سن مناسب بلیچینگ دندان چه زمانی است؟ کلینیک دندانپزشکی ژنیک

در چه سنی مجاز به انجام بلیچینگ دندان هستیم؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

سن مناسب بلیچینگ دندان

سن مناسب بلیچینگ دندان بعد از 18 سالگی است. از این زمان به بعد بهترین موقعی است که وقتی فرد احساس می کند که سفیدی دندان خود را از دست داده و با مسواک زدن نمی تواند درخشندگی دندان خود را به دست آورد، می توان از روش بلیچینگ استفاده نمود.

توصیه مرکز تخصصی دندانپزشکی ژنیک این است که قبل از سن قانونی و موقعی که فک و دندان ها به استحکام کامل نرسیده اند از ورش بلیچینگ استفاده نکنید.

البته کودکان تا قبل از رسیدن به سن 12 سالگی و درآوردن تمامی دندان های دائمی نباید از بلیچینگ دندان استفاده نمایند و حتی این زمان تا 18 سالگی ممنوعیت دارد و با رعایت شود.

قبل از سن 18 سالگی نباید از بلیچینگ دندان استفاده نمود. زیرا تا قبل از این زمان تکامل و رشد دندان ها به حد کافی نرسیده و اگر بلیچینگ در کمتر از این سن اتفاق بیافتد، احتمال اختلال در رشد دندان این افراد وجود دارد.

قبل از سن 18 سالگی به علت اینکه عاج و مینای دندان ها هنوز در حال رشد است و فواصل بین دندان ها هنوز پر نشده است، ممکن است با بلیچینگ دندان روند رشد دندان ها، متوقف و آسیب به دندان ها وارد شود و این زمان سن مناسب بلیچینگ دندان نیست.

البته این موضوع از احتمالات است و هنوز دلیلی بر این موضوع وارد نشده است که در زیر 18 سال، سن مناسب بلیچینگ دندان نیست، ولی پژوهشگران رشته دندانپزشکی قبل از سن بلوغ و یا حداکثر 18 سال را برای بلیچینگ کردن دندان ها را به صلاح نمی دانند و می گویند در این زمان سن مناسب بلیچینگ دندان نیست.

در بلیچینگ کردن دندان ها و سن مناسب بلیچینگ دندان، فقط محدودیت سن و سال، تنها در کودکان تا زمان درآوردن تمامی دندان های دائمی و رسیدن به سن قانونی مطرح است و از دیگر محدودیت ها برای کسانی است که دندان های طبیعی خود را از دست داده اند و از پروتزها و دندان های مصنوعی و یا از ایمپلنت دندان همیشگی استفاده می کنند.

در بلیچینگ کردن دندان ها از مواد خاصی استفاده می شود که می تواند در لایه های درونی دندان نفوذ کرده و باعث سفید شدن دندان ها گردد. این مواد هیچ آسیب و یا ضرری به دندان ها نمی رسانند و تنها باعث سفید شدن آن ها می شوند.

سن مناسب بلیچینگ دندان

چه کسانی کاندیدای خوبی برای بلیچینگ دندان هستند؟

کسانی که با توجه به رعایت درست اصول بهداشت دندان های خود رنگ دندان های آن ها مطلوب نیست و زردی و یا سیاهی روی دندان های آن ها به وضوح مشخص است.

این افراد به علت این موارد در اجتماع و در ارتباط با دیگران اعتماد به نفس خود را از دست می دهند و نمی توانند به راحتی با دیگران صحبت کرده و ارتباط برقرار نمایند.

این اشخاص وقتی در حال صحبت کردن هستند، دست خود را جلوی دهان خود گرفته تا دندان های آن ها که از رنگ خوبی برخوردار نیست، معلوم نباشد.

تنها راهی که برای کسانی که دندانی مشابه این افراد دارند، استفاده از روش بلیچینگ است که می توان در یک الی دو جلسه نسبت به سفید کردن دندان های آن ها اقدام موثر انجام داد.

پس سن مناسب بلیچینگ دندان برای این گروه از افراد جامعه که ذکر شد، مطرح نیست و در اسرع وقت باید در سفید کردن دندان های خود اقدام کنند.

اگر چه نمی توان برای کسانی که کمتر از 18 سال سن دارند محدودیت قائل شد و این موضوع هنوز اثبات نشده است ولی باید جوانب احتیاط را در نظر گرفت و بعداً اقدام به بلیچینگ کرد.

