اسید اچ دندانپزشکی چیست؟ اسید اچ در دندانپزشکی چه نقشی دارد؟ | ژنیک

اسید اچ دندانپزشکی

زمان مطالعه: 5 دقیقه

اسید اچ دندانپزشکی چیست؟

اسید اچ دندانپزشکی (Etchant Acid) یکی از ابزارهای کمکی در تجهیزات پزشکی است که به صورت ماده ی ژله ای شکل می باشد که برای ایجاد شیار و یا تخلخل بر روی دندان ها  در مراکز بزرگ دندانپزشکی جهت نصب بهتر روکش دندان استفاده زیادی می شود.

این ماده تشکیل شده است از اسید فسفریک با درصد غلظت 37% برای ایجاد تخلخل و شکاف و سوراخ ریز میکروسکوپی بر روی سطح دندان ها جهت نصب باندینگ های ارتودنسی و روکش های دندان مورد استفاده قرار می گیرد.

از اسید اچ دندانپزشکی در بعضی مواقع برای موارد زیبایی و چسباندن نگین و یا چسباندن براکت های ارتودنسی به دندان ها نیز استفاده می شود.

این مایع خورنده که وظیفه اصلی آن ایجاد فضایی حفره گونه میکروسکوپی در حد یک الی دو میکرو می باشد، می تواند فضایی را برای چسب های دندانپزشکی و یا کامپوزیت دندان ایجاد کرده و به خوبی به دندان ها بچسبد.

از اسید اچ معمولاً با درصدهای کم 15%، متوسط 34% و زیاد 37% استفاده می شود و نهایت ماندگاری که بر سطح دندان ها می تواند داشته باشد باید کمتر از 30 ثانیه باشد. در غیر این صورت می تواند ناهنجاری ها و حساسیت های دندانی برای بیمار ایجاد کند.

ایجاد سطح سایشی که با این مایع انجام می شود، نیاید بیش از دو میکرو باشد و اگر مینای دندان را بیش از این میزان حفر نماید، احتمال این که به حساسیت های دندانی میتلا شویم و یا درد در این گونه دندان ها ایجاد شود، خیلی زیاد است.

اسید اچ دندانپزشکی

انواع اسید اچ دندانپزشکی کدامند؟

اسید اچ دندانپزشکی از دو نوع مختلف و متفاوت تشکیل شده اند.

1- اسید فسفریک که با غلظت های متفاوت از 15% و 34% و 37% ساخته شد اند که معمولاً مقدار مصرف در مینای دندان ها به میزان 37% درصد بیشترین کاربردها را دارد.

2- اسید هیدرو فلوریک که از این اسید برای اچ کردن عاج دندان ها به کارگیری فراوان می شود و از درصد خلوص 5 تا 10 درصد مورد استفاده قرار می گیرد.

این اسیدها معمولاً یا به شکل مایع هستند و یا به شکل ژل که هر کدام کاربردهای خاص خود را دارند.

کاربردهای استفاده از اسید اچ دندانپزشکی چیست؟

بیشترین کاربردی که برای اسید اچ دندانپزشکی متصور است، برای ایجاد حفره و یا تخلخل برای روی سطح دندان های ترمیمی که قرار است بر روی آن ها مواد کامپوزیتی و یا انواع روکش دندان مختلف نصب شود، از اسید اچ دندانپزشکی در زمانبندی معین شده که معمولاً در قسمت دستورالعمل این ماده که بر روی جعبه آن نصب است، می توان استفاده کاربردی نمود.

از این ماده شیمیایی باید در حد و اندازه مشخص و زمان معین و برای جاهای معلوم شده استفاده می شود. اگر غیر از موارد ذکر شده استفاده گردد و زمان به اندازه استاندارد رعایت نشود و یا مقدار و میزان بیشتری بر روی دندان بماند، عواقب بدی بر روی دندا ها می گذارد.

طریقه پاک کردن این مواد بعد از استفاده، می توان با پاشیدن آب و اسپری آب بر روی این مایع آن را از روی سطح دندان جدا کرد و از طریق لوله های ساکشن از دهان خارج نمود.

