اهمیت مراقبت از دندان کودکان | کلینیک تخصصی دندانپزشکی ژنیک

مراقبت ار دندان کودکان

زمان مطالعه: 5 دقیقه

اهمیت مراقبت از دندان کودکان 

اهمیت مراقبت از دندان کودکان یکی از مهمترین موضوعاتی است که والدین باید توجه ویژه ای از دندان کودکان خود داشته باشند. کودکان به علت اقتضای سن خود درک درستی از بهداشت دهان و دندان خود ندارند و این والدین هستند که باید آن ها را در مسیر درست مراقبت از دندان کودکان هدایت نمایند.

به طور کلی اهمیت مراقبت از دندان کودکان از طرح ویژه ای برخوردار است و این مراقبت ها وقتی نمود بیشتری پیدا می کند که حفظ و نگهداری و مراقبت از دندان کودکان تاثیری در سلامت دندان آن ها داشته  باشد.

کودکان به علت این که درک درست و صحیحی از تمیز نگهداشتن و رعایت بهداشت دندان خود ندارند، نمی توانند در این زمینه اقدامی درست و مناسبی داشته باشند.

این وظیفه بزرگ ترها و والدین است که اهمیت مراقبت از دندان کودکان خود را به نحوی برای آن ها گوشزد و بازگو کنند و راه های درست مراقبت و نگهداری از دندان های شیری را به آن بیاموزند.

از دیگر راه های اهمیت مراقبت از دندان کودکان کمک گرفتن از مشاورین با تجربه در مراکز تخصصی دندانپزشکی می باشد. با کمک گرفتن از این مراکز که با نشان دادن راه عملی و مسواک زدن به دندان های کودکان با همکاری والدین می تواند راهکشا باشد. این کار می تواند راه تشویقی برای کشاندن کودک به سوی تمیز نگاه داشتن  دندان های وی باشد.

اهمیت مراقبت از دندان کودکان

تمیزی و نظافت یکی از راه های مراقبت از دندان کودکان

از مهمترین دلایل و اهمیت مراقبت از دندان کودکان، می توان به عدم تجمع باکتری ها و جرم ها بر روی دندان شیری کودک اشاره کرد. اگر باکتری ها بر روی دندان های کودکان تجمع یابند، بی شک در کوتاه ترین زمان ممکن دندان های کودک دچار پوسیدگی می شود و به زودی از بین خواهد رفت.

وقتی دندان کودکان زود از بین می رود در ادامه ناهنجاری و اختلال در روند رویش دندان دائمی کودک نیز ایجاد می شود و با کج شدن دندان های کناری راه را برای ورود دندان دائمی سد می کند و دندان دائمی با کجی رویش پیدا می کند.

از طرفی عدم رعایت بهداشت دهان و دندان در کودکان می تواند آسیب به فک و چانه بزند و در شکل گیری این استخوان ها اختلال ایجاد نماید.

اهمیت مراقبت از دتدان کودکان آن جا مشخص می شود که وقتی از دندان شیری کودک مراقبت جدی و بهداشت دهان و دندان وی رعایت نشود، عوارض و ناهنجاری های بعدی برای دندان دائمی پیش خواهد آمد.

خیلی از والدین بر این باورند که دندان های شیری کودکان به علت این که فقط تا هفت سالگی کاربرد دارند و بعد از آن شروع به افتادن می کند، خیلی اهمیتی به نظافت این گونه دندان ها نمی دهند. این مورد نقطه عطف و شروع اختلال و آسیب دیدگی دندان های کودکان می تواند باشد.

با عدم اهمیت مراقبت از دندان کودکان، در سنین کودکی، شروعی برای تخریب و از دست رفتن پایه های اولیه دندان های دائمی می تواند باشد. اگر این مراقبت ها از زمان کودکی و در دندان های شیری رعایت نشود، این گونه دندان ها به زودی پوسیده شده و خواهند افتاد.

افتادن دندان های شیری در زمانی غیر از زمان عادی و واقعی خودش می تواند عوارض جبران ناپذیری برای دندان های دائمی بوجود آورد. این دندان ها اگر زودتر از موعد خراب شوند و بیافتند بی شک در دندان های دائمی که قرار است جای دندان های شیری را در زمان مقرر خود بگیرند، تاثیر نامطلوبی خواهند گذاشت.

