حساسیت دندان چیست؟ 5 مورد از حساسیت های دندانی کدامند؟ ژنیک

حساسیت دندان چگونه بوجود می آید؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

حساسیت دندان و راه های درمان آن

حساسیت دندان یکی از معضلات درناکی است که برخی از افراد به دلایل مختلف در دندان های خود با آن دست و پنجه نرم می کنند.

حساسیت دندان به دلایل مختلفی می تواند ایجاد شود. در بیشتر موارد این حساسیت ها می تواند از جنس نامرغوب و کیفیت بد دندان ها باشد که می تواند زمینه ژنتیکی داشته باشد.

 حساسیت های دندان به سرما و گرما و یا هر گونه موارد تحریک آمیز دیگر مثل شیرینی و یا ترشی که خورده می شود، باعث حساسیت دندانی می شود و می تواند درد در دندان ها  ایجاد نماید.

دیگر عواملی که می تواند در حساسیت دندان ها تاثیر گذارد باشد، می توان به فرسودگی و پوسیدگی دندان ها و آسیب دیدن مینای دندان و رسیدن مواد تحریک کننده به عصب دندان باشد.

وقتی گرما و یا سرما مثل چای داغ و یا آب سرد نوشیده می شود، در اولین تماس این مایعات با دندان ها حالت تیرکشیدگی در دندان ها ایجاد می شود و دردی آنی سراغ کسانی که حساسیت دندانی دارند، می آید.

گرما و سرما یک عامل تحریک کننده برای دندان هایی است که به عصب نزدیک شده اند و تاثیرپذیری زیادی از محرک ها می گیرند و باعث درد در دندان می شود.

حساسیت دندان

رایج ترین محرک های حساسیت دندانی کدامند؟

رایج ترین محرک های حساسیت دندان چهار مورد اصلی هستند که در ادامه و در ذیل به آن می پردازیم. در این جا لازم است که بگوییم، اصلی ترین و مهم ترین دلایل حساسیت دندان، پوسیدگی دندان و رسیدن عصب به سطح دندان و تحریک با هر عامل تحریک زا می تواند اتفاق بیافتد. 

1- گرما یکی از دلایل حساسیت دندان می تواند باعث و خیلی از افراد با نوشیدن چای گرم احساس درد و تیرکشیدگی در دندان های خود دارند.

2- سرما دومین عامل حساسیت های دندانی است که برخی دیگر از افراد با نوشیدن آب سرد و خنک، باعث تحریک و اثرگذاری بر عصب دندان و درد شدید لحظه ای در دندان خود گردند.

3- مصرف شیرینی جات از دیگر مورادی است که باعث تحریک گیرنده های عصبی دندان شده و درد در دندان را باعث گردد.

4- مصرف ترشی جات از دیگر مواردی است که می تواند بر دندان های به عصب رسیده و یا نزدیک به عصب تحریک کننده باشد و باعث درد در دندان ها به صورت آنی گردد.

5- عدم مسواک زدن صحیح و سایش مینای دندان از دیگر موارد محرک های حساسیت دندان می تواند باشد که باعث درد در دندان و لثه ها می شود.

حساسیت دندان

عواملی که باعث ایجاد حساسیت دندان می شود چیست؟

از مهمترین عواملی که باعث ایجاد حساسیت و درد در دندان می شود را در ذیل به آن اشاره خواهیم کرد.

1- جنس دندان یکی از مهمترین عوامل ایجاد حساسیت دندانی می باشد که می تواند تاثیر مستقیم در دردهای حساسیتی در دندان باشد.

2- استفاده نامناسب از مسواک های زبر و خشن و از بین بردن مینای دندان به علت استفاده بیش از حد و غیر اصولی از مسواک

3- پوسیدگی های گسترده در دندان ها و عدم مراجعه برای ترمیم و بازسازی این مدل دندان ها نیز یکی دیگر از مواردی است که باعث حساسیت دندان می شود.

4- دندان قروچه نیز یکی دیگر از عموامل تاثیر گذار بر سایش دندان ها و از بین رفتن مینای دندان و در نتیجه رسیدن عصب به سطح دندان ها و تحریک و درد با هر عامل تحریک زا می باشد.

