انواع روکش دندان کدامند؟ | قیمت روکش دندان | کلینیک ژنیک

انواع روکش دندان و قیمت هر کدام چقدر است؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

انواع روکش دندان

انواع روکش دندان به چند دسته ی مختلف تقسیم می شوند و هر کسی می تواند با توجه به نیاز و سلیقه خود انواع روکش دندان را انتخاب و استفاده نماید.در ادامه به انواع روکش دندان که در کلینیک تخصصی دندانپزشکی ژنیک مورد استفاده قرار می گیرد، می پردازیم.

1-روکش های تمام فلزی و یا طلا

2-روکش های تمام سرامیکی

3-روکش های سرامیکی فلزی

4-روکش های استیل

5-روکش های زیر کونیا

انواع روکش دندان کدامند؟ قیمت روکش دندان | کلینیک تخصصی ژنیک

انواع روکش های دندان تمام فلزی و یا طلا

در این روکش های دندانی تمام فلز، که از جنس تعدادی از فلزات متفاوت از جمله طلا و پلاتینیوم و یا از آلیاژهای فلزی مثل کروم و نیکل – کروم و یا کبالت ساخته شده باشند، مزیت خوب این روکش را می رساند. این روکش که از انواع روکش دندان بادوام است، بسیار مورد علاقه همگان واقع شده است. این روکش طرفداران زیادی دارد. بااین روکش عمل جویدن راحت و کاربردی تر است.

از معایب این روکش می توان به رنگ تیره این نوع روکش ها اشاره کرد که همخوانی خوبی با دندان ها ندارد و فقط می توان برای دندان های عقب دهان استفاده نمود که دید کمتری دارند ولی در کل استفاده از این نوع روکش بسیار مناسب و به صرفه می باشد.

استفاده از روکش طلا نیز که جایگاه خاص خود را دارد و جدای از بحث قیمت آن که نسبت به مابقی روکش ها قیمت بالاتری دارد ولی می توان از ماندگاری و دوام و استحکام و عدم از بین رفتن این گونه روکش ها را از مزیت آن ها دانست.

روکش دندانی تمام سرامیکی

در انواع روکش دندان ، روکش تمام سرامیکی که روکش های شفاف و زنده ای هستند و مناسب برای دندان های جلویی به علت این که همخوانی و همرنگی خوبی با دندان ها دارند و بیشتر برای دندان های جلویی که در دید هستند مناسب است.

هر چند برای دندان های قدامی یا عقبی نیز استفاده می شوند ولی بیشتر مشتریان خودش را دارد و برای دندان های جلویی کارایی بیشتری دارد.جنس این روکش ها تماماً از سرامیک است و احتمال شکستی و لب پر شدن به خاطر ضربه بسیار زیاد است و از معایب این نوع روکش ها محسوب می شوند.

روکش های سرامیکی فلزی یا پی اف ام

روکش های سرامیکی فلزی که به روکش های پرسلان porcelain fused to metal و با اختصار PFM معروفند و ترکیبی از فلز و سرامیک که پایه و فریم آن از فلز که روی آن را با سرامیک می پوشاند.

از محاسن این نوع روکش ها می توان به روکش های براق و همرنگ و سفید همراه با پایه فلزی که استحکام این نوع روکش را افزایش می دهد.

ولی در برابر ضربه مقداری شکننده است و ممکن است جنس سرامیکی آن لب پر شود از دیگر معایب این روکش ها وجود خطی تیره رنگ دقیقاً بر روی لبه دندان که بعضی از دندانپزشکان این خط تیره را سعی می کنند به زیر لثه ببرند ولی گاهی با تحلیل لثه این گونه خط ها مشخص و قابل دیدن هستند.

انواع روکش دندان کدامند؟ قیمت روکش دندان | کلینیک تخصصی ژنیک

روکش های استیل

روکش های استیل که به صورت روکش های موقتی می باشند و بیشتر برای کودکان به صورت موقتی استفاده می شود.این روکش ها را بعد از مدتی از دهان خارج می کنند و فقط نقش ترمیمی و موقتی دارند.

