مراحل ساخت روکش دندان چقدر طول می کشد؟ | کلینیک تخصصی ژنیک

مراحل ساخت روکش دندان

زمان مطالعه: 5 دقیقه

مراحل ساخت روکش دندان

مراحل ساخت روکش دندان و زمانی که برای ساخت یک روکش دندان صرف می شود، از زمانی که برای از بین بردن پوسیدگی و تراش تا زمانی که قالب گیری می شود و قالب برای ساخت روکش به لابراتوار فرستاده می شود، چقدر زمان نیاز است.

بیشترین زمانی که برای روکش کردن یک دندان وقت نیاز است، کمتر از دو هفته می باشد و این زمان بستگی به شلوغی و یا خلوتی مرکز و یا کلینیک دندانپزشکی که برای این کار مراجعه نموده ایم نیز دارد. بعضی از مراکز کلینیک دندانپزشکی به علت کثرت مراجعه کننده شاید زمان زیادی و در حدود دو هفته نیاز داشته باشد.

ولی در کل زمانی که برای ساخت و نصب و کارهای اولیه که نیاز است بر روی دندان از قبیل تراش و از بین بردن پوسیدگی ها، نیاز است در حدود دو هفته وقت لازم می باشد.

اکثر این زمان صرف مراحل ساخت روکش دندان می شود که با توجه به سلیقه مشتری از چه جنسی باید باشد و یا با چه کیفیتی ساخته شود، ولی در کل روکش یک دندان را می توان در مدت یک هفته نصب و مورد استفاده قرار داد.

مراحل ساخت روکش دندان

برای روکش کردن دندان معمولاً به چند جلسه حضور در دندانپزشکی نیاز است؟

برای این که بخواهیم دندان خود را روکش کنیم، معمولاً در دو جلسه این کار انجام می شود. در جلسه اول بیمار به مطب و یا کلینیک دندانپزشکی مراجعه می کند و پس از معاینات اولیه و عکسی که پزشک از دندان مورد نظر می اندازد، پوسیدگی های دندان مشخص می شود و پزشک در همان جلسه اول نسبت به برداشتن پوسیدگی ها از روی دندان اقدام می کند.

در ادامه و پس از برداشته شدن پوسیدگی دتدان پزشک اقدام به قالب گیری و ارسال قالب به لابراتوار برای مراحل ساخت روکش دندان اقدام می نماید.

اصولاً مراحل ساخت روکش دندان با توجه به جنسی که بیمار انتخاب می کند و در این زمینه مختار است، کمتر از یک هفته به طول می انجامد و آماده سازی می گردد.

بعضی مواقع پزشکان برای اینکه دندان به علت اینکه تراشیده شده و نازک شده است و احتمال شکسته شدن آن وجود دارد از یک روکش موقت برای یک هفته بر روی دندان تراش خورده و یا همان پایه، نصب موقت می شود.

جلسه اول در همین جا خاتمه می یابد و ادامه کار به جلسه بعد و زمانی که روکش ساخته و آماده می شود موکول می گردد.

در ادامه و در جلسه دوم و پس از آماده شدن روکش دندان قطعی شدن مراحل ساخت روکش دندان، بیمار برای ادامه روند درمان به مطب و یا کلینیک دندانپزشکی که جلسه اول را در آنجا اقدام به تراش دندان خود اقدم کرده، فرا خوانده می شود و نصب روکش با چسب مخصوص دندانپزشکی بر روی پایه آماده شده، در دهان بیمار نصب می شود.

مراحل ساخت روکش دندان

بهترین روکش های دندان کدامند و مراحل ساخت روکش دندان چقدر طول می کشد؟

به طور کلی روکش های دندان را از جنس های متفاوتی می سازند و هر کدام مزیت ها و معایب خود را دارند. بعضی از روکش های دندانی را از جنس طلا می سازند و این روکش از مقاومت بالایی در برابر فشارها و یا پوسیدگی برخوردار است و همچنین مقاومت بالایی در برابر هر گونه آسیبی را دارد و در نوع خود از بهترین ها می باشد.

از مزایای روکش طلا گفتیم و از معایب آن نیز بگوییم که شاید بتوان به قیمت بالای آن اشاره نمود. این مورد شاید تنها معایب این نوع روکش ها می تواند باشد که برای افراد کم بضاعت و کسانی که توان مالی کم و در قشر متوسط رو به پایین جامعه هستند، می تواند به عنوان عیب از این روکش نامبرد.

