سن مناسب ارتودنسی کودکان | بهترین سن ارتودنسی کودکان | ژنیک

سن مناسب ارتودنسی کودکان

زمان مطالعه: 5 دقیقه

سن مناسب ارتودنسی کودکان چقدر باید باشد؟

سن مناسب ارتودنسی کودکان چه سنی است؟ و در کدام مرکز کلینیک تخصصی دندانپزشکی این کار را انجام دهیم؟این سوالی است که اکثر والدین به دنبال جواب آن می گردند. خیلی از والدین نگرانی خاصی در خصوص دندان های کودکان خود دارند.

 والدین می خواهند بدانند، بهترین سن برای ارتودنسی کودکان چه زمانی است؟ بهترین زمان برای ارتودنسی دندان کودکان، اگر مشکل فک و اسکلتی نداشته باشند، از سن 10 الی 14 سالگی به صورت ارتودنسی ثابت، می توان اقدام نمود.

البته بعضی ها از سن 8 الی 9 سالگی اقدام به ارتودنسی دندان های کودکان کرده اند و سن مشخص و خاصی را نمی توان عنوان کرد. ولی عاقلانه این است که زمانی ارتودنسی کودکان را انجام دهیم که تمامی دندان های دائمی کودکان درآمده باشد.

از سن 7 سالگی می توان برای ویزیت و چکاپ و کنترل های اولیه اقدام نمود. در کودکانی که دندان هایی به هم ریخته دارند، این سن شروع اقدامات کنترلی می باشد.

کودکانی که مشکل فک و اسکلتی دارند، قبل از سن جهش بلوغ و از سن 7 الی 9 سالگی برای فک پایین از طریق درمان های ارتوپدی اسکلتی فک و صورت اقدام به نگهدارنده های اصلاحی متحرک که اغلب در بیرون از دهان و بر روی فک پایین انجام می شود، اقدام می گردد.

برای اصلاح ناهنچاری های فک بالا در سن حدود 10 سالگی، با استفاده از نگهدانده های ارتوپدی، اصلاحی خارج از دهان این ناهنجاری ها، رفع خواهد شد.

همانطور که در ابتدای این مقاله اشاره کردم، معمولاً سن مناسب ارتودنسی کودکان از سن 10 الی 14 سالگی بهترین سن برای ارتودنسی کودکان می باشد.

این کودکان در این سن به علت درآمدن دندان های دائمی خود با استفاده از ارتودنسی ثابت، می توانند بهترین نتیجه را داشته باشند.

سن مناسب ارتودنسی کودکان

چرا ارتودنسی کودکان، هر چه سریع تر باید انجام شود؟

کودکانی که تمامی دندان های دائمی خود را درآورده اند و دارای دندان هایی نامرتب و به هم ریخته هستند، بهتر است هر چه سریع تر اقدام به ارتودنسی دندان خود نمایند.

سن مناسب ارتودنسی کودکان، به علت این که  اسکلت فک و دندان آن ها دارای انعطاف خوبی هستند و هنوز خوب محکم نشده اند، می تواند به زودی و به خوبی تغییر وضعیت داده و به شکلی مرتب قرار گیرند.

کودکانی که ارتودنسی را در سنین پایین و زمانی که دندانپزشک کودکان تشخیص بدهد، می تواند مزایای خوبی داشته باشد. از جمله این مزایا می توان به درمان زود هنگام و سریع آن اشاره نمود.

استفاده از ارتودنسی ثابت برای کودکان می تواند در ابتدا، کمی سخت باشد ولی بعد از گذشت حدود یک ماه می تواند به آن عادت کرده و ناراحتی کمتری برای کودک به همراه داشته باشد.

سرعت در کار و برگشت پذیری مناسب و زود هنگام و به نتیجه رسیدن کامل، از جمله مزایای ارتودنسی در کودکان می باشد.

سن مناسب ارتودنسی کودکان

بهترین سن ارتونسی کودکان و زمان اجرای آن چقدر طول می کشد؟

بهترین سن ارتودنسی کودکان 10 الی 14 سالگی و مدتی که می توان متصور شد، از 6 ماه تا 24 ماه می باشد. البته این زمان بستگی به میزان به همریختگی و یا اختلالات فک و صورت و یا مراقبت های ویژه ای که پزشک کودکان در حین ارتودنسی به کودک و یا والدین می نماید، دارد.

همان طوری که گفتیم، سن مناسب ارتودنسی کودکان و زمان طول درمان ارتودنسی یک رابطه متقابل با هم دارند. هر چه سن مناسب ارتودنسی کودکان بیشتر باشد، احتمال افزایش زمان برای اتمام طول درمان ارتودنسی می تواند بیشتر باشد.

