سنگ لوزه چیست؟ و چگونه درمان می شود؟ کلینیک دندانپزشکی ژنیک

سنگ لوزه

زمان مطالعه: 5 دقیقه

سنگ لوزه چگونه بوجود می آید؟

سنگ لوزه چیست؟ سنگ لوزه (tonsil stone) که بر روی لوزه ها تشکیل می شوند، شامل میکروب ها و باکتری هایی هستند که از باقیمانده غذاهایی که در لایه ها و چین حوردگی های لوزه به دام افتاده اند، تغذیه می کنند و بوجود می آیند. این باکتری ها از طریق ترکیب با کلسیم مصرفی بدن مثل لبنیات، که با انباشت و رشد باکتری ها، تبدیل به سنگ لوزه می گردند.

لوزه ها که از گلبول های زیادی تشکیل شده اند و کارشان مبارزه با باکتری ها و میکروب ها و ویروس های ورودی به بدن است، دقیقاً پشت حلق واقع شده است. هر آن چه بیماری و یا میکروب از بینی و یا از دهان بخواهند وارد بدن شود، توسط لوزه ها به دام می افتد و از بین برده می شوند.

در برخی موارد نیز به دام افتادن مواد غذایی در چین خوردگی و شکاف های لوزه ها و تغذیه میکروب و باکتری ها از این مواد، می تواند سنگ لوزه تشکیل و باعث ایجاد بوی بد و یا احساس خارش در گلو و یا عدم بلع غذا به صورت راحت و گاهاً همراه با درد می تواند اتفاق بیافتد.

سنگ لوزه چیست؟

علت ایجاد سنگ لوزه چیست؟

سنگ لوزه معمولاٌ یک درصد از افراد را درگیر خود می کند و این اتفاق بیشتر در کودکان رخ می دهد. علت اصلی درگیر شدن لوزه به سنگ وجود شکاف های عمیق و چین و چروک زیاد در لوزه می تواند باشد.

در بعضی موارد نیز می توان به عدم بهداشت فردی و عدم  رعایت کردن نظافت دهان و دندان و تمیز نکردن دهان و دندان با مسواک و دهانشویه، می تواند آلودگی های محیطی دهان به گلو وارد و در لوزه گبر بیافتند.

راه های درمان سنگ در لوزه چیست؟

راه و روش درمان سنگ در لوزه به صورت خانگی و یا در موارد حادتر به صورت جراحی انجام می شود.

اگر چه این بیماری خطر آنچنانی برای مبتلایان ندارد، ولی بدن مدام سنگ لوزه را به صورت یک مهاجم تلقی کرده و همیشه در حال مبارزه از طریق گلبول های سفید بدن است و ممکن است بدن ایمنی و توان مبارزه خود را از دست بدهد.

استفاده از آب نمک و قرقره کردن آن در دو نوبت می تواند و همچنین استفاده از مسواک شخصی و یا گوش پاک کن برای خارج نمودن این سنگ ها، کمک خوبی برای روش های درمان خانگی این عارضه می باشد. به احتمال زیاد با این کار سنگ از جای خود کنده شده و دفع می گردد.

در موارد حادتر و زمانی که سنگ بزرگ تر و در جای خود محکم تر شده است، با استفاده از روش جراحی می توان این بیماری را درمان نمود.

سنگ لوزه چیست؟

نشانه های سنگ لوزه در افراد چگونه بروز می کند؟

از جمله نشانه هایی که سنگ در لوزه در افراد به خصوص در کودکان نمود پیدا می کند، می توان به تب و احساس چرکی شدن گلو و یا حساسیت و سرفه و در برخی موارد به صورت بلع غذا به صورت سخت و دردناک می تواند اتفاق بیافتد.

خیلی ها به علت وجود سنگ لوزه حتی گلایه از گوش درد دارند. بوی بد دهان نیز یکی دیگر از مواردی است که وجود سنگ لوزه باعث آن می تواند باشد.

