پست و کور دندان چیست؟ |چه مواقعی از پست و کور استقاده می شود؟ | ژنیک

پست و کور دندان چیست؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

پست و کور دندان چیست؟

پست و کور دندان(Post and core tooth) را برای ترمیم دندان هایی که تمامی قسمت های خارج از لثه خود را از دست داده اند و فقط دارای ریشه از پالپ تخلیه شده می باشند که از یک سیستم کور و هسته فلزی یا غیر فلزی که به عنوان یک اسکلت و پایه ای برای نگه داشت تاج دندان، مورد استفاده قرار می گیرد.

پست و کور دندان یکی از وسایل و امکاناتی در مرکز دندانپزشکی می باشد که توانسته است به بازسازی خوب دندان های فرسودن و تخریب شده کمک خوبی نماید.

این ابزار پزشکی به خوبی می تواند کار پایه دندان یا شفت فلزی در دندان را انجام دهد و تاج را سر پا نگه دارد و دندان بتواند به وظایف خود که کار جویدن غذا می باشد، به خوبی انجام دهد.

ریشه دندان بعد از تخلیه پالپ های آسیب دیده و عفونی از پست و کور دندان به عنوان افزایش مقاومت پایه برای نگه داشت تاج و فشارهایی که بر اثر غذاخوردن بر روی این گونه دندان ها ایجاد می شود مورد استفاده گسترده ای قرار می گیرد.

پست و کور دندان وقتی لازم می شود که وقتی ریشه دندان از عفونت تخلیه شد تاج دندان نیز بر اثر پوسیدگی و تراشیده شدن توسط دندانپزشک، دیگر چیزی از آن پاقی نمی ماند.

در حقیقت ممکن است یک دیواره نازک و یا یک طرف از دندان باقی بماند که در این صورت آن دندان دیگر کارایی خود را از دست داده و دندانپزشک مجبور می شود از پست و کور برای باسازی و مقاوم سازی دندان استفاده نماید.

پست و کور دندان

روش انجام پست و کور دندان چگونه است؟

 دندانپزشک متخصص ریشه دندان از روی علائم پوسیدگی پوسیدگی ریشه دندان و وضعیت دندان آسیب دیده ما با استفاده از عکس رادیولوژی میزان پوسیدگی و یا کارهایی که برای تخلیه پالپ آسیب دیده ریشه دندان را لازم بداند پوسیدگی ها را تراشیده و ریشه دندان از عفونت داخل آن پاکسازی و دندان را آماده انجام پست و کور می نماید.

این کار پس اتز آن انجام می شود که امیدی به ترمیم و پر کردن با استفاده از آمالگام نباشد و باید حتماً دندان تقویت شده و پایه ای محکم و در حقیقت زیربنای آن بازسازی شود.

دندانپزشکان بعد از تخلیه پالپ ریشه و قرار دادن پست و کور دندان که همان میله به همراه پایه نگه دارنده در داخل ریشه می باشد با سیمان دندانپزشکی اطراف این پایه را محکم می کنند تا به خوبی و با استحکام بالا پایه دندان مقاومت خوبی پیدا کند.

در ادامه و با تاج دندان یا روکش دندانی که از قبل با قالب گیری اختصاصی که برای هر فرد انجام می شود اقدام به ساخت روکشی دندان می شود و بر روی پست و کور نصب شده داخل ریشه دندان اقدام می گردد.

پست و کور دندان

انواع پست و کور دندان کدامند؟

پست و کور دندان معمولاً دو نوع هستند. یکی از نوع آماده که قبلاً به صورت پیش فرض ساخته شده اند و فقط داخل ریشه دندان ها نصب می شوند. نوع دیگر از پست و کور دندان به صورت سفارشی و اختصاصی برای ریشه دندان یک فرد برای  که می تواند چند کاناله نیز باشد، ساخته و بر روی دندان متقاضی نصب می شود.

اگر پست و کرور دندان از بین برود چه کار باید کرد؟

پست و کور دندان یکی از راه ای نجات دندان هایی است که از استحکام خوبی برخوردار نیستند و با استفاده از این روش می توان طول عمر و مقاومت دندان آسیب دیده را افزایش داد.

وقتی پست کور انجام داده شده بر روی یک دندان تاب تحمل فشارهای زیاد را نداشته باشد بی شک احتمال شکسته شدن و یا لق شدن پست و کور دندان زیاد می شود و در نهایت با تکان هایی که پس از هر با غذا خوردن روی می دهد به تدریج ممکن است ما آن پست و کور دندان خود را از دست بدهیم و تاج دندان نیز بیافتد.

در این جا دندانپزشکان تشخیص می دهند که از روش ایمپلنت دندان که روشی مناسب برای این افراد است اتخاذ تصمیم نمایند. هرچند که جای دندان طبیعی را هیچ دندانی نمی تواند بگیرد ولی در حقیقت بعد از شکست پست و کور به نظر می رسد که دندان آسیب دیده دیگر طاقت ماندگاری در دهان را ندارد و به ناچار باید ریشه دندان از دهان خارج گردد.

با خارج کردن دندانی که از پست و کور دندان نتوانسته است بازیابی خود را بدست آورد به ناچار از بهترین روش پروتز دندان که همان کاشت دندان است باید استفاده نمود.

پست و کور دندان

مزایای استفاده از پست وکور دندان چیست؟

از مزایای پست و کور دندان می توان به هزینه اندکی که برای بازسازی دندان نیمه کاره که قسمت عظیمی از آن از بین رفته است گردد.  با این روش می توان امیدوار به بازگشت پذیری مناسبی برای دندان تخریب شده بود.

استفاده از این روش می تواند به راحتی و با کمترین زمان ممکن به بازسازی مناسب دندان آسیب دیده اقدام نمود و آن دندان را به چرخه حیاتی دوباره بازگردند.

معایب استفاده از پست و کور دندان چیست؟

اگر از معایب استفاده از پست و کور دندان بخواهیم بگوییم باید اشاره کنیم به تخلیه زیاد در قسمت ریشه دندان که ممکن است قسمت های سالم دندان را نیز شامل شود، برای قرار دادن کور و نصب پست بر روی آن و برای ایجاد فضایی مستحکم و قابل اطمینان می باشد.

تخیلیه بیش از حد در ریشه دندان که می تواند قسمت های سالم دندان را نیز شامل شود می تواند در آینده احتمال شکنندگی ریشه دندان را افزایش دهد.

پست و کور دندان

عواملی که باعث تخریب زود هنگام دندان و ریشه آن می شود کدامند؟

از مهترین دلایلی که ممکن است یک دندان را کمتر از یک سال دچار تخریب و شکستگی کند و نیاز باشد که از پست و کور دندان استفاده نماییم، عدم رعایت بهداشت فردی و عدم مسواک زدن می باشد.

تاثیر دخانیات و سیگار بر خرابی دندان و ریشه آن نیز از دیگر عوامل مهمی است که می تواند در کوتاه مدت و زمان اندک دندان ها را پوسانده و از بین ببرد.

متخصصین درمان ریشه دندان یکی از افرادی هستند که می توانند در کوتاه ترین زمان ممکن درمانی مناسب و نیاز هر بیمار را تشخیص دهند و اگر بیماری نیاز به پست و کور دندان داشت در همان روزهای اول درمان اقدام به نصب و ترمیم دندان بیمار می نمایند.

اطلاعات بیشتر
هزینه کشیدن دندان در سال 1402 چقدر است؟ | کلینیک ژنیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button