پس اگر مراقبت ها و دستوراتی که پزشک معالج توصیه کرده است را رعایت نماییم، می توان امیدوار بود که در بین زمان 6 الی 12 ماه بهبودی برای ارتودنسی کودکان حاصل گردد.

برای اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان در خصوص مشکلات دندان کودکان خود می توانید با قسمت تماس با ما در سایت ما مراجعه و از کارشناسان ما به صورت رایگان مشاوره بگیرید.

سن مناسب ارتودنسی کودکان

آیا از ارتودنسی لینگوال یا نامرئی را می توان برای کودکان استفاده نمود؟

ارتودنسی لینگوال یا نامرئی به ارتودنسی گفته می شود که از سمت داخل دندان ها نصب می شوند و از دیده شدن مخفی هستند. برای کودکان معمولاٌ این روش از ارتودنسی استفاده نمی شود، هر چند که منعی ندارد.

استفاده از این نوع از ارتودنسی برای کودکان سن مناسب ارتودنسی برای کودکان نیست.

این را هم باید به خاطر داشته باشیم که برای ارتونسی کودکان خود به مراکز تخصصی دندانپزشکی معتبر و شناخته شده مراجعه کنیم، تا آسیبی به دندان های کودکان ما نرسد.

چگونه متوجه شویم کودکانمان احتیاج به ارتودنسی دارند؟

همانطور که گفته شد، سن مناسب ارتودنسی کودکان از چه زمانی باید شروع شود، در این جا سوال شده است که از کجا متوجه شویم که کودک من نیاز به ارتودنسی دندان های خود دارد؟ آیا میزان مشخصی از دندان ها نقشی در استفاده از ارتودنسی دندان کودکان دارد؟

در جواب این سوالاتی که اغلب والدین می پرسند، باید بگوییم که اگر متوجه بیرون زدگی دندان ها مخصوصاً دندان های جلویی در فک بالای کودک دارد که به وضوح مشخص و معلوم است، در این هنگام باید اقدام به ارتودنسی دندان کودک نمود.

این وضعیت زمانی اتفاق می افتد که دقیقاً دندان های جلویی بر روی لب پایین کودک قرار گرفته و به اصلاح به آن دندان خرگوشی گفته می شود.

این وضعیت بیشترین مراجعات را به متخصص ارتودنسی دندان کودکان را داشته است. بعد از این مورد می توان به فواصل بین دندانی کودکان اشاره نمود و گفت که اگر بین دندان های کودکان فاصله ایجاد شده باشد، باید هر چه سریع تر اقدام به ارتودنسی دندان کودک نمود. در این زمان بهترین سن مناسب ارتودنسی کودکان برای این اختلال می باشد.

اختلال در صحبت کردن و اختلال در بلع غذا و اختلال در نفس کشیدن به ترتیب از دیگر مواردی است که باید متوجه شویم، دندان کودکان دچار مشکل است و نیاز به ارتودنسی دارد.

برای برطرف نمودن هر کدام از این اختلالات باید با مراچعه به دندانپزشک متخصص کودکان و تشخیص درست ایشان و اگر نیاز به ترمیم و بازسازی بود، در این حالت بهترین زمان و  سن مناسب ارتودنسی کودکان است که می توان این اختلالات را از بین برد.

سن مناسب ارتودنسی کودکان

شایع ترین اختلات دندانی که در کودکان رخ می دهد و باید هر چه زودتر اقدام به درمان نمود کدامند؟

1- اختلالات کراس بایت یا ناترازی و عدم قرینه دندان ها بر روی هم یکی از اختلالاتی است که می توان برای رفع آن در این زمان، سن مناسب ارتودنسی کودکان باشد.

2- اوربایت که فک بالایی به سمت راست کشیده شده و فک پایینی به سمت چپ باشد یکی از اختلالات فکی اسکلتی شکل گرفته باشد که نیاز به درمان در سن مناسب ارتودنسی کودکان باشد.

3- آدربایت که برعکس اوربایت است، و در حالت معکوس با آن است می تواند فک پایینی به سمت راست و فک بالایی به سمت چپ کشیده شده باشد و این مورد نیز از اختلالات فکی و اسکلتی می باشد.

4- فاصله بین دندانی که در این حالت بین دندان ها فاصله وجود دارد و می توان با ارتودنسی که زمانی برای سن مناسب ارتودنسی کودکان است، آن را درمان نمود.

5- ازدهام و شلوغی دندان نیز یکی دیگر از موارد اختلال در کودکان می تواند باشد که با کشیدن چند دندان و ارتودنسی مابقی دندان ها، می تواند سن مناسب ارتودنسی کودکان باشد.

اطلاعات بیشتر
هزینه دندانپزشکی کودکان و 7 عامل موثر در قیمت ها | ژنیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button