دندان مصنوعی ژله ای چیست؟ و چه تفاوتی با پروتز معمولی دارد؟ ژنیک

دندان مصنوعی ژله ای

زمان مطالعه: 5 دقیقه

دندان مصنوعی ژله ای چه استفاده هایی دارد؟

دندان مصنوعی ژله ای چیست؟ دندان مصنوعی ژله ای تشکیل شده است از پایه و پروتز دندانی یا همان قسمت تاج دندانی که کار جویدن غذا را انجام می دهد. مواد تشکیل دهنده دندان مصنوعی ژله ای تشکیل شده است از مواد اکریلیک ، کروم کبالت که یک نوع فلز است و نایلون خاص دندانپزشکی.

این مواد با ترکیب اصولی و عملیات خاص و فرایند پیچیده ای که دارد در تبدیل به پروتزهای دندانی در لابراتوارهای دندانپزشکی مراحل مختلفی را سپری می کنند.

پایه نایلونی دندان مصنوعی ژله ای که تشکیل دهنده این پروتز است، می تواند به صورت خیلی خوبی ارتجاعی باشد و با انعطافی که دارد راحتی در دهان و لثه ها ایجاد کرده و مجیطی خوشایندی در دهان ایجاد می کند.

بسیاری از افرادی که دندان های خود را از دست داده اند و یا خود شما که این مقاله را می خوانید شاید یکی از کاندیدهای نصب دندان مصنوعی ژله ای در دهان باشید. خیلی از افراد به خاطر حساسیت بسیار زیادی که در لثه های خود دارند به طرف استفاده از دندان مصنوعی ژله ای می روند و از این نوع پروتز استفاده می کنند.

دندان مصنوعی ژله ای

مزیت دندان مصنوعی ژله ای نسبت به دندان های مصنوعی معمولی چیست؟

بهترین مزیتی که می توان برای دندان مصنوعی ژله نسبت به دندان مصنوعی معمولی قائل شد، نرم بودن ، انعطاف پذیری و جا افتادن فوری در لثه ها می باشد که بیمار می تواند از این مزیت به خوبی استفاده  نماید.

دندان های معمولی به نوعی یک مقدار خشک هستند و نمی توان از این دندان ها به خوبی استفاده بهینه نمود. پروتزهای مصنوعی برای همه افراد مناسب نیست، بعضی از استفاده کنندگان دندان های مصنوعی معمولی از خشکی و عدم انعطاف این پروتزها شکایت دارند و آن را غیر قابل استفاده و یا این که به سختی می توان از این دندان ها استفاده نمود.

دندان مصنوعی ژله ای به مرور که استفاده می شود بر روی لثه ها نشسته و جا باز می کند و بر اساس شکل لثه ها تشکیل می گردند و انعطاف پذیری مناسبی دارند.

کسانی که از دندان مصنوعی ژله ای استفاده کرده اند هرگز دیگر قادر و یا بهتر بگوییم رغبتی به استفاده از دندان مصنوعی معمولی نخواهد داشت. یعنی کار به جایی می رسد که جایی برای این قبیل دندان ها در دهان باقی نمی ماند.

عمده معایب دندان های مصنوعی معمولی نسبت به دندان مصنوعی ژله ای را می توان به شکننده گی این نوع پروتزها از آن نام برد. سفتی و عدم انعطاف موادی که برای دندان های معمولی استفاده شده و خشکی که دارد از مواد اولیه درجه دو و سه نیز می تواند باشد.

دندان مصنوعی ژله ای

دندان مصنوعی ژله ای از چند بخش تشکیل شده اند؟

1- پایه دندان ژله ای

2- تاج اکریلیک دندان ژله ای

پایه دندان ژله ای

پایه دندان ژله ای که از مواد نایلونی خاص دندانپزشکی ساخته می شود به عنوان پایه دندان ژله ای استفاده می شود. این مواد که در تشکیل ساختار پایه دندان ها مصنوعی نقش موثری دارند، می توان از آن به عنوان نگهدارنده تاج دندانی نام برد.

این پایه ها به علت حرکت ارتجاعی که دارند هیچ گونه آسیبی به لثه ها نمی زنند و هیچ گونه تحریک کننده ای برای لثه ها نیستند. پایه ها نقش اساسی و مفیدی در ایجاد و شکل گیری یک دندان مصنوعی ژله ای دارند.