کسانی که واقعاً از روش مسواک زدن هر روزه دندان هایشان تغییر وضعیت ندارد و هنور زرد است باید حتماً با روش بلیچینگ دندان برای تغییر و سفید کردن دندان خود مراجعه نمایند.

سن مناسب بلیچینگ دندان

آیا سن در ماندگاری زیاد و یا کم در بلیچینگ دندان تفاوت دارد؟

بعضی ها سن مناسب بلیچینگ را از ما سوال می کنند و بعضی دیگر می پرسند که آیا در سنین مختلف ماندگاری بلیچینگ دندان یکسان است. باید گفت که سن شاید یک متغییر باشد ولی نمی تواند به عنوان یک الگو از آن استفاده کرد.

شاید یک فرد در سن سی سالگی بلیچینگ دندان انجام دهد و از مواد و خوراکی های رنگدانه دار زیاد استفاده کند و یا این که مصرف دخانیات و سیگار داشته باشد و به نظافت و بهداشت دندان خود اهمیت ندهد، این تنها مواردی است که می تواند در ماندگاری و یا عدم ماندگاری بلیچینگ دندان در سنین مختلف تاثیر گذار باشد.

شاید فرد دیگری نیز تمام موارد بهداشتی و مسواک زدن بعد از بلیچینگ را رعایت کند و مواردی که بعد از بلیچینگ منع دارد را رعایت کند و سن بالایی نیز داشته باشد. این فرد مطمئناً سفیدی دندان هایش ماندگارتر خواهد بود.

پس متوجه شدیم که سن در ماندگاری یا عدم ماندگاری بلیچینگ دندان، اصلاً مطرح نیست و تنها بستگی به عادت ها و رفتارهای فردی هر شخص خواهد داشت.

سن مناسب بلیچینگ دندان

آیا پروتزهای دندانی نصب شده در فک را می توان سفید کرد؟

سوالی خیلی ها این است که آیا ایمپلنت دندان نصب شده را می توان سفید کرد؟ در جواب این عزیزان باید بگوییم که ایمپلنت های دندانی از جنس تیتانیوم ساخته شده اند و فقط با مسواک زدن قابل شستشو هستند و به رنگ اولیه خود باز می گردند و از همان ابتدا از لحاظ رنگ بندی مشابه رنگ دندان های اصلی و کناری آن ها انتخاب می شوند.

اگر فکر می کنید نیاز به تغییر رنگ ایمپلنت دندان دارید، باید در ابتدا دندان های خود را بلیچینگ و سفید کنید و بعداً بر اساس رنگ دندان هایتان رنگ ایمپلنت دندان خود را انتخاب نمایید.

سن مناسب بلیچینگ دندان

انجام بلیچینگ دندان در منزل بیشتر ماندگاری دارد و یا در مطب؟

خیلی از سوالاتی که از ما می پرسند و مطرح می شود این است که آیا بلیچینگ دندان در منزل انجام دهیم؟ و یا در مطب و کلینیک انجام شود؟ و آیا سن مناسب بلیچینگ دندان در این مورد مطرح است؟ باید در جواب بخش اول سوال باید بگوییم که فرق چندانی در بین این که دندان های خود را در منزل بلیچینگ کنیم و یا در مطب، ندارد.

در هر دو مورد باید در ابتدا مراجعه به متخصص دندانپزشکی زیبایی داشته باشید. در حصوص بلیچینگ در منزل، پزشک مربوطه در ابتدا با بررسی و معاینه، دستور العمل هایی را برای شما تجویز می کند و قالبی از دندان های شما گرفته می شود که بر اساس این قالب، مواد سفید کننده را درون آن می ریزید و بر روی دندان های خود می گذارید.

ولی در مطب، پزشک خودش با موادی که برای سفید کردن دندان در اختیاز دارد در ابتدا با مواد خاصی لثه ها را با آن محافظت می کند.

در ادامه با مواد پراکسید هیدروژن سطح دندان شما را پوشیده می کند و در کمتر از نیم ساعت با شستشوی دندان های شما اقدام به سفید شدن دندان شما می گردد.

تنها تفاوتی که بین بلیچینگ منزل با مطب دارد، زمانبندی و میزان زمان است که باید این مواد بر روی دندان های شما بماند و اصلاً سن مناسب بلیچینگ دندان در این جا مطرح نیست. زمان انجام بلیچینگ، در منزل خیلی بیشتر و به دفعات زیادتر از مطب است.

اطلاعات بیشتر
کاسه کراشوار دندانپزشکی چیست؟ کلینیک تخصصی دندانپزشکی ژنیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button