آمالگاماتور چیست؟ و چه کاربردی در دندانپزشکی دارد؟ | ژنیک

دستگاه آمالگاماتور در دندانپزشکی به چه کار می آید؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

آمالگاماتور چیست؟ و از دستگاه آمالگاماتور چه استفاده هایی در دندانپزشکی می شود؟

آمالگاماتور دستگاهی است که در کلینیک دندانپزشکی کاربرد و جایگاه ویژه ای دارد. این دستگاه برای آماده سازی موادی که برای پر کردن و یا ترمیم دندان های پوسیده و تخریب شده ساخته شده خیلی زیاد مورد استفاده قرار می گیرد.

واژه آمالگاماتور که تشکیل شده است از آمالگام(amalgam) که به معنی ترکیب مواد دو یا چند آلیاژ که در ترمیم دندان ها کاربرد دارد و کلمه آتور(ator) که به معنی عامل یا عمل کننده می باشد.

موادی که توسط این دستگاه با هم ترکیب می شوند عبارتند از جیوه ، سرب ، نقره و مس که کاربرد زیادی در ترمیم و پر کردن دندان ها دارد.

این دستگاه که در دندانپزشکی کاربرد فراوان دارد و برای ترکیب مواد اولیه پر کننده دندان از این دستگاه استفاده می شود و مواد را به میزانی که نیاز است درون این گذاشته و در زمان کوتاهی کار آماده سازی انجام می شود.

طریقه آماده سازی آمالگام به این شکل است که همان طوری که می دانید مواد آمالگام را نمی شود به صورت آماده نگهداری کرد و چون جیوه به سرعت سفت می شود.

به همین دلیل مواد و پودر آمالگام را همزمان با جیوه که اندازه و میزان درجه بندی دارد را درون این دستگاه ریخته و در حقیقت آمالگاماتور کار مخلوط کردن و آماده سازی موادی که قرار است درون دندان هایی که تراشیده شده اند و آماده پر شدن هستند به کار گرفته می شود.

آمالگاماتور چیست و چه کاربردی در دندانپزشکی دارد؟-کلینیک ژنیک

طرز کار با دستگاه آمالگاماتور چگونه است؟

آمالگاماتور چیست و چه کاربردی در دندانپزشکی دارد؟این دستگاه تشکیل شده است از دو مخزن جداگانه که هر کدام برای ریختن مواد و پودر آمالگام و مخزن دیگر برای ریختن جیوه جای سازی شده است.

این مواد باید به صورت یکنواخت و به شکل خمیری دربیاید  تا برای تزریق در دندان های خالی شده و تراشیده شده مورد استفاده قرار گیرد.با برنامه ای که به این دستگاه داده می شود و به صورت مکانیکی و دستی نیز این امکان وجود دارد.

میزان نسبت های مورد نیاز برای تهیه خمیر آمالگام را به صورت خودکار برای مواد و پودر آمالگام در این دستگاه صورت می گیرد ولی برای مواد جیوه این اندازه ثابت است و می توان درصد مورد نیاز برای ترکیب را مشخص کرد.

پس از آماده سازی مواد آمالگام مواد به قسمت خروجی دستگاه می رود و می توانیم از آن برای پر کردن دندان های آسیب دیده بیماران استفاده کنیم این را به خاطر باید داشته باشیم که مواد آماده شده آمالگام به سرعت سفت می شود و در کمتر از ده ثانیه باید به دندان بیمار تزریق و جاسازی کرد تا خشک و از بین نروند.

انواع دستگاه آمالگاماتور

دستگاه آمالگاماتور انواع مختلفی دارد.1-دستگاه آمالگاماتور ترکیبی 2- دستگاه آمالگاماتور کپسولی

دستگاه آمالگاماتور ترکیبی

این دستگاه که همانطوری از نامش پیداست ترکیبی می باشد و مواد اولیه که از مواد و پودر آمالگام و جیوه به نسبت های 80 درصد پودر آمالگام و 20 درصد جیوه درون این دستگاه ریخته شده است و با هم ترکیب می شود.

دستگاه آمالگاماتور کپسولی

دستگاه آمالگاماتور کپسولی که از دو بخش مجزا و مخزن جدا از هم که یکی مختص مواد آمالگام که قابل تنظیم ورودی دارد و می توان درصد آن را تنظیم کرد و در بخش بعدی و در قسمت دیگر جیوه که میزان تنظیم آن قابل تنظیم نیست.

