انواع پروتز دندان و قیمت آن | قیمت انواع پروتز دندان | ژنیک

انواع پروتز دندان

زمان مطالعه: 5 دقیقه

انواع پروتز دندان و قیمت آن چقدر است؟

انواع پروتز دندان و قیمت پروتز دندان در دندانپزشکی های تخصصی در سطح شهر تهران بر اساس شرایط بیمار  و مواد اولیه ای که این دندان ها از آن ها ساخته شده اند و این که این مواد از چه کشوری تهیه شده است می تواند در قیمت آن تاثیر گذار باشد.

در ابتدا می پردازیم به انواع پروتز دندان  که می تواند این دندان ها به چند بخش اصلی تقسیم بندی شوند که در ادامه در این خصوص توضیح خواهیم داد.

معمولاً انواع پروتز دندان به دو بخش اصلی تقسیم بندی می شوند.

1-پروتز دندان ثابت

2- پروتز دندان متحرک

پروتز دندان که مواد اولیه و اصلی آن ها از مواد پلیمری و رزین های آکریلیک که محکم و در عین حال انعطاف پذیر می باشد که در صنعت دندانپزشکی کاربرد فراوان دارد.

این مواد به صورت درجه بندی و کیفیت مختلف ساخته می شوند و در اختیار لابراتوارهای دندانپزشکی قرار داده می شود تا با آن ها ساخت این دندان ها صورت پذیرد.

از دیگر مواد اولیه این دندان ها می توان به پرسلان porcelain اشاره کرد که کاربرد فراوانی در ساخت دندان های مصنوعی و یا پروتز دندان مصنوعی دارد.

انواع پروتز دندان و قیمت آن | قیمت دندان پروتز متحرک وثایت - ژنیک

پروتز ثابت دندان

 پروتز ثابت که یکی از انواع پروتز دندان می باشد، همان طور که از نامش پیداست به صورت ثابت در درون دهان و جایگزین خوبی برای دندان های از دست رفته می باشد

پروتز دندان به صورت ثابت که می توان به صورت تکی و یا دو تایی و یا چند تایی و همچنین به صورت تمام فک مورد استفاده قرار گیرد.

پروتز دندان به صورت ثابت را می توان با استفاده از چسب مخصوص دندان پزشکی به این صورت که به عنوان مثال: اگر ما دو یا سه دندان از دست رفته کنار هم داشته باشیم، می توان با تراش دادن دو دندان طرفین با استفاده از چسب مخصوص، قسمت خالی دندان ها را با پروتز مصنوعی دندان پر کرد و جایگزین دندان از دست رفته شوند.

از دیگر روش ها نیز می توان، اگر بخواهیم مثلاً یک دندان از دست رفته را جایگزین کنیم، از روش دیگری مثل ایمپلنت دندان که ریشه گذاری می شود.

یعنی میله از جنس تیتانیوم که با استخوان فک و بافت بدن همخوانی دارد درون فک جای گذاری کرد و روی آن نیز از روکش مصنوعی که به آن تاج دندان نیز می گویند استفاده نمود و دندان از دست رفته را بازسازی کرد.

پروتز متحرک دندان

انواع پروتز دندان که پروتز متحرک دندان نوعی دیگر از انواع پروتز دندان است، از دیگر روش های جایگزین کردن دندان های از بین رفته می باشد.

این روش گزینه مناسبی برای کسانی می باشد که نمی توانند پروتز دندانی ثابت به دلایل مختلف نصب کنند می باشد این دندان ها که به دندان های مصنوعی متحرک هم معروفند و بیشتر اقشار مسن از این مدل دندان استفاده می نمایند.

انواع پروتز دندان t پس از این که توسط دندانپزشک با مواد مخصوص قالب گیری دندان شد، این قالب ها به لابراتوار ساخت دندان مصنوعی فرستاده می شود.