5- جرمگیری دندان به صورت غیر اصولی که در منزل و یا این که توسط پزشک نابلد این کار انجام می شود. این مورد نیز یکی دیگر از عوامل حساسیت دندان به علت سایش مینای دندان می تواند باشد.

حساسیت دندان

راه های جلوگیری از حساسیت دندان ها چیست؟

اگر دندان های شما جنس مناسبی ندارد و بر اثر ژنتیک، مینای دندان به راحتی و زود به زود تخریب می شود، راه مناسبی برای کم کردن و از بین بردن حساسیت دندانی برای شما وجود ندارد.

شما باید با این دندان ها بسازید تا این که عمرشان به پایان برسد و از ایمپلنت دندان به جای دندان های اصلی خود استفاده نمایید.

ولی برای افرادی دیگر که عامل محیطی تاثیر بر حساسیت دندان هایشان دارد، باید با مراعات مواردی که گفته می شود، می توانند حساسیت دندان خود را کم کرده و یا آن را از بین ببرند.

1- سعی شود که در طول روز دوبار از مسواکِ با جنس نرم و خمیر دندان فلورایددار که مواد سفید کننده نداشته باشد، بعد از یک ساعت از غذا خوردن از این مدل مسواک ها استفاده نمایید.

این رفتار می تواند تا حدودی از حساسیت دندان شما بکاهد و در دراز مدت دندان درد نگیرید.

2- تعویض مسواک به صورت دوره ای و حداقل هر سه ماه یکبار، برای این که باکتری ها و میکروب ها در پرس مسواک ها لانه می کنند و مسواک غیر بهداشتی می شود.

با رعایت این موضوع  و استفاده از خمیر دندان های حساسیت زدا و فلوراید تراپی و استفاده از باندینگ دندان، می توان به عدم درگیر شدن دندان ها به حساسیت دندان، گام بزرگی برداشت.

3- با مراجعه منظم و دوره ای به دندانپزشک متخصص، از وضعیت دندان ها و یا پوسیدگی احتمالی هر کدام از دندان ها اطلاع پیدا کنیم و نسبت به ترمیم آن کوشا باشیم.

4- برای سفید کردن و بلیچینگ دندان حتماً با دندانپزشک خود مشاوره قبل از انجام، داشته باشید. تا آن جا که مقدور باشد از انجام بلیچینگ دوری کنید. زیرا اثرات نور لیزر بر دندان بعضی ها می تواند حساسیت زا باشد و یا تحریک ایجاد نماید.

حساسیت دندان

آیا جرمگیری در منزل می تواند از عوامل حساسیت دندان باشد؟

یکی دیگر از عوامل موثر در حساسیت های دندانی را می توان به جرمگیری دندان در منزل نسبت داد. این مورد نیز از کاندیدای تاثیرگذار در تحریک و اثرگذاری در جرمگیری دندان می تواند باشد.

جرمگیری دندان در منزل به علت این که افراد تخصص کافی در این خصوص ندارند ، از مواد اسیدی برای جرمگیری استفاده می شود و به همین دلیل مینای دندان بر اثر قرار گرفتن در برابر این اسیدها تحلیل رفته و باعث تخریب بخشی از آن می شود.

تخریب مینای دندان مساوی است با اثرپذیری دندان از محرک های بیرونی در دندان مثل سرما و گرما و یا شیرنی و یا ترشی که می تواند باعث درد در دندا ها گردد.

دندانی که با آسیب بر اثر استفاده از مواد اسیدی خانگی دچار تخریب می شود، و از بین می رود باید راهی برای جایگزینی و با کاشت دندان به جای دندان آسیب دیده آن را جایگزین کرد.

البته قیمت ایمپلنت دندان در این روزها با توجه به تورم و بالا رفتن ارز خارجی برای اقشار ضعیف جامعه کمی مشکل شده است.

ولی در نهایت چاره ای جز استفاده از این روش ها نیست و باید از ایمپلنت دندان به جای دندان از دست رفته استفاده نمود.

اطلاعات بیشتر
بهترین و کامل ترین روش های جلوگیری از پوسیدگی دندان چیست ؟ | کلینیک ژنیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button