کاسه کراشوار دندانپزشکی چیست؟ کلینیک تخصصی دندانپزشکی ژنیک

کاسه کراشوار

زمان مطالعه: 5 دقیقه

کاسه کراشوار دندانپزشکی چه کاربردی دارد؟

کاسه کراشوار دندانپزشکی که از جنس چینی و سرامیک ساخته می شود، باید سطحی صاف و سیقلی و زیبا داشته باشد. این وسیله  بر روی یونیت دندانپزشکی یا به صورت مجزا در کنار دست بیمار در کلینیک دندانپزشکی قرار می گیرد. بیمار از این وسیله برای ریختن بزاق و آب دهان و یا خون آبه که در دهان خود جمع شده است، مورد استفاده قرار می دهد.

سطح داخلی کراشوار دندانپزشکی باید آنقدر صاف و سیقلی باشد که هیچ گونه آب و یا مواد پوسیده دندان ها و یا مواد ریز آمالگام و رزینی که بر اثر تراشیده شدن از سطح دندان های بیمار در دهان جمع می شوند، درون این کاسه نماند و با گردش آبی که از شیر شستشوی آن وارد کاسه می شود به خوبی تخلیه گردد.

در کنار کاسه کراشوار دندانپزشکی، محلی تعبیه شده است که لیوان را در خود جای می دهد و از این لیوان برای پر کردن آب و چرخش آن در دهان بیمار برای خارج کردن باقی مانده های دندان های پوسیده ای که دندانپزشک آن ها را تراشیده و یا اینکه باقیمانده موارد رزینی که پزشک جهت ترمیم دندان بیمار از آن استفاده نموده است، بهره برداری می شود.

وجود کاسه کراشوار دندانپزشکی در کنار دست بیمار یکی از ملزومات درمانی در دندانپزشکی محسوب می شود. عدم وجود این کاسه می تواند باعث تاخیر در روند درمان و یا باعث اختلال در درمان دندان بیمار  شود.

کاسه کراشوار دندانپزشکی

کاسه کراشوار را از چه جنسی می سازند؟

کاسه کراشوار باید از جنس چینی و سرامیک باشد که آلودگی ها و میکروب ها و ویروس ها و یا عفونت های خارج شده از دهان بیمار را به خود نگیرد.

این ظرف پزشکی که مدام با بزاق و آب دهان بیماران در تماس است، باید عاری از ترک خوردگی و یا جرم گرفتگی باشد. اگر کاسه کراشوار دارای ترک باشد بی شک میکروب ها درون ترک ها نفوذ کرده و محیطی آلوده را باعث می شوند.

این وسیله که در دندانپزشکی خیلی کاربردی می باشد، نیاید از جنس پلاستیک و یا فلز باشد. جنس فلز و یا پلاستیک به علت این که دارای خاصیت خورندگی و فرسوده شدن می باشند و یا زنگ زدگی در نوع فلزی آن اتفاق می افتد، جنس مناسبی برای ساخت کاسه کراشوار به حساب نمی آید.

یک کاسه کراشوار خوب چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟

خصوصیات یک کراشوار دندانپزشکی جدای از این که باید از جنس مرغوبی ساخته شده باشد، باید دارای عمق همراه با سطحی صاف و سیقلی باشد. کراشوار دندانپزشکی را می توان به عنوان یکی از تجهیزات با ارزش دندانپزشکی دانست که پرکاربرد و در طول انجام کارهای دندانپزشکی بیمار، بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

کراشوارها را طوری می سازند که دسترسی بیمار به آن مناسب و در نزدیکی یونیت دندانپزشکی قرار داشته باشد. این ابزار دندانپزشکی باید دارای توری مناسب برای جمع آوری مواد آمالگام که از دهان بیمار تخلیه می شود و یا خرده دندان های پوسیده بیمار که در این ظرف ریخته می شود، بتوان جمع آوری گردد و داخل فاضلاب شهری نشود.

