ساکشن دندانپزشکی چیست؟ و چه کاربردی دارد؟ | کلینیک تخصصی ژنیک

ساکشن دندانپزشکی

زمان مطالعه: 5 دقیقه

ساکشن دندانپزشکی چه کاربردی در دندانپزشکی دارد؟

ساکشن دندانپزشکی و کاربرد آن در کلینیک دندانپزشکی تخصصی چیست؟ ساکشن یا دستگاه مکنده دندانپزشکی یکی از ابزارهای خاص دندانپزشکی است که برای جمع کردن بزاق و یا آب درون دهان بیمار و یا باقیمانده موادی که برای ترمیم دندان بیمار به کار می رود.

این دستگاه مواد باقیمانده آمالگام و یا براق و خون آبه های حاصل از جراحی و یا خورده دندان های پوسیده دندان که توسط دندانپزشک تراشیده شده است را از دهان بیمار جمه آوری می کند.

دندانپزشک این وسیله را حین انجام کار درون دهان بیمار قرار می دهد تا بتواند این مواد را از درون دهان بیمار بکشد و تخلیه نماید تا مانع از انجام کار نگردد و این مواد وارد حلق بیمار نشود.

ساکشن دندانپزشکی چیست و چه کاربردی دارد؟ | کلینیک تخصصی ژنیک

انواع ساکشن دندانپزشکی جیست؟

ساکشن های دندانپزشکی انواع مختلفی دارند و هر کدام کاربردها و روش های خاص خود را دارند که به آن می پردازیم.ساکشن دندانپزشکی به سه بخش اصلی تقسیم بندی می شوند.

1- ساکشن های آبی

2– ساکشن های برقی

3- ساکشن های هوایی

ساکشن آبی

ساکشن های آبی برای تخلیه آب دهان بیمار یا بزاق و خون آبه های ناشی از جراحی دندان و همچنین استفاده از آب برای تخلیه مواد باقیمانده از خورده موادی که از تراشیدن دندان های پوسیده و یا باقیمانده آمالگام  ترمیمی که برای دندان ها استفاده می شود را تخلیه می نماید.

این مدل ساکشن دندانپزشکی آب زیادی مصرف می کنند و اصلاً به صرفه نیستند و کم کم از رده خارج شده اند و جای خود را به ساکشن های جدید داده اند.

ساکشن برقی

ساکشن برقی که دارای سنسور و فیوز حساس محافظتی و همچنین فیلتر برای جمع آوری مواد آمالگام و آنتی باکتریال و کلید و پدال قطع و وصل و تخلیه که نسبت به مابقی ساکشن ها مزیت خوبی دارد.

این دستگاه که دارای ظاهری زیبا و اورگانومیک می باشد از آب برای تخلیه مواد از دهان استفاده نمی کند و این می تواند مزیت خوبی برای این دستگاه باشد و صرفه جویی مناسبی در مصرف آب می گردد.

ساکشن هوایی

ساکشن هوایی که به صورت سیار است و توسط دستیار دندانپزشک درون دهان بیمار نگهداشته می شود و توان مکش بالایی دارد و مانند یک جارو برقی عمل می کند و می توان مواد آمالگام باقی مانده در درون دهان بیمار را خارج کرده و به بیرون هدایت کند.

ساکشن دندانپزشکی چیست و چه کاربردی دارد؟ | کلینیک تخصصی ژنیک

از دیگر کاربردهای ساکشن دندانپزشکی کدامند؟

از دیگر موارد کاربرد ساکشن دندانپزشکی در دندانپزشکی این است که می توان با این وسیله، راه هوایی و تنفس بیمار را باز کرد. وجود مواد مایع درون دهان و ازدیاد آن می تواند برای تنفس بیمار مشکل آفرین باشد و راه تنفس را سد کند.

ولی وقتی توسط ساکشن دندانپزشکی این مواد مایع و یا حامد که حاصل تراشیده شدن دندان های فاسد شده می باشند را به سرعت خارج کرده و درون شش بیمار نمی شود. 

گاهی اوقات که جراح های دندانپزشکی به صورت بیهوشی عمل و جراحی ریشه دندان بیمار باید انجام گردد از ورود بزاق و یا خون آبه و یا مواد جامد آمالگام و یا دندان های شکسته شده به درون حلق بیمار جلوگیری می نماید.