متخصصین ساخت دندان مصنوعی نیز با استفاده از همین قالب ها دندان مورد نظر را ساخته و بر روی لثه های بیمار نصب می کند این دندان ها که به صورت متحرک می باشند معمولاً شب ها  موقع استراحت و خواب از دهان خارج و درون ظرف آبی نگه داری می شوند.

انواع پروتز دندان و قیمت آن | قیمت دندان پروتز متحرک وثایت - ژنیک

قیمت پروتز های دندان ثابت و متحرک

قیمت انواع پروتز دندان ثابت و متحرک بر اساس جنس مواد اولیه استفاده شده قابل تغییر و متغییر است این مواد که معمولاً از زرین ها و یا از پرسلاین یا همان جنس چینی و یا ممکن است از روکش طلا ساخته شود در قیمت تمام شده آن موثر است و می تواند قیمت ها را تا چند برابر نیز افزایش یا کاهش داد.

بعد از جنس مواد می توان به ثابت یا متحرک بودن اشاره کرد که استفاده از هر کدام از روش ها نیز می تواند در قیمت تاثیر مستقیم داشته باشد.

مثلاً یک دست دندان متحرک که با رزین آکریلیک ساخته شده است با پروتز دندانی که به نوعی ایمپلنت دندان شده و ثابت است و روکش آن نیز از همان جنس باشد می تواند تغییر در قیمت داشته باشد.

مسلماً دندانی که ریشه نیز برای آن نصب شده و ثابت است. هر چند که مواد یکی است ولی قیمت پروتز ثابت بر اساس زمان و وقت که صرف نصب دندان شده و یا اینکه جراحی که صورت پذیرفته است، می تواند گرانتر باشد.

در عین حال ارزش دندان یا پرتز ثابت بیشتر و طول عمر و ماندگاری و عملکرد این نوع دندان ها نیز بیشتر می باشد.

انواع پروتز دندان و قیمت آن | قیمت دندان پروتز متحرک وثایت - ژنیک

روش های نگه داری و تمیز کردن پروتزهای متحرک دندان و ثابت

روش های نگه داری انواع پروتز دندان و تمیز کردن پروتزهای متحرک دندان و ثابت با یکدیگر متفاوت است بدین صورت که در پرتزهای ثابت همانند همان دندان های طبیعی که هر روز و روزی سه مرتبه آن ها مسواک می زدیم این دندان ها را نیز به همین روش تمیز می کنیم و مسواک می زنیم و حتما باید در نگه داری و حفظ سلامت آن ها کوشا باشیم.

از فشار بیش از حد و استفاده ازخوراکی های سفت و سخت برای جویدن و یا شکستن آنها از قبیل پسته و یا فندوق از این دندان ها استفاده ننماییم چون به احتمال خیلی زیاد آسیب جدی به این دندان ها وارد می شود.

اما روش نگهداری از دندان ها ی متحرک کمی فرق دارد و برای شستشو و مسواک زدن می توان آن ها را از دهان خارج نمود و آن ها را شستشو دارد و برای اینکه هنگام خواب به دندان ها آسیب نرسد و درون گلوی ما نروند بهتر است هنگام شب و خواب این گونه دندان ها را از دهان خارج نمود و در گوشه ای درون آب و نمک درون یک ظرف نگه داری کرد.

در پایان یادآور می شویم که بهترین روش برای استفاده از انواع پروتز دندان و پروتزهای ثابت و یا متحرک مدارا نمودن و یا رعایت بهداشت فردی و جلوگیری از خوردن مواد غذایی سفت و سخت و همچنین شستشوی روزانه این گونه دندان ها می باشد.

اگر بخواهیم از قیمت انواع پروتز دندان اطلاعات داشته باشیم باید حتماً مواد مورد استفاده در این گونه از دندان ها را نیز در آن لحاظ نماییم و دستمزدهای دندانپزشکان و مواد اولیه پروتز دندان نیز یکی دیگر از علل تاثیر گذار در قیمت این پرتزهای دندانی می باشد.

اطلاعات بیشتر
روش های تمیز کردن دندان مصنوعی چگونه است؟ کلینیک تخصصی ژنیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button