باید در ابتدا آن را مشخص کرد که دستگاه هر دو این مواد را با هم مخلوط و مواد خمیری شکل برای پر کردن دندان را آماده می کند.

آمالگاماتور چیست و چه کاربردی در دندانپزشکی دارد؟-کلینیک ژنیک

 

اطلاعات بیشتر
کاسه کراشوار دندانپزشکی چیست؟ کلینیک تخصصی دندانپزشکی ژنیک

عوامل موثر بر طول عمر دستگاه آمالگاماتور چیست؟

1-تمیز کردن داخل دستگاه با استفاده از پرس مخصوص

2-قرار ندادن دستگاه آمالگاماتور در معرض مستقیم نور خورشید

3-برعکس کردن دستگاه هر هفته دوبار برای خارج کردن مواد باقیمانده و خشک شدن پس از شستشو

دستگاه آمالگاماتور از چه اجزایی تشکیل شده است؟

1- مخزن اصلی 2-موتور الکتریکی 3-محفظه مخلوط کن 4- پیچ تنظیم کننده دستگاه 5- گیره نگهدارنده 5- میکروسوئیچ ایمنی دستگاه 6- درپوش محافظت کننده 7-تایمر که به صورت دیجیتال و یا آنالوگ می تواند باشد.

دستگاه آمالگاماتور را از کجا بخریم؟

این دستگاه را می توان از مراکز فروش دستگاه ها و تجهیزات پزشکی که محل و بورس فروش مشخصی دارند می توان تهیه نمود این دستگاه  لازمه هر دندانپزشکی شناخته شده و معتبری می باشد و در حقیقت یکی از مهمترین ابزار یک دندانپزشکی می باشد که نیاز مبرم به این دستگاه می باشد.

این دستگاه را می توان دست راست هر دندانپزشکی دانست و ابزار مهمی است که هر روز و برای اکثر بیماران دندانپزشکی از آن استفاده می شود.

بهترین مدل های دستگاه آمالگاماتور در بازار کدامند و کدام بهتر است؟

بهترین های دستگاه آمالگاماتور در بازار را می توان در مدل های مختلف از قبیل آمالگاماتورهای دو کاره مدلA-169701 برند NF  و دیگر مدل را می توان از آمالگاماتور تک کاره پودری B-169702 برند NF  و مدل دیگر می توان به نوع آمالگاماتور کپسولی دیجیتالی مدل D-169704 برند NF میباشند که در بازار حرف اول را می زند و از مدل های درجه یک می باشند که کار خود را پس داده اند و مورد تایید اکثر دندانپزشکان می باشند.

اگر بخواهیم بهترین ها را در این مدل ها انتخاب کنیم باید بگوییم هر سه مدل در حد یکدیگر می باشند و هیچ کدام برتری خاصی نسبت به دیگری ندارد.

آمالگاماتور چیست و چه کاربردی در دندانپزشکی دارد؟-کلینیک ژنیک

روش های سرویس و نگهداری دستگاه آمالگاماتور چگونه است؟

این دستگاه به علت لرزش زیاد و حرکت با سرعت دورانی که این دستگاه دارد، مقداری از مواد آمالگام درون این دستگاه مانده و می تواند عملکرد دستگاه را مختل نماید.

در وهله بعد دستگاه را نباید در زمان چرخش و تمام شدن زمان چرخش ادامه چرخش را نباید با دست نگه داشت و باید منتظر ماند تا دستگاه خودبخود بایستد تا فشار به موتور دستگاه نیاید.

در مرحله بعد با هر بار استفاده از این دستگاه باید به صورت مرتب دستگاه تمیز و از هر گونه آلودگی پاک گردد تا خللی در کارکرد دستگاه ایجاد نگردد.

در پایان این مقاله لازم به توضیح و یادآوری می باشد که هر دندانپزشکی به این دستگاه نیازمند است و باید حتماً از این دستگاه در دندانپزشک خود داشته باشد که نیاز ضروری در مطب می باشد.

این دستگاه را می توان ابزار و دست راست هر دندانپزشکی دانست و در آماده سازی مواد آمالگام برای پر کردن دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد برای ساخت تاج ایمپلنت دندان شده نیز از مواد آمالگام استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button