موادی که توسط ساکشن دندانپزشکی از دهان بیمار خارج می شود کجا تخلیه می شود؟

لوله های ساکشن دندانپزشکی توسط پمپ های قوی مکنده که از قدرت زیادی برخوردار هستند. هر آنچه که در درون دهان بیمار باشد را خارج کرده و به بیرون هدایت می کند.

این مواد که مخلوطی از مایعات و مواد باقی مانده از آمالگام یا خورده دندان هایی که تراشیده شدن هستند.

از طریق این پمپ ها به فاضلاب شهری هدایت می شوند وزارت بهداشت طی دستوالعملی توصیه کرده است که در راه خروجی دستگاه های ساکشن دندانپزشکی حتماً فیلترهایی باید قرار بگیرد.

این کار مواد جامد را از مایع جدا کرده که فقط مایعات به فاضلاب شهر ریخته شود و مواد جامد از قبیل آمالگام که دیر به محیط زیست بر می گردد و قابل بازیافت نیست و به محیط زیست ورود پیدا نکند.

انواع سر ساکشن دندانپزشکی؟

معمولاً برای استفاده از ساکشن ها از سر ساکشن های یکبار مصرف به علت رعایت بهداشت و عدم همه گیری بیماری های واگیردار استفاده می شود.

یا اینکه اگر از نوع فلزی آن استفاده گردد باید حتماً این گونه از سرساکشن ها ضد عفونی و استریل شوند در ادامه انواع سرساکشن ها را نام خواهیم برد.

1- سرساکش یکبار مصرف دندانپزشکی که از نوع پلاستیکی ساخته شده اند و قابلیت استریل ندارند و بعد از مصرف دور انداخته خواهند شد و بهترین نوع سر ساکشن محسوب می شود.

2-سرساکشن های فلزی که این نوع را می توان قدیمی ترین سرساکشن ها نامید و بعد از مصرف باید حتماً استریل شوند که دیگر در حال حاضر به علت هزینه بالا برای استریل از این سر ساکشن ها زیاد استفاده نمی شود.

ساکشن دندانپزشکی چیست و چه کاربردی دارد؟ | کلینیک تخصصی ژنیک

اجزاء تشکیل  دهنده ساکشن دندانپزشکی کدامند؟

این دستگاه تشکیل شده از موتور، منبع جمع آوری حاصل از مکش که می تواند مواد جامد مثل خورده دندان های پوسیده و یا مواد آمالگام که برای ترمیم دندان ها به کار رفته است باشد بعضی از دستگاه ها آب و مایعات را نیز در خود جمع می کنند.

بعضی دیگر به فاضلاب شهری هدایت می کنند از دیگر اجرا، می توان به پمپ خلاء برای اجرای فشار منفی استفاده می شود.

دیگر اجراء این دستگاه می توان به مانومتر و لوله و اتصالات برای انتقال مایعات و مواد جامد اشاره کرد، پیج های کنترل فشار و نمایشگر فشار از دیگر اجزاء تشکیل دهنده ساکشن دندانپزشکی می باشد.

سخن آخر

ساکشن ها در بدو ورد به دندانپزشکی ها و مراکز درمانی دندان جایگاه ویژه ای برای خود بازکردن و تبدیل به یکی از با اهمیت ترین ابزارهای دندانپزشکی گردیدند این ابزار مهم کارایی فراوانی در انجام فرایند دندانپزشکی دارد و می تواند فرایند دندانپزشکی را تسهیل کند.

از آن جایی که در حین انجام عمل دندانپزشکی از آب برای شستشوی دهان زیاد استفاده می شود و حتماً باید مایعات درون دهان به صورت مدام و ممتد خارج گردد.

دستگاه ساکشن دندانپزشکی ساخته شد که می تواند تمامی مایعات درون دهان را هنگام دندانپزشکی تخلیه نموده و کار را برای دندانپزشک آسان نماید.

از دیگر موادی که توسط این دستگاه تخلیه می شود مواد تراشیده شده که از دندان های پوسیده افراد درون دهان جمع می شود به آسانی و خیلی زود از دهان بیمار خارج می شود تا مانعی برای انجام کار دندانپزشکی ایجاد نگردد.

این دستگاه یکی از ضروریات وسایل دندانپزشکی می باشد و مراکز و کلینیک های دندانپزشکی باسابقه و مجهز حتی برای ایمپلنت دندان فوری نیز از آخرین مدل از این دستگاه ها در کلینیک حود استفاده می نمایند.

اطلاعات بیشتر
فرز دندانپزشکی چیست؟ کاربرد فرز در دندانپزشکی + قیمت | ژنیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button