوی بد در دهان است.

وجود لوزه سوم که بزرگ نیز شده، می تواند حساسیت ایجاد کرده و در فرد به شکل سرماخوردگی مزمن پدیدار گردد. این عارضه که با سرفه و ایجاد خلط در گلو همراه است، می تواند در ایجاد بوی بد در دهان تاثیرگذار باشد.

بیماری لثه و تخریب لثه که می تواند از پوسیدگی دندان ها شروع شود، نیز یکی دیگر از علت ها بوی بد دهان است. لثه ها می توانند به دلایل مختلف دچار آسیب و یا زخم گردند.

یکی از این موارد پوسیدگی دندان و بوی بد دهان که منشاء اصلی این بو از بیماری های لثه ای می تواند باشد، اتفاق می افتد. مصرف دخانیات و کشیدن بیش از حد سیگار نیز از دلایل مهم بیماری لثه ای و در ادامه بوی بد دهان می تواند باشد.

پوسیدگی دندان و بوی بد دهان

آیا پروتزهای دندانی نیز می تواند بوی بد تولید کنند؟

وجود پروتزهای دندانی از قبیل دندان های مصنوعی متحرک و یا ایمپلنت دندان که بر اثر پوسیدگی این مدل دندان های جایگزین شده به جای دندان های اصلی ما هستند، اگر به موقع و همه روزه تمیز و شستشو نگردند، می تواند باعث انتشار بوی بد دهان گردند.

پوسیدگی دندان و بوی بد دهان که از عدم نظافت دندان های اصلی ما رخ داده است، در پروتز ها و دندان های مصنوعی و یا کاشت دندان جدید که جایگزین کرده ایم، اگر نظافت در آن ها اتفاق نیافتد، می تواند این نوع پروتزها را تخریب و بوی بد در دهان را سبب گردد.

اطلاعات بیشتر
بهترین کلینیک دندانپزشکی در غرب تهران با 8 شاخصه مهم | ژنیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button