موم ارتودنسی چیست؟ وکس ارتودنسی چه کارایی دارد؟ کلینیک ژنیک

موم ارتودنسی چه کاربردی دارد؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

موم ارتودنسی

موم ارتودنسی (orthodontic wax) از موم طبیعی در کندوی عسل بدست می آید که موارد استفاده فراوان از جمله در ارتودنسی دارد.

از وکس ارتودنسی برای حفاظت از مخاط داخلی دهان در برابر ابزار و وسایل ارتودنسی مثل براکت ها، سیم ها و یا بریس ها که ممکن است، در دهان ایجاد حساسیت کنند و یا بر اثر شکستگی آن ها به لثه ها و یا مخاط نرم داخلی دهان آسیب بزند، سد محکم و خوبی برای جلوگیری از صدمه زدن می باشند. 

موم ارتودنسی یا وکس ارتودنسی را می توان با کمک دندانپزشک و یا توسط خودمان در منزل به راحتی برای حفاظت از مخاط نرم دهان بر روی دندان هایی که براکت آن ها آسیب دیده است، نصب نماییم.

موم ارتودنسی به علت داشتن خاصیت ضد عفونی کننده، می تواند بر روی دندان ها و یا براکت ها، نقش حفاظتی، هم از لحاظ جلوگیری از ایجاد خراش و یا آسیب زدن به مخاط دهان و هم برای میکروب زدائی در دندان های ارتودنسی شده به مدت محدود، مورد استفاده قرار داد.

موم ارتودنسی چیست؟

نحوه استفاده از موم ارتودنسی چگونه است؟

برای استفاده از موم ارتودنسی بر روی دندان ها، می توان به اندازه یک نخود از موم را با دست به صورت توپی شکل درآورده و با استفاده از انگشت دست بر روی براکت و یا سیم های ارتودنسی، مالید تا زمانی که براکت ها از این مواد پر و غنی شوند. 

اگر دهان خشک است، بهترین زمان برای نصب موم بر روی دندان های ارتودنسی شده می باشد، موم به علت این که آب گریز است و در آب حل نمی شود، با استفاده از گرمای دست، اقدام به شکل دادن موم نموده و با استفاده از انگشت بر روی دندان ارتودنسی شده می مالیم. اگر قسمت مورد نظر در دهان خیس است، برای بهتر چسبیدن موم، آن محل را باید با پارچه ای خشک نماییم.

 برای بهتر چسباندن موم به قسمت دندان ارتودنسی شده باید موم را شکل دهیم و از گرما برای این کار استفاده می نماییم. معمولاً گرمای بین دو انگشت برای حالت دادن به موم، مورد استفاده قرار می گیرد و این کار کفایت می نماید. در غیر این صورت باید از حرارت غیر مستقیم برای این کار استفاده نمود.

با استفاده از دو انگشت می توان موم را به شکل خمیر انعطاف پذیر درآورد و از آن برای نصب بهتر بر روی دندان های ارتودنسی شده آسیب دیده، مورد استفاده قرار داد.

نگرانی در خصوص بلع موم هایی که بر روی ارتودنسی ها قرار داده ایم و به داخل بدن وارد شده اند، اصلاً وجود ندارد.

خورده شدن قسمتی و یا مقدار زیادی از این موم ها برای بدن ضرر ندارد و سمی نیستند. اگر زمانی مشاهده شد که قسمتی و یا همه ی موم های نصب شده بر روی ارتودنسی دندان، بی اختیار بلعیده شده اند، جای نگرانی نیست و می توان از مقدار دیگری از موم ها، برای نصب دوباره استفاده نمود.

قبل از غذا خوردن و یا مسواک زدن، می توان موم ها را از دهان خارج نمود و پس از این کار می توان، دوباره به راحتی این موم ها را نصب نمود.

موم ارتودنسی چیست؟

میزان استفاده از موم ارتودنسی در هر مرحله چقدر است؟

برای استفاده از موم ارتودنسی در هر مرحله باید هر 24 ساعت یکبار تعویض موم را انجام داد. برای جلوگیری از ریزش و یا بلع این مواد، به علت از دست دادن خاصیت خود و یا آلودگی هایی که با هر بار خارج کردن و دوباره نصب کردن، ممکن است برای موم ارتودنسی اتفاق بیافتد، باید در این مدت زمان نسبت به تعویض این موم ها اقدام نمود. 