این گونه پایه ها را می توان به بهترین نوع و با استفاده از نایلون های خاص دندانپزشکی ساخت و مورد استفاده قرار داد.

تاج اکریلیک دندان ژله ای

تاج اکریلیک دندان ژله ای که مهمترین بخش یک دندان می تواند باشد از مواد اکریلیک صنعتی تشکیل و ساخته می شود. تاج دندان ها باید به صلابت و سختی کاملی رسیده باشد که در مواجه با مواد غذایی که مدام در دهان با این دندان ها در تماس و اصطحکاک هستند از خوردگی و فرسودگی مصون باشد.

تاج دندان ژله ای که بر روی پایه این دندان ها نصب است می تواند بر استحکام بخشی، دو چندان برای این دندان ها باشد. این تاج ها که به صورت تکی و جدا از هم بر روی پایه سوار می شود بعد از جاسازی در مکانی در لابراتور برای پخت و آماده سازی فرستاده می شوند.

بعد از پخت و شکل گیری دندان مصنوعی ژله ای این دندان ها آماده نصب و بهره برداری می شوند. بعد از اینکه این دندان ها تحویل مشتری می گردند، در روزهای اولیه و تا زمانی که هنوز این دندان ها جا نیفتاده اند شاید برای بعضی ها دردآور و مقداری اذیت کننده باشد ولی پس از دو تا سه روز، لثه ها با این دندان ها عادت کرده و دندان مصنوعی ژله ای به مرور شکل می گیرد و در درهان و لثه ها جا می افتد.

دندان مصنوعی ژله ای

چه مدت زمان برای ساخت دندان مصنوعی ژله ای وقت نیاز است؟

مدت زمانی که برای ساخت دندان مصنوعی ژله ای باید وقت گذاشت ، خیلی کمتر از پروتزهای مصنوعی معمولی است. این پرتزهای به علت این که نرم و ارتجاعی هستند، وقت اندکی صرف ساخت آن ها می شود و بیمار نیز زودتر به آن عادت می کند و زمان کمی برای ساخت تا زمان استفاده برای بیمار صرف می شود.

از زمان قابل گیری تا ساخت چیزی کمتر از 10 روز زمان نیاز است که پروتزهای ژله ای ساخته و شکل بگیرند و به مشتری تحویل شوند. این زمان مناسبی برای ساخت تا زمان استفاده برای یک دندان مصنوعی می باشد.

مهمترین قابلیتی که دندان مصنوعی ژله ای دارد، چیست؟

از مهمترین مواردی که دندان مصنوعی ژله ای دارد، چفت و بست شدن این دندان ها با استفاده از قلاب های فلزی و یا چسبیدن به سقف دهان و لثه های کناری می باشد که می تواند این دندان ها را ثابت نگهدارد و از بهترین نوع وضعیت در دهان بهره ببرد.

نرمی خاص و انعطاف خاص تر نیز یکی از موارد مهمی است که می تواند به عنوان اهرمی قابل قبول و در نوع خود بی نظیر از آن استفاده نمود.

دندان مصنوعی ژله ای

قیمت دندان مصنوعی ژله ای چقدر است؟

قیمت دندان مصنوعی ژله ای در حد قیمت دندان مصنوعی معمولی و شاید هم کمتر باشد. قیمت ها را شاید نتوان به عنوان یک قیمت ثابت عنوان نمود و این مبالغ برای هر فرد متفاوت و قابل تغییر است.

در برخی موارد قیمت ها را را اساس نوع مواد اولیه که درجه یک و دو و سه می باشد نیز دسته بندی می کنند و می تواند به قیمت های متفاوت و شناور عرضه شود.

این قیمت ها که خیلی کمتر از قیمت کاشت دندان طبیعی می باشد می تواند توجه اقتصادی خوبی برای کسانی که به عنوان قشر متوسط رو به پایین جامعه هستند به حساب بیاید.

قیمت این پرتزها که خیلی قیمت پایین تر از قیمت ایمپلنت دندان دارند و می توان از این پرتزها به عنوان دندانی نه به کیفیت ایمپلنت دندان و شاید بتوان بگوییم بعد از ایمپلنت جای دارند.

اطلاعات بیشتر
پروتز متحرک چیست و چه کاربردی دارد؟ عملکرد پروتز متحرک چیست؟ | کلینیک ژنیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button