اسید اچ دندانپزشکی

وپژگی های اسید اچ دندانپزشکی و سایزها و بسته بندی های مختلف آن چگونه است؟

اسید اچ دندانپزشکی در قالب و بسته بندی های مختلف از جمله در سرنگ های استاندرد و درپوشیده در اندازه های متفاوت از سایزهای 1.2 میلی لیتر تا 50 میلی لیتر ساخته شده اند.

از دیگر موارد بسته بندی این ماده در بطری های پلمپ شده در سایزهای 5 تا 15 میلی لیتر ساخته شده و در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد.

مزیت های اسید اچ دندانپزشکی کدامند؟

از بیشترین مزیت هایی که برای این ماده دندانپزشکی متصور است، این است که با آب قابلیت شستشو دارد و می توان با اسپری مقدار کمی آب بر روی سطح ریخته شده از این مواد آن را به خوبی از روی آن پاک نمود.

به علت این که این ماده از قوام خوبی برخوردار است، امکان استفاده از آن برای محل دقیق دندان و یا آن قسمت هایی که دسترسی به دندان به سختی انجام می شود، می توان این ماده را در آن جا و مرکز دقیق آن قرار داد.

جدا شدن به راحتی از دندان بعد از اتمام زمان ماندگاری بر روی سطح دندان و محلول شدن در آب و پاک نمودن آن بدون هیچ گونه مشکل

اسید اچ دندانپزشکی

معایب استفاده از اسید اج دندانپزشکی

از معایب استفاده از اسید اچ دندانپزشکی می توان به خورنده بودن این ماده اشاره نمود، که از خاصیت آن است. ولی اگر بر اثر احمال کاری پزشک این ماده بر روی سطح دندان زیاد بماند، می تواند لایه های دندان را یکی پس از دیگری از بین برده و باعث سوراخ های عمیق و حتی آسیب به بافت نرم لثه و نسخ اطراف دندان و عصب ها و مویرگ های دندان شود. 

حتی می تواند ریشه دندان را از بین ببرد، اگر مدت زمان خیلی زیادی بر روی دندان بر اثر سهل انگاری بماند. و باید برای درمان ریشه دندان هزینه زیادی را متقبل شویم و یا آن را بکشیم.

از دیگر موارد معایب همانطور که از اسم این ماده معلوم است این ماده حاوی مقداری اسید خورنده است و اگر با دیگر قسمت های بدن از جمله لثه ها و یا بافت نرم و یا بر اثر سهل انگاری درون چشم بیمار بریزد، می تواند عواقب خطرناکی را برای بیمار بوجود آورد.

اسید اچ دندانپزشکی

موارد مراقبتی از ژل اسید اچ دندانپزشکی کدامند؟

این مواد به علت این که به نور خورشید حساس هستند باید از تابش مستقیم نور خورشید به دور باشند و در معرض این نور قرا نگیرند.

این مواد به علت این که در تماس با هوا احتمال سفت شدن و از دست دادن خاصیت آن زیاد است، باید بلافاصله بعد از استفاده و تزریق در محل مشخص شده دندان، درب آن را فوراً بسته تا در معرض هوای آزاد قرار نگیرد و خاصیت خود را از دست ندهد.

دمای مناسب برای نگهداری این ماده درجه ای بین 20 تا 23 درجه سانتی گراد می باشد و باید در این دما نگهداری شود. این ماده را از دسترس همگانی باید خارج نمود و فقط متخصصین دندانپزشکی حق تماس با این مواد و استفاده از آن را دارند.

برای این که این مواد در جای مناسب خودش ریخته و از آن محل به دیگر دندان ها نشتی نداشته باشد، با استفاده از تیغه های مخصوص این کار که مابین دندان ها قرار می گیرد و از نشتی به دیگر دندان ها جلوگیری به عمل می آید و دندان های دیگر هیچ گونه آسیب از این جهت نمی بینند.

برای بدست آوردن اطلاعات در خصوص قیمت و یا گرفتن اطلاعات دقیق در خصوص استفاده دقیق آن در دندانپزشکی می توانید با تماس با مشاورین ما از این اطلاعات بهره لازم را ببرید.

اطلاعات بیشتر
دندان انسان و نقش دندان انسان در دهان چیست؟ | کلینیک ژنیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button