روکش های دیگری از جمله روکش سرامیکی و یا پرسلن وجود دارند که اغلب مردم از این روکش برای دندان های خود استفاده می کنند. روکش سرامیکی که به روکش چینی نیز معروف است، استقامت بالایی در برابر فشار های لحظه ای دارد.

روکش های سرامیکی از روکش های طلا ارزانتر و از روکش های مقاوم کامپوزیتی دندان گرانتر می باشند. شاید بتوان این نوع روکش را حد وسط بین روکش های دندانی هم از نظر کیفیت و هم از نظر قیمت دانست که می تواند در نوع خود از بهترین ها باشد.

در مرحله بعد می توان به روکش کامپوزیتی اشاره کرد که از مواد رزین کامپوزیت دندانپزشکی ساخته می شوند و این روکش را می توان در رده سوم هم از نظر کیفیت و هم از نظر قیمت پس از روکش های طلا و سرامیکی دانست.

روکش های دیگری نیز وجود دارند از قبیل روکش لمینت دندان که مشتریان خاص خود را دارند و این روکش ها بیشتر جنبه زیبایی و ایجاد طرح لبخند را تداعی می کنند و مورد بهره برداری قرار می گیرد.

چه مراقبت های ویژه ای برای بعد از نصب روکش بر روی دندان باید مد نظر قرا دهیم؟

بعد از اینکه مراحل ساخت روکش دندان و نصب آن انجام تازه کار ما شروع می شود و باید در خصوص نگهداری و طرز استفاده از این روکش ها آموزش های لازم و دستورالعمل های مورد نیاز که از طرف پزشک انجام می شود را رعایت نماییم.

بهترین حالت استفاده از روکش های دندانی که بر روی دندان نصب کرده ایم رعایت خوردن غذاهای سفت و سخت و یا میوه های دارای هسته های محکم است که این هسته ها می تواند با برخورد به روکش ها دردسر ساز باشد.

خلال نکردن دندان با اجسام تیز و برنده مابین این روکش ها از دیگر مواردی است که می توان با رعایت کردن آن از جدا شدن و یا شکسته شدن روکش دندانی جلوگیری نمود. اجسام تیز و برنده می تواند آسیب جدی به روکش دندان وارد کند و یا این که آن را از سطح پایه جدا کرده و یا آن را لق نماید.

مراحل ساخت روکش دندان

انجام به موقع روکش دندان چه حسنی دارد؟

اگر ما در دهان خود دندانی خراب و پوسیده داریم، در ابتدا به ساکن باید در اسرع وقت به یک پزشک ممتاز و درجه یک مراجعه داشته باشیم و این یک اصل است که در انتخاب پزشک خود وسواس ویژ های به خرج دهیم و به مراکز کلینیک دندانپزشکی تخصصی خوب و درجه یک مراجعه کنیم.

این مراکز درجه یک بی شک از دندانپزشکان درجه یک نیز استفاده می کنند که به مراکز درجه یک تبدیل شده اند. پس این مورد از اهمیت بالایی برخوردار است که دندانپزشک ما یک دندانپزشک متخصص کاربلد باشد.

در درجه دوم همین شخصی که برای طبابت انتخاب کردیم با بررسی و معایناتی که از دندان ما از طریق ظاهری و یا از طریق گرفتن عکس از دندان که انجام می دهد، تشخیص میدهد که دندان کلا پوسیده و یا اینکه مقدار کمی پوسیدگی دارد و می توان دندان را با استفاده از روکش و مراحل ساخت روکش دندان و نصب این دندان را نجات داد.

با تصمیمی که دندانپزشک می گیرد و با علم به این که دندان را می توان نجات داد، در ادامه روند درمان مراحل ساخت روکش دندان و نصب را در حداکثر دو جلسه انجام خواهد داد.

در سناریوی دوم می پردازیم به این که اگر دندان کلا پوسیده باشد، دندانپزشک چاره ای جز معرفی ما به بهترین متخصص ایمپلنت دندان در غرب تهران جهت کاشت دندان طبیعی ندارد و ما باید به ناچار جای خالی دندان از دست رفته را با روش کاشت دندان دائمی و طبیعی پر کنیم.

اطلاعات بیشتر
دلایل تغییر رنگ روكش دندان | چگونگی بر طرف كردن لكه و تغییر رنگ در روكش دندان | کلینیک ژنیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button