چرخش آب که از سردوش شستشوی این ابزار دندانپزشکی باید به حدی باشد که بتواند تمامی آلودگی های موجود در این ظرف را خارج نماید. در برخی از کراشوارها از مکنده قوی برای خارج کردن آب درون این کاسه ها مورد استفاده قرار می گیرد و خروج آب با مکش و سرعت زیاد اتفاق می افتد.

کاسه کراشوار دندانپزشکی

اجزاء تشکیل دهنده کراشوار دندانپزشکی

این وسیله بر روی خود جا لیوان دارد و لیوان های یک بار مصرف که بیماران برای چرخاندن آب در درون دهان خود به آن نیاز پیدا می کنند، بر روی کراشوار قرار داد. این ابزار دندانپزشکی از دو سردوش آب برخوردار است. یکی برای شستشو و ورود جریان آب به داخل کاسه و دیگر برای ریختن آب درون لیوان که برای شستشوی دهان بیمار به کار می رود.

قیمت کاسه کراشوار دندانپزشکی چقدر است؟

قیمت های کاسه کراشوار دندانپزشکی در مدل های مختلف و سایزها و جنس های متفاوت در حال حاضر دارای قیمتی در حدود دو میلیون پانصد هزار تومان شروع می شود و تا ده میلیون تومان نیز وجود دارد. البته قیمت این کاسه ها بر اساس جنس و یا طرح های مختلف و کوچک و بزرگی آن قیمتی متفاوت دارند.

قیمت ها در بازار همه روز در حال بالا و پایین شدن می باشد و نمی توان قیمت ثابتی را در نظر گرفت. با مراجعه به سایت های آنلاین فروشگاهی تجهیزات پزشکی وقتی قیمت این وسیله پزشکی را جستجو می کنیم نمی توان قیمتی ثابت را دید.

قیمت ها را می توان به صورت تلفنی و به صورت لحظه ای که دارای تغییر هستند، می توان از فروشندگان این ابزارها، پرس و جو کرد و در ادامه اقدام به خرید نمود.

بعد از اتمام مراحل کار دندانپزشکی کاسه کراشوار را چگونه باید تمیز نمود؟

بعد از اتمام هر مرحله از کار دندانپزشکی، یعنی برای استفاده هر نفر باید این کاسه ها به صورت خیلی خوب شستشو و تمیز گردند و از مواد ضد عفونی کننده و استریل کننده برای از بین بردن میکروب ها و عفونت هایی که احیاناً از بیمار قبلی امکان ماندن در این ظروف وجود دارد، باید پاک گردد.

این ظروف به علت این که از جنس مرغوب ساخته شده اند در اندک زمانی پاک و تمیز می شوند و نمی توان آلودگی را در آن ها مشاهده نمود و با گردش آبی که به صورت مداوم و به صورت هر بار شستشوی دهان بیمار این آب به صورت چرخشی جریان پیدا می کند و هر آن چه درون کاسه کراشوار ریخته شده باشد را با خود می برد.

ولی باید احتمالات را در نظر گرفت و بعد از اتمام کار دندانپزشکی هر فرد نسبت به نظافت و تمیز نمودن و ضد عفونی نمودن این ظروف اقدام نمود تا برای نفر بعد آماده بهره برداری واقع گردد.

کاسه کراشوار دندانپزشکی

آیا برای پرتزگذاری دندان در دهان بیمار کراشوار دندانپزشکی کاربرد دارد؟

کراشوار دندانپزشکی از جمله تجهیزات دندانپزشکی می باشد که اگر در محل مورد نظر و در کنار یونیت دندانپزشکی نباشد، آن مطب، مطب دندانپزشکی استانداردی نیست و برای هر کاری که قرار است برای بیمار انجام شود این ابزار و تجهیزات باید وجود داشته باشد تا بتوان یک مطب استاندارد و قابل بهره برداری واقع گردد.

از کوچک ترین کار دندانپزشکی که معاینه دهان بیمار است تا تراش دندان بیمار و یا کشیدن دندان و یا ایمپلنت دندان موقت و یا کاشت دندان دائمی برای همه این موارد از کراشوار دندانپزشکی استفاده خواهد شد.

اطلاعات بیشتر
علت پوسیدگی دندان کودکان | درمان پوسیدگی دندان کودکان | ژنیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button