عمده مشکلات اصلی دندان های مصنوعی | محدودیت های دندان مصنوعی | ژنیک

مشکلات و محدودیت های دندان های مصنوعی

زمان مطالعه: 5 دقیقه

عمده مشکلات اصلی دندان های مصنوعی

عمده مشکلات اصلی دندان های مصنوعی را می توان در چند بخش و در قسمت های مختلف مورد بحث و تبادل نظر قرار داد. این مشکلات که در ذیل به آن اشاره خواهیم کرد، در هر کدام از پروتز ها از قبیل متحرک و یا ثابت متفاوت می باشد.

مشکلاتی که در دندان های مصنوعی متحرک وجود دارد به مراتب بیشتر و آزار دهنده تر از پروتزهای ثابت می باشد. اصولاً پروتزها چه ثابت و چه متحرک هر کدام مشکلات و دردسر های خاص خودشان را دارند.

عمده مشکلات اصلی دندان های مصنوعی نه فقط به جنس آن برمی گردد، بلکه این مشکلات در کارکرد و عمکرد آن ها است که ممکن است افراد را خسته و یا آزار دهد.

بلاخره در استفاده از این دندان ها راه چاره ای نیست و باید تحمل این دندان را داشته باشیم و به ناچار از آن ها استفاده کنیم، مگر اینکه از روش جدید و نوینی که راه حل نسبتاً قابل قبول و راحتی است، که جایگزین مناسبی برای دندان های ثابت پیدا شده و همان کارایی و راحتی را دارد، استفاده کنیم.

بعضی از افراد که طاقت استفاده از دندان های مصنوعی را ندارند، به فکر استفاده از دندان هایی می افند که عملکرد و کارش مثل دندان های دائمی خودشان باشد.

این دندان ها که به ایمپلنت دندان معروف هستند با استفاده از میله ای از جنس تیتانیوم که به آن زیرکونیا نیز می گویند، درون فک جایگذاری می شود و در حقیقت نقش ریشه را بازی می کند.

این ریشه ها بعد از تثبیت شدن با تاج دندانی که بر روی آن ها سوار می شود، نقش دندان های دائمی را بازی می کند و استفاده کنندگان زیادی از این روش استفاده کرده و رضایت کامل داشته اند.

عمده مشکلات اصلی دندان های مصنوعی

مشکلات متداولی که برای دندان های مصنوعی متحرک اتفاق می افتد کدامند؟

از عمده مشکلات اصلی دندان های مصنوعی متحرک می توان به حرکت ناخودآگاه در زمان غذا خوردن و یا صحبت کردن و یا در هنگام ورزش کردن این اتفاق می افتد.حرکت زیاد این قبیل دندان ها در دهان می تواند برای استفاده کننده کلافه کننده و باعث آزار شود.

کسی که در حال غذا خوردن است دوست دارد که از غذا خوردن خود لذت ببرد، ولی دندان های مصنوعی به علت محدودیت هایی که برای فرد دارد، این لذت را  از او می گیرد.

این محدودیت ها می تواند از عدم قرار گیری مساوی این دندان ها بر روی هم و یا محدودیت در خوردن غذاهای سفت و سخت از قبیل میوه ها و یا انواع سالادها که نیاز به فشار بیشتری برای خوردن آ ن ها به علت خام بودن، دارد.

از دیگر مواردی که دندان های مصنوعی متحرک ایجاد می کند، ایجاد مزاحمت در تکلم و صحبت کردن است.حرکت ناگهانی این دندان ها در دهان می تواند عکس العمل و اختیار را از این افراد گرفته و نتوانند کلمات را به خوبی ادا کنند.

از دیگر مشکلات اصلی دندان های مصنوعی می تواند از شکنندگی بودن این قبیل دندان ها دانست. مراقبت های ویژه و بیرون آوردن این دندان ها در شب و هنگام خوابیدن، از دیگر محدودیت ها و مشکلات این دندان ها می باشد.

