مال اکلوژن دندان | جراحی فک و دندان برای رفع مال اکلوژن | ژنیک

مال اکلوژن دندان چیست؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

مال اکلوژن دندان به چه معنی است؟

مال اکلوژن دندان به معنی در یک راستا قرار نداشتن دندان ها و یا فک بالا و فک پایین بر روی یکدیگر را گویند. عدم تقارن دندان های فک بالا  با فک پایین و عقب و جلو بودن فک ها را مال اکلوژن دندان می گویند.

راه های متفاوتی برای درمان مال اکلوژن دندان وجود دارد که یکی از آن موارد، جراحی فک و دیگری استفاده از روش ارتودنسی دندان می باشد.

اکلوژن در اصلاح به معنی در یک راستا بودن و صاف قرار داشتن است و مال نیز به معنی عدم قرار گیری صحیح و منفی بودن است که وقتی قبل از اکلوژن قرار می گیرد، معنی آن به ناصاف بودن و عدم تقارن دندان تغییر پیدا کرده و به معنی عدم متقارن و یا ناصاف بودن دندان معنا پیدا می کند.

مال اکلوژن دندان

انواع مال اکلوژن دندان کدامند؟

مال اکلوژن دندان در سه کلاس و رده بندی قرار دارد که به اختلالات بایت نیز معروف هستند.

کلاس 1: مال اکلوژن دندان

در کلاس یک در مال اکلوژن دندان می توان به شلوغی بیش از حد دندان ها و عدم تقارن در دندان ها به آن ها اشاره کرد. این وضعیت به طوری است که دندان ها هیچ تقارنی با یکدیگر ندارند و یا فواصل بین ها زیاد است و از عوارض آن میتوان به ساییدگی دندان ها و پوسیدگی خیلی سریع در این کلاس از مال اکلوژن دانست.

کلاس 2: مال اکلوژن دندان

در کلاس دو در مال اکلوژن دندان که به بیماری اوربایت نیز معروف است، همپوشانی زیادی در هر دوفک چه در فک بالا و چه در فک پایین شاهد هستیم. در این حالت فک ها به شکلی است که فک بالا جلوتر از فک پایین قرار دارد. از معایب این نوع عارضه به عدم تعادل در ادا کردن کلمات به درستی و سایش دندان ها و دندان قروچه نام برد.

کلاس 3: مال اکلوژن دندان

در کلاس سوم در مال اکلوژن دندان به شکلی است که فک پایین جلوتر از فک بالایی دهان قرار دارد و ما شاهد بزرگی فک پایین نسبت به فک بالا هستیم و این اتفاق می تواند اختلال زیادی در جویدن و بلع غذا و سایش در دندان ها ایجاد نماید.

مال اکلوژن دندان

از کجا متوجه شویم که مال اکلوژن دندان داریم؟

کسانی که در فک بالا یا پایین خود جلوزدگی و یا ناترازی داشته باشند از جمله کسانی هستند که به این عارضه دچار هستند. بزرگ بودن فک پایین و عدم قرار گیری دندان ها به صورت تقارن بر روی یکدیگر می تواند از علل اصلی مال اکلوژن دندان باشد.

معمولاً کسانی که دچار این بیماری هستند، می تواند به صورت ارثی و یا به شکل حوادث و برخوردهای و شکستگی و یا دررفتگی در فک خود، گرفتار آن شده باشند.

مهمترین عللی که باعث ایجاد مال اکلوژن دندان می شوند، کدامند؟

از مهمترین عواملی که باعث ایجاد مال اکلوژن به غیر از حوادث و برخوردهای طبیعی و یا موارد وراثتی می شود، می توان به استفاده بیش از حد از پستانک و یا شیشه شیر که به صورت دراز مدت و طولانی درون دهان کودک قرار دارد.

در بعضی موارد می تواند از وجود تومور در ناحیه سر و یا در فک ها بوجود آید. از دیگر موارد می توان به لب شکری و شکاف در کام و یا مکیدن مکرر انگشت و یا به علت وجود اختلال در بینی و تنفس از دهان و وجود لوزه سوم که می تواند تاثیر زیادی در ایجاد مال اکلوژن بگذارد.

مال اکلوژن دندان

بهترین روش درمان مال اکلوژن دندان چیست؟

از بهترین روش های درمان مال اکلوژن دندان را می توان با مراجعه به دندانپزشک متخصص ارتودنسی که در این خصوص تخصص دارد، از درمان این عارضه مطمئن شد.

بهترین متخصص ارتودنسی دندان در تهران می تواند با استفاده از روش های مناسب و بهترین نوع ارتودنسی دندان برای هر شخص اقدام به درمان این عارضه نماید. در بعضی مواقع نیز نیاز است که این متخصصان اقدام به جراحی و کوتاه یا بلند کردن فک ها نمایند، تا دندان ها به درستی بر روی هم قرار گیرند.

شاید کسانی که به این مشکل و عارضه خفیف دچار هستند، خودشان نیز از این بیماری خبر نداشته باشند و باید با مراجعه ای که این بیماران به دندانپزشکان معتمد و کاربلد خود دارند، پی به این عارضه برده و آن را درمان نمایند.

مال اکلوژن دندان

مال اکلوژن دندان خود را کجا درمان کنیم؟

کسانی که دارای این اختلال هستند و میخواهند درمان مناسبی برای بیماری خود داشته باشند، باید با مراجعه به مراکز تخصصی دندان پزشکی با سابقه و معتبر ، اقدام به درمان این عوارض فک و دندان خود نمایند.

شاید از خود بپرسید، این گونه مراکز معتبر را از کجا باید پیدا کنیم. شما باید با پرس و جو و تحقیق از دوستان و آشنایان و یا مراکز بزرگ تخصصی در این زمینه در منطقه زندگی خود و با تحقیق مناسب و رضایت مندی که از مراجعه کنندگان به آن بدست می آورید، می توانید به راحتی از این گونه مراکز استفاده نمایید.

مال اکلوژن چه عوارضی می تواند به همراه داشته باشد؟

از مهمترین عوارض که مال اکلوژن دندان می توان به همراه داشته باشد، ساییدگی دندان ها و تحلیل و از بین رفتن آن ها در دراز مدت می تواند به همراه داشته باشد.

از موارد دیگر می توان، به عدم تکلم درست و صحیح و ناهنجاری در تنفس و یا عدم درست جویدن غذا و مشکلات هاضمه و اختلال در معده و روده ها را باعث گردد.

مال اکلوژن اگر به موقع تشخیص داده نشود و به موقع نیز درمان نشود، می تواند باعث از دست دادن همه ی دندان ها گردد. این روند می تواند به صورت یک ناهنجاری که در طول مدت کم و به یک باره برای اکثر دندان ها به علت ساییدگی بر روی هم و تغییر شکل فک ها را ایجاد کند.

مال اکلوژن دندان

سخن پایانی

در این مقاله که موضوع آن مال اکلوژن دندان می باشد، سعی کردیم مراحل و کلاس های ابتلا به این بیماری را شرح دهیم و از علل و روش های درمان آن نیز صحبت نمودیم.

از دیگر موارد نیز به مراکز درمانی که می توان با مراجعه به آن مکان ها و به صورت مطمئن و قابل اطمینان نسبت به درمان اقدام نمود، نیز اشاره ای داشتیم. در ادامه اگر نیاز به مشاوره در این خصوص داشتید، می توانید با تماس با ما از مشاوره و راهنمایی های رایگان ما برخوردار شوید.

اطلاعات بیشتر
جرمگیری دندان با لیزر چگونه انجام می شود؟ | معایب و مزایا | ژنیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button