اگر چه موم های طبیعی خودشان ضد میکروب هستند، ولی با هر بار تماسِ دست، ممکن است این مواد آلودگی ها را به دیگر قسمت های بدن، از جمله انتقال به معده را باعث گردند.

موم های ارتودنسی را از کجا تهیه کنیم؟

بعد از ارتودنسی دندان ها ممکن است پزشک معالج مقادیری از موم های ارتودنسی را در اختیار بیمار قرار دهد. در صورت نیاز و بعد از استفاده از این موم ها و به علت این که خاصیت این موم ها بعد از بیست و چهار ساعت از بین می رود و یا امکان ریزش و یا بلع این مواد وجود دارد، باید تعویض این موم ها را بعد از 24 ساعت انجام دهیم.

در صورت اتمام موم هایی که پزشک معالج در اختیار ما قرار داده است، می توان این موم ها را از داروخانه های سطح شهر خریداری و تهیه نمود.

موم ارتودنسی چیست؟

قیمت موم ارتودنسی چقدر است؟

قیمت موم ارتودنسی به علت تغییرات زیاد قیمتی در بازار، به علت تورم همه روزه، در حال تغییر است. در صورت نیاز به داشتن اطلاعات قیمت موم ارتودنسی، می توان از فروشگاه های آنلاین در این زمینه به صورت تلفنی اقدام به گرفتن قیمت نمود.

قیمت موم ارتودنسی در قیمت ارتودنسی دندان هیچ تاثیری ندارد و تغییراتی در آن ایجاد نمی کند و این موم ها را می توان به رایگان از دندانپزشک خود تحویل گرفت و مورد استفاده قرار داد.

آیا استفاده از موم ارتودنسی شکل ظاهری دندان ها را بد می کند؟

خیلی ها پرسیده اند که آیا استفاده از موم ارتودنسی، شکل ظاهری دندان ها را بد می کند؟ در جواب این عزیزان باید بگوییم که اصلاً این طور نیست، و استفاده از موم ارتودنسی بر روی دندان ها، نمی تواند شکل بدی به دندان ها بدهد.

موم ها به علت اینکه بر روی براکت ها و یا سیم ها مالیده می شوند، اصلاً ظاهری برچسته ندارند و در دید نیستند. این مواد به صورت خمیری شکل سطح حساسیت زا در دهان را می پوشاند و از برخورد سیم ها به مخاط دهان جلوگیری مناسبی می کند.

موم ارتودنسی چیست؟

موارد منع و اشتباهات رایج در استفاده از موم ارتودنسی چیست؟

از جمله مواردی که برای استفاده از موم ارتودنسی باید رعایت شود، این است که قبل از استفاده از این مواد در دهان، باید دهان را تمیز و عاری از هر گونه جسم خارجی از جمله مواد غذایی نمود.

بعد از این کار با خشک کردن دهان با پارچه تمیز، و مطمئن شدن از عدم خیس بودن قسمت مورد استفاده از موم، این مواد را به جای مورد نظر می مالیم.

استفاده بیش از حد از این مواد، منع وجود دارد و باید مقدار مورد استفاده با مکان مورد نظر تناسب داشته باشد.

میزان ماندگاری این مواد بر روی دندان های ارتودنسی، نباید زیاد باشد و باید هر بیست و چهار ساعت یکبار این مواد را زدود و از موم تازه و نو استفاده نمود.

آیا موم ارتودنسی بر روی دندان های جایگزین شده نیز کاربرد دارد؟

از آنجایی که کاشت دندان بعد از انجام ارتودنسی دندان ها انجام می شود، لذا موم ارتودنسی بر روی ایمپلنت دندان جایی ندارد و بعد از اتمام مراحل ارتودنسی دندان ها و برداشت بریس ها و سیم ها و براکت ها و تنظیم و منظم کردن دندان ها، پروتز های مصنوعی در دهان نصب می شوند.

اطلاعات بیشتر
علت تاخیر در رویش دندان کودکان چیست؟ | کلینیک تخصصی ژنیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button