این سنگ ها که با معاینه ظاهری توسط پزشک قابل مشاهده و دیده شدن است ، به راحتی قابل برداشته شدن و درمان بدون بیهوشی و یا استفاده از جراحی می باشد.

در موارد خیلی نادر که سنگ ها چسبندگی زیادی در لوزه فردی داشته باشند، با بی حسی موضع ای گلو و یا در مواردی که کودکان امتناع از این موضوع کنند، می توان از طریق بیهوش نمودن بیمار، اقدام به خارج کردن سنگ لوزه نمود. 

آیا سنگ لوزه در کودکان می تواند ایجاد خطر کند؟

خیلی از والدین از وجود سنگ در لوزه در گلوی کودکان خود نگران هستند. در خصوص وجود سنگ لوزه در گلوی کودکان خطر آنچنانی بیمار را تهدید نمی کند. هر چند باید هر چه سریعتر اقدام به درمان و خارج کردن آن نمود، ولی در کل خطر جانی ندارد.

در هر صورت به علت این که این عارضه در بدن، یک جسم خارجی محسوب می شود، بدن مدام در حال مبارزه با آن است و ممکن است، تب در بدن قطع نشود. 

سیستم ایمنی بدن با افزایش گلبول های سفید در آن ناحیه شدت گیرد و در دراز مدت اگر درمانی صورت نگیرد، باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می گردد.

سنگ لوزه چیست؟

چه کنیم که به سنگ لوزه دچار نشویم؟

وجود سنگ در لوزه که بیشتر و بیش از 95 درصد در کودکان اتفاق می افتد، از عدم رعایت نظافت دهان و دندان است. اگر مسواک زدن و استفاده از دهانشویه ها و آب نمک رقیق به صورت قرقره انجام شود، می توان پیشگیری خوبی از این اختلال و عارضه بوجود آید.

بیش از 99 دصد از ایجاد سنگ لوزه مربوط می شود به عدم نظافت و وجود میکروب ها و باکتری های فراوانی که به علت عدم رعایت بهداشت دهان بر روی لوزه جا خوش کرده اند و وجود دارند.

در یک دصد مابقی نیز وجود شکاف در لوزه و گیر کردن مواد غذایی در این شکاف ها و ورود میکروب و باکتری ها در این ناحیه و تغذیه از این غذاهای فاسد شده است که با گذشت زمان تبدیل به سنگ لوزه می گردند.

خشکی گلو عدم نوشیدن آب یکی دیگر از موارد تشدید و مبتلا شدن به سنگ لوزه می باشد. نوشیدن آب در نوبت های زیاد، می تواند از بروز و شدت ایجاد سنگ لوزه بکاهد.

از دیگر موارد می توان به مصرف سیگار و مشروبات الکلی اشاره کرد که در بیماری های دهان و دندانو همچنین تولید و ایجاد سنگ لوزه تاثیر گذار است. عفونت های سینوسی از دیگر مواردی می تواند باشد که تاثیر مستقیم در شدت گرفتن و ایجاد سنگ لوزه دارد.

سنگ لوزه چیست؟

سخن پایانی

در این مقاله که موضوع ما در خصوص سنگ در لوزه بود، مطالبی در خصوص علت درگیر شدن به این بیماری و راه و روش های درمان و مواردی که باعث تشدید و ایجاد این بیماری می شود و راه های درمان خانگی و درمان جراحی را به صورت مبسوط اعلام نمودیم.

مراکز دندانپزشکی های معتبر نیز یکی از جمله مراکزی است که می توان با کمک گرفتن از آن ها نسبت به خارج کردن و یا تجویز دارو برای از بین بردن عفونت حاصله از این بیماری را به خوبی درمان نمود.

اطلاعات بیشتر
علت کج درآمدن دندان کودکان چیست؟ | کلینیک دندانپزشکی ژنیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button