اگر در حفظ دندان های شیری و اهمیت مراقبت از دندان کودکان سهل انگاری شود، ممکن است در بزرگسالی مجبور باشیم به علت تخریب و غیر اصولی بودن رشد دندان های دائمی، آن ها را کشیده و مراحل نصب ایمپلنت دندان را طی کنند و این دندان ها را جایگزین دندان واقعی خود نماید.

اهمیت مراقبت از دندان کودکان

تغذیه کودکان چقدر در حفظ و نگهداشت دندان های آن ها تاثیر گذار است؟

یکی از مهمترین عواملی که می تواند دندان ها یا به طور کلی استخوان های کودکان را محکم و قوی کند، استفاده از تغذیه مناسب به همراه کلیسیم کافی در غذای این کودکان می تواند باشد.

 مصرف فست فودها و غذاهای حاضری که عاری از ویتامین ها و مواد لازم برای رشد و محکم شدن استخوان هستند، در تخریب دندان های شیری کودک نیز می تواند تاثیر گذار باشد.

استفاده از لبنیات از جمله شیر و ماست و پنیر و مواد پروتئینی و غلات می تواند در حفظ و نگهداشت و ایجاد مقاومت استخوان ها تاثیر بالایی داشته باشد. همانطور که استفاده از مواد غذایی حاضری و فست فودی و نوشابه های گازدار و غذاهای آماده صنعتی می تواند تاثیر منفی بر عملکرد رشد و استخوان سازی کودکان بر جای بگذارد.

از چه موقع باید معاینات دندان، برای کودکان نزد دندانپزشک شروع شود؟

از زمانی که دندان های کودکان شروع به رشد می کند و تا دو سالگی، زمان مناسب برای اولین معاینه و اهمیت مراقبت از دندان کودکان به حساب می آید. در سن یک سالگی تا دوسالگی، کودکان حداقل بیست دندان شیری، ده دندان در فک پایین و ده دندان در فک بالا درآورده اند.

این زمانی است که حداقل باید دو بار تا دو سالگی نزد دندانپزشک کودکان مراجعه و از وضعیت سلامت دندان های شیری کودک و از اهمیت مراقبت از دندان کودکان در این سن اطلاع کافی بدست آوریم.

اطلاع از وضعیت دندان شیری کودکان این امکان را به ما می دهد که بتوانیم دندان هایی که در بدو خرابی و یا در زمان ابتدایی پوسیدگی هستند را شناسایی و از روند از بین رفتن آن جلوگیری نماییم.

اهمیت مراقبت از دندان کودکان

آموزش مسواک زدن کودکان از چه سنی باید شروع شود؟

برای این که دندان شیری کودکان در بدو رویش و اهمیت مراقبت از دندان کودکان را بخواهیم رعایت کنیم، باید تمیز نگهداشتن دندان های شیری توسط خود کودک انجام شود و از راه و روش های آموزشی به آن ها این موارد را بیاموزیم.

آموزش مسواک زدن دندان کودکان، نباید به صورت اجباری باشد، بلکه باید به نوعی به عنوان بازی و سرگرمی در کودک القاء شود. کودکان را به هیچ عنوان نمی توان به صورت جبر وادار به کاری کرد. اجبار در هر کاری برای کودکان نتیجه عکس به همراه دارد و قابل آموزش از این راه نیست.

اهمیت مراقبت از دندان کودکان را با تبیین و از سنین کم و در ابتدای دو سالگی باید با مسواک زدن آشنا نمود. قبل از دو سالگی تمیز کردن دندان کودک باید توسط مادر و با استفاده از یک پارچه سفید تمیز که مرطوب شده است باید انجام شود و با کشیدن این پارچه به دندان کودک دندان وی را تمیز نماییم.

پعد از اینکه کودک وارد دو سالگی شد، باید گام به گام شروع به آموزش دادن مسواک زدن به دندان کودک آغاز شود. در این سن اگر موفق به انجام این کار شویم، مطمئناً این کودک تا آخر عمر به صورت یک عادت اقدام به مسواک زدن خواهد نمود.

بهترین مراکز تخصصی دندانپزشکی کودکان در شهرک غرب تهران برای اهمیت مراقبت از دندان کودکان این توصیه را به شما می کند که حتماً در حفظ و نگهداری دندان کودکان خود کوشا باشید، که در بزرگسالی دندانی سالم و عاری از به همریختگی داشته باشید.

اطلاعات بیشتر
4 رابطه بین دندان درد و گوش درد (علائم، علت و درمان) | ژنیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button