آیا دندان های مصنوعی ثابت مشکلات کمتری نسبت به دندان های مصنوعی متحرک دارند؟

برای جواب این سوال باید بگوییم که عمده مشکلات اصلی دندان های مصنوعی، حال چه ثابت و چه متحرک در حد یکدیگر می باشند.

بعضاً می توان گفت که مدل ثابت مقداری دردسر کمتری نسبت به مدل متحرک آن دارد. دندان های مصنوعی ثابت مزیتی که نسبت به متحرک آن دارد، این است که به خودی خود از جایش بلند و یا حرکت نمی کند و از این نظر وضعیت بهتری دارد.

از دیگر مزیت آن این است که برای تمیز کردن آن و یا هنگام خوابیدن نیاز به درآوردن آن ها ندارد. از لحاظ عملکردی و خوردن غذاهای سفت و سخت هیچ فرقی بین پروتز ثابت و یا متحرک نیست و هر دو محدودیت های خاص خود را دارند.

عمده مشکلات اصلی دندان های مصنوعی

بیشترین مورد عدم رضایت از دندان های مصنوعی متحرک کدامند؟

از مهمترین و بیشترین مورد مشکلات اصلی دندان های مصنوعی متحرک، به گفته ی استفاده کنندگان، می توان به زخم شدن لثه ها، به علت حرکت کردن و لق بودن این دان ها دانست.

پروتز های متحرک به علت اینکه در هنگام غذا خوردن و یا صحبت کردن در درون دهان حرکت می کند و بالا و پایین می رود می تواند به لثه ها آسیب بزند و باعث زخم شدن لثه ها بشود.

لثه ها به علت اینکه از پوست نازکی برخوردارند با حرکت کردن دندان های مصنوعی، لثه ها به راحتی تحریک شده و پوست لثه کنده می شود. این معضل از عمده مشکلاتی است که برای استفاده کنندگان اتفاق می افتد و عدم رضایت آن ها را به همراه دارد.

برای رهایی از دندان های مصنوعی متحرک چه کاری می توان انجام داد؟

برای رهایی از عمده مشکلات اصلی دندان های مصنوعی می توان راه حل های مناسبی را پیشنهاد نمود و استفاده کنندگان در انتخاب این راه ها مختارند. یکی از راه های رهایی از دندان های مصنوعی همان طور که در قسمت ابتدایی مقاله به آن اشاره نمودیم، استفاده از روش کاشت دندان  یا ایمپلنت دندان می باشد.

جایگزین کردن دندان ها با استفاده از روش کاشت دندان که درون فک این کار انجام می شود، عملکردی شبیه به دندان های ثابت پیدا می کند و شما برای طول عمر خود، دیگر نگران دندان ها نیستید و مثل قبل که دندان طبیعی داشتید می توانید به راحتی و بدون محدودیت از آن ها استفاده نمایید.

عمده مشکلات اصلی دندان های مصنوعی

یکی دیگر از عمده مشکلات دندان های مصنوعی تعویض هر پنج الی ده سال یکبار آنها است؟

یکی دیگر از عمده مشکلات اصلی دندان های مصنوعی ، تعویض این گونه دندان ها به علت ساییده شدن و از بین رفتن دندان های مصنوعی متحرک است.

این دندان ها به علت این که از جنس پلاستیک و اکرولیک ساخته شده اند به مرور زمان و استفاده پنج الی ده ساله از این دندان ها، خاصیت و تیزی خود را از دست داده و یا اینکه شکسته می شوند و باید پس از این مدت تعویض شوند.

از دلایل دیگری که ممکن است برای تعویض این دندان ها اتفاقی بیفتد، تغییر وضعیت فک ها و یا تحلیل لثه ها می باشند.  چون سایز این دندان ها با لثه ی تحلیل رفته فرق کرده و خوب روی لثه چفت و بست نمی شود، لاجرم دندان های مصنوعی را پس از این مدت، باید تعویض کرد. تعویض این دندان ها می تواند یک هزینه سرباری برای استفاده کننده داشته باشد.

اطلاعات بیشتر
قیمت دندان چسبی مصنوعی در سال 1402 چقدر است؟ | کلینیک ژنیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button