روکش های زیر کونیا

روکش های زیر کونیا  که نوعی دیگر از انواع روکش دندان است از یک نوع اکسید فلزی بدست می آی. جنس اولیه آن از فلز تیتانیوم ساخته شده است که این روکش را می توان از خانواده سرامیکی با فریم زیرکونیا محسوب کرد. این نوع روکش که آن را می توان بهترین نوع روکش دانست مشتریان زیادی نیز دارد.

این روکش به علت ظاهری زیبا و مقاومتی بالا هم در جلوی دندان ها به علت زیبایی و رنگ سفیدی که دارد، برای دندان های عقب و آسیابی که کار خورد کردن غذا را برعهده دارند و نیاز به مقاومت بالا دارد مورد استفاده قرار می گیرد.

این روکش که ترکیبی از زیرکونیای جامد و زیرکونیای شفاف و زیر کونیای لایه ای تشکیل شده اند می تواند یک روکش بسیار مقاوم و شفاف و سفید برای کسانی که عادت به دندان قروچه دارند مناسب باشد.

این روکش ها هم از نظر مقاومت و هم از نظر شفافیت گزینه مناسبی برای کسانی است که زیبایی روکش و استقامت آن برای آن ها مهم است می تواند باشد.

بهترین انوع روکش دندان کدامند؟

بهترین نوع روکش دندان را که می توان از انواع روکش دندان انتخاب کرد، ابتدا باید مورد بررسی قرار گیرد که برای دندان های جلویی می خواهد استفاده شود یا برای دندان های عقب ، که هر کدام با یکدیگر متفاوت می باشد.

برای استفاده برای دندان های عقب ، می توان به روکش های فلزی طلا اشاره کرد که یکی از انواع روکش دندان است و جدای بحث رنگ طلایی این نوع روکش که همخوانی با دندان های جلویی افراد ندارد.

ولی برای دندان های قدامی و عقب از نظر استحکام و مقاومت و کم تهاجمی بودن که با دهان و دندان بیماران سازگاری خوبی دارد می توان نام برد.

این روکش ها اگر چه مقداری در قیمت گرانتر از بقیه روکش ها هستند ولی ارزش این را دارد که یک بار برای همیشه هزینه کنیم و جندین سال از آن استفاده نماییم.

برای دندان های جلویی معمولاً از روکش هایی استفاده می شود که به رنگ سفید باشد و ظاهری خوب و همرنگ با دندان های کناری آن داشته باشد.

بهترین گزینه از انواع روکش دندان می توان به روکش دندان زیرکونیا اشاره کرد که هم از نظر استحکام و هم رنگ سفیدی که دارد می تواند بهترین انتخاب باشد.

انواع روکش دندان کدامند؟ قیمت روکش دندان | کلینیک تخصصی ژنیک

نحوه روکش گذاری دندان به چه صورت است؟

برای روکش گذاری دندان ها در ابتدا با بی حسی موضعی که در اطراف دندان مورد نظر انجام می شود دندانی که پوسیده شده را تا جایی که پوسیدگی وجود دارد تراش داده می شود و بعد از این کار بر اساس قالبی که از دندانی که قرار است روکش گذاری گردد انجام می شود.

بعد از قالب گیری و ساخت انواع روکش دندان در لابراتوار بر روی دندان تراش داده شده با چسب های مخصوص نصب و قرار می گیرد.

تراش دندان و قالب گیری پایه دندان از نکات مهم و حساسی است که توسط دندانپزشک ماهر باید انجام شود تا در موقع نصب با هیچ گونه مشکلی این کار انجام گردد.

در پایان این مقاله باید در خصوص انواع روکش دندان خود حساسیت خاصی داشته باشیم تا از بهترین نوع آن انتخاب و نصب کنیم.شاید روکش های دندانی کامپوزیتی را هم یک نوع جدیدی از انواع روکش دندان زیبایی نام برد.

اگر از انواع روکش دندان مراقبت های خوبی از آن ها به عمل نیاید ظرف مدت پنج سال از بین خواهند رفت. ولی اگر به بهداشت و مراقبت های لازم از آن ها بشود از ده تا بیست سال می توانیم آن ها را داشته باشیم.

اطلاعات بیشتر
درد دندان بعد از روکش و 4 علت این درد و روش درمان آن | ژنیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button